thuis
sitemap
Dit was mijn BON
Ben Wilbrink
In de afgelopen jaren heb ik enkele inhoudelijke bijdragen geleverd op het forum van BON, die natuurlijk op dat forum nog steeds beschikbaar zijn (op een enkele uitzondering na). Omdat continuïteit van die forumpublicaties niet echt is gewaarborgd, is het mijn bedoeling mijn eigen bijdragen ook op deze webpagina te plaatsen, te beginnen met links naar de site van BON, vervolgens ook de teksten zelf. Een hele klus, waar ik maar weinig tijd voor heb, het is dus werk in uitvoering.
Rekenblogs Beter Onderwijs Nederland
-
Freudenthal 1968: “vrijwel niemand gebruikt later die rekenvaardigheid in de praktijk” [1] blog 7456
-
Freudenthal 1984: “Misslagen zijn zeldzaam; praktisch alle leerlingen bereiken een aanvaardbaar niveau.” [2] blog 7485
-
Inspectie: Scholen gebruiken naast hun realistische rekenmethode additionele methoden voor de basisvaardigheden. [3] blog 7520
-
Wirwar [3a] blog 7530
-
Realistische rekenreferentieniveaus? Het rekenrapport van de werkgroep-Van Streun [4] blog 7547
-
Het referentiekader rekenen in de praktijk: hoe realistisch is dat? [5] blog 7555
-
De behandeling van het wetsontwerp referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in de Tweede Kamer, 31 maart 2010 [6] blog 7577
-
Diagnose rekenproblematiek bo, met Harskamp 2007, bijlage A werkgroep-Van Streun [7] blog 7587
-
Rekenkundige bewerkingen, en rekenmachine bij wg-Van Streun en verder [8] blog 7591
-
‘Handig rekenen’ is sterk doorgedrongen in de staatsrekendidactiek (kerndoelen, referentieniveaus). Maar wat is het? [9] blog 7599
-
‘Handig rekenen’: wortels, evidentie, receptie, naar Uittenbogaard’s ‘Juliette en Jonas’ [10] blog 7607
-
Waarom de Freudenthal-groep niet onderzoekt of realistisch rekenen wel deugt [11] blog 7616
-
Overzicht na elf blogs: rekent Nederland nog? [12] blog 7633
-
2/3 = (alleen realistisch!) 0,66 = 66 % [12a] blog 7677
-
Is het realistisch rekenen theoretisch gefundeerd? Begin van de reis langs zijn beginselen [13] blog 7700
- Werkblog: Wat hebben rekenonderwijs, rekenproblemen en dyscalculie met elkaar? [14] blog 7707
- Coen Teulings: achterblijvende reken- en wiskundevaardigheden gaan ons jaarlijks zes miljard kosten [15] blog 7723
- De wet, de rekentoets, het rekenen, en de eindexamens, ihb. havo/vwo [16] blog 7756
- Antwoord op de kritische reactie van Victor Schmidt, vz. van de Rekentoetswijzercommissie, op rekenblog 16 [en dit is 17] blog 7791
De oude verwijzingen naar beteronderwijsnederland.net ipv .nl:
-
Freudenthal 1968: “vrijwel niemand gebruikt later die rekenvaardigheid in de praktijk” [1] blog 7456
-
Freudenthal 1984: “Misslagen zijn zeldzaam; praktisch alle leerlingen bereiken een aanvaardbaar niveau.” [2] blog 7485
-
Inspectie: Scholen gebruiken naast hun realistische rekenmethode additionele methoden voor de basisvaardigheden. [3] blog 7520
-
Wirwar [3a] blog 7530
-
Realistische rekenreferentieniveaus? Het rekenrapport van de werkgroep-Van Streun [4] blog 7547
-
Het referentiekader rekenen in de praktijk: hoe realistisch is dat? [5] blog 7555
-
De behandeling van het wetsontwerp referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in de Tweede Kamer, 31 maart 2010 [6] blog 7577
-
Diagnose rekenproblematiek bo, met Harskamp 2007, bijlage A werkgroep-Van Streun [7] blog 7587
-
Rekenkundige bewerkingen, en rekenmachine bij wg-Van Streun en verder [8] blog 7591
-
‘Handig rekenen’ is sterk doorgedrongen in de staatsrekendidactiek (kerndoelen, referentieniveaus). Maar wat is het? [9] blog 7599
-
‘Handig rekenen’: wortels, evidentie, receptie, naar Uittenbogaard’s ‘Juliette en Jonas’ [10] blog 7607
-
Waarom de Freudenthal-groep niet onderzoekt of realistisch rekenen wel deugt [11] blog 7616
-
Overzicht na elf blogs: rekent Nederland nog? [12] blog 7633
-
2/3 = (alleen realistisch!) 0,66 = 66 % [12a] blog 7677
-
Is het realistisch rekenen theoretisch gefundeerd? Begin van de reis langs zijn beginselen [13] blog 7700
- Werkblog: Wat hebben rekenonderwijs, rekenproblemen en dyscalculie met elkaar? [14] blog 7707
- Coen Teulings: achterblijvende reken- en wiskundevaardigheden gaan ons jaarlijks zes miljard kosten [15] blog 7723
- De wet, de rekentoets, het rekenen, en de eindexamens, ihb. havo/vwo [16] blog 7756
- Antwoord op de kritische reactie van Victor Schmidt, vz. van de Rekentoetswijzercommissie, op rekenblog 16 [en dit is 17] blog 7791
Mijn blogs op het forum van BON
http://www.beteronderwijsnederland.nl/search/node/benwilbrink
-
02-08-2012 Het magische aantal 7, +/- 2. html
-
25-07-2012 Excellente leerlingen in het VO. html
-
17-07-2012 Digitale examens. html
-
01-06-2012 Cito voorbeeld-rekentoetsen VO. html
-
20-05-2012 Greep naar de macht, door Cisco, Intel & Microsoft. html
-
19-05-2012 percentages en breuken. html
-
06-05-2012 Behoudend denken over onderwijs. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
. html
-
21-11-2008 Rekenonderwijs in de vs recent evidence-based overzicht. html
-
26-10-2008 Compenseren van examenvakken & Van-bijsterveldt. html
Substantiële discussiebijdragen op het forum van BON
http://www.beteronderwijsnederland.nl/search/node/benwilbrink (in de zoekresultaten worden eerst de blogs genoemd, daarna de discussiebijdragen (posts, reacties).
In de vernieuwde forum-website zijn de titels van discussiebijdragen weggevallen, ook van de bijdragen op het oude forum. De onderscheiden posts zijn niet meer afzonderlijk adresseerbaar (de HTML-code daarvoor is kennelijk niet meeverhuisd).
In de blog van:
-
29-06-2006 [mark79] Wiskundeonderwijs reviews van wiskundigen. html
-
15-04-2007
-
15-04-2007
-
15-04-2007
-
16-04-2007
-
16-04-2007
-
16-04-2007
-
16-04-2007
-
17-04-2007
-
15-04-2007
-
-
. html
-
-
http://www.benwilbrink.nl/projecten/dit_was_mijn_BON.htm