"Een reuze interessant gesprek over wat 50 jaar toetsen in het onderwijs heeft opgeleverd. Met niemand minder dan Ben Wilbrink Check het via" tjipcast [Tjip de Jong]
vanaf 2017 blogs op mijn wordpress account, evenals de blogs op Komensky Post; vanaf maart 2021 ook een bijzondere serie: 'Alle geslaagden zijn geschikt' Agzg blogs (project numerus fixus)
Onderwijs 2032: is dat wetenschappelijk onderbouwd?
2016 blogs
(28 september 2016)
Waarom kennis ertoe doet. Hirsch gooit 'Schnabel' de pechvogel toe blog
(24 juli 2016)
What about (21st C.) skills & education? 1. Roots and sources blog (4 juli 2016)
Draagvlak en verdieping voor Onderwijs 2032: hoe zien we dat? blog (12 juni 2016)
Discussie over Onderwijs_2032 met staatssecretaris Sander Dekker blog (27 mei 2016)
The echo chamber of progressivist ideas, also in Dutch Platform Education 2032 report?blog (17 mei 2016)
Personal development: OECD's social and emotional skills. Is it science? blog (10 mei 2016)
21st century skills in Dutch 'ed reform 2032'. OECD in denial of psychological research? blog (25 april 2016)
De positie van het Platform O2032 over kennis blog
(13 april 2016) Advies onderwijs 2032 en wetenschap: hoe is dat te peilen? blog
(11 april 2016) Eindadvies Platform Onderwijs 2032: hoe is het wetenschappelijk verantwoord? blog
'10 On Dutch secondary education. Paper seminar Stedelijk Gymnasium Socrates Leiden 23 november 2010. html
'10 Doen we het, of doen we het niet? Over selectie voor het hoger beroepsonderwijs. Paper bedrijvendag Hogeschool Zuyd 18 november 2010. html
'04 Extra selectie aan de poort: wanneer is genoeg genoeg?. OvO. html
'03 Decentrale toelating, eerste stap naar selectieve toelating HO? TvHO html
'94 Doelmatigheid en partijdigheid bij de selectie van schoolleiders. SCO-Kohnstamm Instituut. Hoofdstuk 3. Het psychologisch onderzoek html en Hoofdstuk 5. Seksepartijdigheid en rendement html
'92 Selectie van Turkse en Marokkaanse kandidaten voor de NPA. notitie html
'90 Selectie tot de Nederlandse Politie Academie. SCO. html
'90 Complexe selectieprocedures simuleren. SCO.
pdf bijlagen
pdf
'87 Studielast, rendement en functies propedeuse. SCO.
html
'83 De selectie voor tweede fase opleidingen (niet gepubliceerd html
'73 Tegenspraken typeren het selektie-voorstel De Groot.
html
'72 Spiegelgevechten om het IQ. Haagse Post
html
'99 Rechtvaardigheid en selectie voor numerus fixusstudies. TvHO. html
'97 De discussie over toelating bij numerus fixusstudies. In: Gewogen loting gewogen. html
'97 Samenvatting van de discussie over toelating bij numerus fixusstudies. In: Gewogen loting gewogen. html
'96 Voor loten aan universiteit bestaat geen redelijk alternatief. NRC. html
'80 De problematiek van de studentenstops. COWO.
html en
'80 Kansberekeningen bij numerus fixus in het w.o. COWO.
html
'80 Toelating tot numerus fixus studies opnieuw in discussie. Universiteit en Hogeschool
html
'80 Toelatingstoets voor het wetenschappelijk onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijsresearch
html
'79). Loot om oud ijzer. CRWO.
html
'75 Gewogen loting. COWO
html
'74 Bij beperkte toelating beslist alleen het lot. OvO
htlm
'74 Selectie voor numerus fixus is irrationeel. NRC CS [Delpher]
html
'74 Loten heeft slechts voorkeur bij gebrek aan beter. OvO
html
'71 Levert selektie in het hoger onderwijs iets op? COWO (Helvoirt paper) html
'23 Toetsen vs testen Van12tot18 2023html
'20 Intelligentie historisch Van12tot18 2020html
'17 Eerlijk onderwijs Van12tot18 2017 html
'17 Compensatorische examens html
'17 Assessment. ResearchEd Amsterdam. html
'17 Toetsen. ResearchEd Amsterdam. html
'13 Zesjescultuur. Wie zeggen dat? blog website CBE-groep zesjescultuur
'13 Probleemoplossen . . . . bi-logical, 4, 38-39. [ook als blog op de website van de CBE-groep] [Bewerking van de webpagina probleemoplossen_bi-l.htm]
'12 met Joost Hulshof & Henk Pfaltzgraff: De rekentoetsen-3F zijn niet valide - Examens. concept-versie
'12 Hebben er twee ruzie? Dan hebben ze beide een beetje gelijk . . . . bi-logical, 4, #1, 33-34. [Bewerking door Wilfried Allaerts van de webpagina drogreden.htm, maar mijn naam staat eronder. ]
'12 Workshop Struikelvakken ICAB html
'11 Met Joost Hulshof: dupliek op reactie Zwitser/Béguin - Examens. html
'11 Met Joost Hulshof: Rekentoets havo/vwo? - Examens. concept html. De publicatie zelf pdf. Het Cito is met een repliek gekomen, door Zwitser & Béguin pdf, op de laatste pagina daarvan onze dupliek.
