2016 blogs
html
'73 Tegenspraken typeren het selektie-voorstel De Groot.
html
'72 Spiegelgevechten om het IQ. Haagse Post
html
'71 Levert selektie voor hoger onderwijs iets op? — COWO (Helvoirt paper) html of pdf
guest:
W. K. B. Hofstee (1983). The Case for Compromise in Educational Selection and Grading. In Anderson & Helmick. www.benwilbrink.nl/publicaties/83hofstee_compromise.htm
Willem K. B. Hofstee (1984). Methodological decision rules as research policies: A betting reconstruction of empirical research. Acta Psychologica www.benwilbrink.nl/publicaties/84hofstee_betting.pdf 1 Mb
guest:
'88 Van den Berg: Jurist en arbeidsmarkt. SCO. html
rekenen_in_alledaagse_situaties
Annotatie De toekomst telt
Hans Freudenthal geannoteerd
Pierre van Hiele geannoteerd
Adri Treffers geannoteerd
Hickendorff 2011 geannoteerd
Aan TK/OCW - rekentoetsen
aansluiting met het ho
abstraheren, abstracties
aftrekken
algebra en rekenen
algoritmen
basale rekenvaardigheden
begrijpen
begrijpen of oefenen: wat eerst?
bibliografie
biografie
breuken
cijferen
Cito voorbeeldtoets 2F
Cito voorbeeldtoets 3F
Cito 3F #1 staatslot
contexten
gedocumenteerde contextopgaven
constructivisme
constructivisten Spiro & DeSchryver
creativiteit: hoe denken rekendidactici erover?
debat over rekenen
delen
ontwikkelingsonderzoek
motie Dijkgraaf - Van der Ham
drogredenen
Educational Studies in Mathematics
empirisch onderzoek dat van belang is
in Euclides
functioneel rekenen: het gebruik van deze term
geen empirisch onderzoek, is dat oké?
getalbegrip
guided discovery
handig rekenen
historisch — rekendidactiek
historisch — rekenopgaven
hoofdrekenen
hypothese 1
hypothese 2
hypothese 3
hypothese 4
hypothese 5
hypothese 6
hypothese 7
hypothese 8
human activity: wiskunde als menselijke activiteit
interactief leren
kans (en combinaties)
kennis
kolomrekenen
leren
leraren: kwalificaties
lesgeven: frontaal, in groepjes, zelfstandig werken?
Manipulatives
‘mechanistisch’ rekenen: bestaat dat?
meetkunde
mentale belasting — cognitive load
meten
misvattingen over psychologie
model opstellen
MORE-onderzoek
napraten (zonder meer herhalen van eerdere ongefundeerde stellingen in publicaties van de Freudenthal-groep)
observeren (met theorie geladen, of wat?)
opbrengstgericht rekenonderwijs
optellen
orthopedagiek (rekenzwakte, dyscalculie)
pabo (wiskundeopleiding, enzovoort)
in Pedagogische Studiën
PISA-onderzoek
George Polya
positionering: andere rekenactiviteiten in Nederland naast die van de Freudenthal-groep
PPON-2011
pr: public relations van de Freudenthal-groep
probleemoplossen
promotieonderzoek
pseudoscience
psychologie
psychologie en rekenen
‘realistisch’ rekenen: bestaat dat?
referentiekader rekenen
reflecteren
reform (internationaal)
rekendidactiek
De rekenklas
rekenmachine
rekenonderwijs: ontwikkelingen na de oorlog
rekenproject indexpagina
rekentoetsen en de wetgever
rekentoetsvragen — ontwerp, enzovoort
Richtlijnen voor rekenopgaven
schattend rekenen
schematiseren (ook: ‘progressief schematiseren’ (Treffers))
sectarisme
standaarden: hoe werkt dat in de praktijk?
taal en rekenen — taligheid
theoretisch kader
TIMSS-onderzoek
transfer (overdracht)
trucjes
vermenigvuldigen
verschillen tussen leerlingen
voorbeelden
wetenschapsopvatting
wetgeving
Wiskobas Bulletin
in de (Nieuwe) Wiskrant
wiskundig denken
woordproblemen
zwakke rekenaars
merit ranking, how fair can it be? html
Van Bijsterveldt-examen 2008 html
W3 checklink [gebruik checklink ook voor het opsporen van pagina’s die ten onrechte forbidden zijn voor bezoekers.] laatste checklink check: 10 juni 2012
http://www.benwilbrink.nl/sitemap.htm#rekenblogs