motto

Ben Wilbrink's sitemap

CV   in English



 

"Een reuze interessant gesprek over wat 50 jaar toetsen in het onderwijs heeft opgeleverd. Met niemand minder dan Ben Wilbrink Check het via"     tjipcast [Tjip de Jong]


   

publicaties

publicaties/blogs.htm  

Blogs: eerlijk onderwijs (en eerlijk loten, haha)

vanaf 2017 blogs op mijn wordpress account, evenals de blogs op Komensky Post; vanaf maart 2021 ook een bijzondere serie: 'Alle geslaagden zijn geschikt' Agzg blogs (project numerus fixus)

Onderwijs 2032: is dat wetenschappelijk onderbouwd?

2016 blogs

   
publicaties

publicaties/publicaties.htm  

selectie

 

fixus/loten

toets

 

model

markt

beleid

 

geschiedenis

overig

small game


   

projecten

projecten/projecten.htm  

Rekenproject

Rekenblogs forum BON

  1. Freudenthal 1968: “vrijwel niemand gebruikt later die rekenvaardigheid in de praktijk” [1] blog 1
  2. Freudenthal 1984: “Misslagen zijn zeldzaam; praktisch alle leerlingen bereiken een aanvaardbaar niveau.” [2] blog 2
  3. Inspectie: Scholen gebruiken naast hun realistische rekenmethode additionele methoden voor de basisvaardigheden. [3] blog 3
    1. Wirwar [3a] blog 3a [de afbeelding 'Wirwar' is op de site van BON verloren gegaan; de discussie naar aanleiding ervan is wel behouden ]
  4. Realistische rekenreferentieniveaus? Het rekenrapport van de werkgroep-Van Streun [4] blog 4
  5. Het referentiekader rekenen in de praktijk: hoe realistisch is dat? [5] blog 5
  6. Wat de bewindslieden de Kamer hebben toegezegd over de rekentoets-vo en referentieniveaus [6] blog 6
  7. Diagnose rekenproblematiek bo, met Harskamp 2007, bijlage A werkgroep-Van Streun [7] blog 7
  8. Rekenkundige bewerkingen, en rekenmachine bij wg-Van Streun en verder [8] blog 8
  9. ‘Handig rekenen’ is sterk doorgedrongen in de staatsrekendidactiek (kerndoelen, referentieniveaus). Maar wat is het? [9] blog 9
  10. ‘Handig rekenen’: wortels, evidentie, receptie, naar Uittenbogaard’s ‘Juliette en Jonas’ [10] blog 10
  11. Waarom de Freudenthal-groep niet onderzoekt of realistisch rekenen wel deugt [11] blog 11
  12. Overzicht na elf blogs: rekent Nederland nog? [12] blog 12
    1. 2/3 = (alleen realistisch!) 0,66 = 66 % [12a] blog 12a [De url voor de figuur klopt niet meer; het is de beruchte afbeelding waarin 2/3 = 66% ]
  13. Is het realistisch rekenen theoretisch gefundeerd? Begin van de reis langs zijn beginselen [13] blog 13
  14. Werkblog: Wat hebben rekenonderwijs, rekenproblemen en dyscalculie met elkaar? [14] blog 14
  15. Coen Teulings: achterblijvende reken- en wiskundevaardigheden gaan ons jaarlijks zes miljard kosten [15] blog 15
  16. De wet, de rekentoets, het rekenen, en de eindexamens, ihb. havo/vwo [16] blog 16
  17. Antwoord op de kritische reactie van Victor Schmidt, vz. van de Rekentoetswijzercommissie, op rekenblog 16 [en dit is 17] blog 17


Strategic preparation for achievement tests (SPA)

Selectie

Accreditatie - prestatie-indicatoren - lead tables

 

Toelating bij numerus fixus

Toetsen en examens

Toetsvragen ontwerpen

Onderwijs en arbeidsmarkt

Strategisch beleid

   

Annotated authors & topics directory


   

genealogie

genealogie/genealogie.htm  


motto

duurzaamheid







februari 2024 \ contact ben apenstaartje benwilbrink.nl


Valid HTML 4.01!     Correct CSS!   W3 checklink [gebruik checklink ook voor het opsporen van pagina’s die ten onrechte forbidden zijn voor bezoekers.] laatste checklink check: 10 juni 2012

Check URL:
  (eg. iwebtool.com/tools/)

Powered by iWEBTOOL

  http://www.benwilbrink.nl/sitemap.htm
http://goo.gl/0qEPs