thuis     sitemap


Dit was mijn BON

Ben Wilbrink



In de afgelopen jaren heb ik enkele inhoudelijke bijdragen geleverd op het forum van BON, die natuurlijk op dat forum nog steeds beschikbaar zijn (op een enkele uitzondering na). Omdat continuïteit van die forumpublicaties niet echt is gewaarborgd, is het mijn bedoeling mijn eigen bijdragen ook op deze webpagina te plaatsen, te beginnen met links naar de site van BON, vervolgens ook de teksten zelf. Een hele klus, waar ik maar weinig tijd voor heb, het is dus werk in uitvoering.


Rekenblogs Beter Onderwijs Nederland


  1. Freudenthal 1968: “vrijwel niemand gebruikt later die rekenvaardigheid in de praktijk” [1] blog 7456
  2. Freudenthal 1984: “Misslagen zijn zeldzaam; praktisch alle leerlingen bereiken een aanvaardbaar niveau.” [2] blog 7485
  3. Inspectie: Scholen gebruiken naast hun realistische rekenmethode additionele methoden voor de basisvaardigheden. [3] blog 7520
    1. Wirwar [3a] blog 7530
  4. Realistische rekenreferentieniveaus? Het rekenrapport van de werkgroep-Van Streun [4] blog 7547
  5. Het referentiekader rekenen in de praktijk: hoe realistisch is dat? [5] blog 7555
  6. De behandeling van het wetsontwerp referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in de Tweede Kamer, 31 maart 2010 [6] blog 7577
  7. Diagnose rekenproblematiek bo, met Harskamp 2007, bijlage A werkgroep-Van Streun [7] blog 7587
  8. Rekenkundige bewerkingen, en rekenmachine bij wg-Van Streun en verder [8] blog 7591
  9. ‘Handig rekenen’ is sterk doorgedrongen in de staatsrekendidactiek (kerndoelen, referentieniveaus). Maar wat is het? [9] blog 7599
  10. ‘Handig rekenen’: wortels, evidentie, receptie, naar Uittenbogaard’s ‘Juliette en Jonas’ [10] blog 7607
  11. Waarom de Freudenthal-groep niet onderzoekt of realistisch rekenen wel deugt [11] blog 7616
  12. Overzicht na elf blogs: rekent Nederland nog? [12] blog 7633
    1. 2/3 = (alleen realistisch!) 0,66 = 66 % [12a] blog 7677
  13. Is het realistisch rekenen theoretisch gefundeerd? Begin van de reis langs zijn beginselen [13] blog 7700
  14. Werkblog: Wat hebben rekenonderwijs, rekenproblemen en dyscalculie met elkaar? [14] blog 7707
  15. Coen Teulings: achterblijvende reken- en wiskundevaardigheden gaan ons jaarlijks zes miljard kosten [15] blog 7723
  16. De wet, de rekentoets, het rekenen, en de eindexamens, ihb. havo/vwo [16] blog 7756
  17. Antwoord op de kritische reactie van Victor Schmidt, vz. van de Rekentoetswijzercommissie, op rekenblog 16 [en dit is 17] blog 7791

De oude verwijzingen naar beteronderwijsnederland.net ipv .nl:

  1. Freudenthal 1968: “vrijwel niemand gebruikt later die rekenvaardigheid in de praktijk” [1] blog 7456
  2. Freudenthal 1984: “Misslagen zijn zeldzaam; praktisch alle leerlingen bereiken een aanvaardbaar niveau.” [2] blog 7485
  3. Inspectie: Scholen gebruiken naast hun realistische rekenmethode additionele methoden voor de basisvaardigheden. [3] blog 7520
    1. Wirwar [3a] blog 7530
  4. Realistische rekenreferentieniveaus? Het rekenrapport van de werkgroep-Van Streun [4] blog 7547
  5. Het referentiekader rekenen in de praktijk: hoe realistisch is dat? [5] blog 7555
  6. De behandeling van het wetsontwerp referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in de Tweede Kamer, 31 maart 2010 [6] blog 7577
  7. Diagnose rekenproblematiek bo, met Harskamp 2007, bijlage A werkgroep-Van Streun [7] blog 7587
  8. Rekenkundige bewerkingen, en rekenmachine bij wg-Van Streun en verder [8] blog 7591
  9. ‘Handig rekenen’ is sterk doorgedrongen in de staatsrekendidactiek (kerndoelen, referentieniveaus). Maar wat is het? [9] blog 7599
  10. ‘Handig rekenen’: wortels, evidentie, receptie, naar Uittenbogaard’s ‘Juliette en Jonas’ [10] blog 7607
  11. Waarom de Freudenthal-groep niet onderzoekt of realistisch rekenen wel deugt [11] blog 7616
  12. Overzicht na elf blogs: rekent Nederland nog? [12] blog 7633
    1. 2/3 = (alleen realistisch!) 0,66 = 66 % [12a] blog 7677
  13. Is het realistisch rekenen theoretisch gefundeerd? Begin van de reis langs zijn beginselen [13] blog 7700
  14. Werkblog: Wat hebben rekenonderwijs, rekenproblemen en dyscalculie met elkaar? [14] blog 7707
  15. Coen Teulings: achterblijvende reken- en wiskundevaardigheden gaan ons jaarlijks zes miljard kosten [15] blog 7723
  16. De wet, de rekentoets, het rekenen, en de eindexamens, ihb. havo/vwo [16] blog 7756
  17. Antwoord op de kritische reactie van Victor Schmidt, vz. van de Rekentoetswijzercommissie, op rekenblog 16 [en dit is 17] blog 7791


Mijn blogs op het forum van BON


http://www.beteronderwijsnederland.nl/search/node/benwilbrink


  1. 02-08-2012 Het magische aantal 7, +/- 2. html
  2. 25-07-2012 Excellente leerlingen in het VO. html
  3. 17-07-2012 Digitale examens. html
  4. 01-06-2012 Cito voorbeeld-rekentoetsen VO. html
  5. 20-05-2012 Greep naar de macht, door Cisco, Intel & Microsoft. html
  6. 19-05-2012 percentages en breuken. html
  7. 06-05-2012 Behoudend denken over onderwijs. html
  8. . html
  9. . html
  10. . html
  11. . html
  12. . html
  13. . html
  14. . html
  15. . html
  16. . html
  17. . html
  18. . html
  19. . html
  20. . html
  21. . html
  22. . html
  23. . html
  24. . html
  25. . html
  26. . html
  27. . html
  28. 21-11-2008 Rekenonderwijs in de vs recent evidence-based overzicht. html
  29. 26-10-2008 Compenseren van examenvakken & Van-bijsterveldt. html


Substantiële discussiebijdragen op het forum van BON


http://www.beteronderwijsnederland.nl/search/node/benwilbrink (in de zoekresultaten worden eerst de blogs genoemd, daarna de discussiebijdragen (posts, reacties).


In de vernieuwde forum-website zijn de titels van discussiebijdragen weggevallen, ook van de bijdragen op het oude forum. De onderscheiden posts zijn niet meer afzonderlijk adresseerbaar (de HTML-code daarvoor is kennelijk niet meeverhuisd).


In de blog van:

  1. 29-06-2006 [mark79] Wiskundeonderwijs reviews van wiskundigen. html
  2. . html



9 februari 2013 \ contact ben apenstaartje benwilbrink.nl

Valid HTML 4.01!   http://www.benwilbrink.nl/projecten/dit_was_mijn_BON.htm