Literatuur over toetsmodellen (prestatie- en tentamenmodellen)


Ben Wilbrink



abstract




abstract




abstract




Ben Wilbrink. Strategic preparation for achievement tests: A model. html




Robert F. van Naerssen (1970). Over optimaal studeren en tentamens combineren. Openbare les. Amsterdam: Swets en Zeitlinger. html




Julie Doron, Yannick Stephan, Julie Bloiché & Christine le Scanff (2009). Coping with examinations: Exploring relationships between students' coping strategies, implicit theories of ability, and perceived control. British Journal of Educational Psychology, 79, 515-528. abstract




Martin V. Covington (2000). Goal theory, motivation, and school chievement: An integrative view. Annual Review of Psychology, 51, 171-200. pdf




Egidio Robusto, Luca Stefanutti, and Pasquale Anselmi (2010). The Gain-Loss Model: A Probabilistic Skill Multimap Model for Assessing Learning Processes. Journal of Educational Measurement Fall 47, No. 3, pp. 373-394. abstract




Lekholm, Alli Klapp and Cliffordson, Christina(2009). 'Effects of student characteristics on grades in compulsory school', Educational Research and Evaluation, 15: 1, 1 - 23. abstract




Victoria Crisp (2010). Towards a model of the judgement processes involved in examination marking. Oxford Review of Education, 36, 1-21. abstract




Philip H.Winne and John C. Nesbit (2010). The Psychology of Academic Achievement. Annual Review of Psychology, 61, 653-678. pdf




Eva Poon Scott (2012) Short-term gain at long-term cost? How resit policy can affect student learning, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 19:4, 431-449. abstract




Gerard Baars & Ivo Arnold (2012). Eerstejaarsrendement: een korte slotreflectie. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 29, 220-225.




Berkel, H. van, Jansen, E. & Bax, A. (2012). Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk. Bewezen rendementsverbeteringen in het hoger onderwijs. Den Haag: Boom Lemma uitgevers. info




Arnold, I.J.M. (2011). Compensatorische toetsing en kwaliteit: ervaringen vanuit de Erasmus School of Economics. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 29, 31-40.




Lyanda Vermeulen, Ad Scheepers, Mark Adriaans, Lidia Arends, Ronald van den Bos, Samantha Bouwmeester, Frans-Bauke van der Meer, Lydia Schaap, Guus Smeets, Henk van der Molen & Henk Schmidt (2012). Nominaal studeren in het eerste jaar. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 30, 204-216.




Ulrich Trautwein & Oliver Lüdtke (2007). Students’ Self-Reported Effort and Time on Homework in Six School Subjects: Between-Students Differences and Within-Student Variation. Journal of Educational Psychology Copyright 2007 by the American Psychological Association, 99, 432-444. abstract




Wim J. van der Linden (1979). Binomial Test Models and Item Difficulty. Applied Psychological Measurement 3, 401-411. abstract




Katherine S. Corker and M. Brent Donnellan (2012). Setting Lower Limits High: The Role of Boundary Goals in Achievement Motivation. Journal of Educational Psychology, 104, 138-149 0022-0663 pdf




H. Kuyper, M.P.C. van der Werf & M.J. Lubbers (2000). Motivation, Meta-Cognition and Self-Regulation as Predictors of Long Term Educational Attainment. Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 6, 181-205. abstract




Tyler M. Miller & Lisa Geraci (2011). Unskilled but aware: Reinterpreting overconfidence in low-performing students. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 37, 502-506. abstract




Ivo Arnold (2011). Compensatorische toetsing en kwaliteit. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 29, 31-40.




Willem K. B. Hofstee (2009). Promoting intersubjectivity: a recursive-betting model of evaluative judgments. Netherlands Journal of Psychology, 65. preview




Livingston, S. A., & Lewis, Ch. (1995). Estimating the consistency and accuracy of classifications based on test scores. Journal of Educational Measurement, 32, 179-196. original report


Ik heb hier niet veel aan omdat het concept van ‘verkeerd classificeren’ niet zinvol is bij toetsen en dus bij cesuurbepaling. Misschien is de 4-parameter-beta interessant. Vgl. werk van Hanson (1991) en Hanson en Brennan (1990). p. 188 Het aardige van de 4-parameter-betaverdeling is dat het een twee-perameter beta is die lineair is getransformeerd naar het interval a-b, zodat het mogelijk is om met frequentie nul voor extreem lage en/of hoge ware-score niveaus te werken. Voor mijn algemeen toetsmodel lijkt dat evenwel niet direct relevant, maar ik zou het kunnen noemen als theoretische mogelijkheid die praktisch niet relevant is, o.i.d.



Anneke Vrugt, Frans J. Oort & Caroline Zeeberg (2000). Waargenomen eigen competentie, doeloriëntaties en studieresultaten bij beginners en gevorderden. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 24, 144- .. online




M. van den Berg & A. Hofman (2000). Studievoortgang in het wetenschappelijk onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 24, 288-307. online


Er zit een studieresultatenmodel in.



Kenneth K.J. Rowe & Peter W. Hill (1998) Modeling Educational Effectiveness in Classrooms: The Use of Multi-Level Structural Equations to Model Students’ Progress. Educational Research and Evaluation, 4, 307-347. abstract




abstract




Martin V. Covington & Carol L. Omelich (1981). As failures mount: affective and cognitive consequences of ability demotion in the classroom. Journal of Educational Psychology, 73, 796-808abstract




Martin V. Covington & Carol L. Omelich (1985). Ability and effort valuation among failure-avoiding and failure-accepting students. Journal of Educational Psychology, 77, 446-459. abstract




Martin V. Covington & Carol L. Omelich (1979). Effort: the double-edged sword in school achievement. Journal of Educational Psychology, 71, 169-182. abstract




Martin V. Covington & Carol L. Omelich (1979). It's best to be able and virtuous too: student and teacher evaluative responses to successful effort. Journal of Educational Psychology, 71, 688-700. abstract




Martin V. Covington & Carol L. Omelich (1984). Task-oriented versus competitive learning structures: motivational and performance consequences. Journal of Educational Psychology, 76, 1038-1050. abstract




Martin V. Covington, Michael F. Spratt, & Carol L. Omelich. Is effeort enough or does diligence count too? Student and teacher reactions to effort stability in failure. Journal of Educational Psychology, 72, 717-729. abstract




abstract




abstract



21 augustus 2013 \ contact ben at at at benwilbrink.nl      

Valid HTML 4.01!       http://www.benwilbrink.nl/literature/toetsmodellen.htm http://goo.gl/14B9Z