'10 Individual differences. Intelligence & thinking styles in the work of Robert J. Sternberg. Paper seminar Stedelijk Gymnasium Leiden 23 november 2010. html
'10 Spelling, grammatica en interpunctie meebeoordelen op eindexamens? (2010)Examens 7(3)pdf
'10 Hoofdstuk 'Toetsvragen schrijven' in Kennis delen en inspireren. Noordhoff Uitgevers. (concept-versie) html
'10 Toetsvragen ontwerpen. [NB: afzonderlijke hoofdstukken zijn in herziening (oorspronkelijke tekst is Aula 1983 1.4 Mb pdf), horen dus eigenlijk nog niet onder de publicaties gerangschikt]
hfdst 12345678
'09 Toetsvragen ontwerpen: de korte versie. html
'06 Begintermen. Toetsen op veranderd begrip. (ingediend)
html
'06 Psychometrie? Bevrijd examens van het keurslijf. (ingediend)
html
'87 Zelf-evaluatie voor propedeusestudenten. In: Leren studeren in het hoger onderwijs.
html
'86 Toetsen en testen in het onderwijs. In: SVO Jaarboek.
html
'85 Bewijs van het omgekeerde, voor Schmidt et al. TOR.
html
'84 Toetsvragen schrijven. OvO.
html
'84 Docentbeoordeling. OvO.
html
'84 Opvattingen over docentbeoordeling. OvO
html
'83 Toetsvragen schrijven. Aula 809. 1.4 Mb pdf
'81 Rationeel kiezen tussen kort-antwoord en keuzevragen. Universiteit en Hogeschool
html
'81 Beoordeling van onderwijsactiviteiten advies aan CvB html
'80 Optimale kriterium gerefereerde grensskores. TOR. html
'80 Enkele radicale oplossingen voor grensskores. TOR. html
'80 Uitval en vertraging in het w.o. OvO html
'80 Passing scores on domain referend tests: an improved decision-theoretic methodology for optimization. COWO.
pdf
'80 Toetsen. COWO html
'80 Toetsen. COWO html
'79 Toetsen. COWO html
'77 Methoden voor het bepalen van de grens zakken/slagen voor studieonderdelen. COWO. html
'77 Het verborgen vooroordeel tegen andere dan meerkeuze vraagvormen. ORD html
'98 Inzicht doorzichtig toetsen. In: Beoordelen, toetsen en studeergedrag. COWOG. html
'95 Studiestrategieën: het sturen van investeringen in de studie. ORD.
html
'95 Van Naerssen's tentamenmodel in algemene vorm. ORD.
html
'95 A consumer theory of assessment in higher education. EARLI.
html
'94 Colloquium Cito html
'92 Understanding grade retention, drop-out and study-delays as system rigidities. ECER.
html
'92 An application of Coleman's social system theory to law education data. ECER.
html
'80. Cesuurbepaling COWO. [komt 2-2021 beschikbaar; een project] html
'80 Toetsen, herkansen, studievertraging: achterliggende mechanismen. OvO html
'80 Beleid bij tentamens en examens. In: Kwaliteitsverbetering hoger onderwijs
html
'79 Universitaire examenregeling: konjunktief of kompensatorisch? ORD
html
'78 Studiestrategieën. COWO pdf of html
Herziene versie, in bewerking, al beschikbaar voor hoofdstuk 1 t/m 4.
html
'77 Dick Tromp & Ben Wilbrink (1977). Het meten van studietijd. ORD
html
guests:
James S. Coleman (1994 unpublished). What goes on in school: A student's perspective. html
R. F. van Naerssen (1970). Over optimaal studeren en tentamens combineren. Openbare les. html
R. F. van Naerssen (1974). A mathematical model for the optimal use of criterion referenced tests. NTvdPspdf
A. D. de Groot (1970). Some badly needed non-statistical concepts in applied psychometrics. Nederlands Tijdschrift voor de Psychologiehtml
'94 Arbeidsmarkt en hoger onderwijs: een blijvend problematische relatie. TvHO.
html
'94 Alumni van de Universiteit van Amsterdam. Jaarboek UvA.
html
'92 Arbeidsmarktrelevantie van beroepsgerichte volwasseneneducatie. . Hoofdstuk 5 Kwaliteit van de beoordeling van arbeidsmarktrelevantie. SCO.
pdf]
'90 Employment prospects for graduates. EAIR.
html
'90 Arbeidsmarktposities voorspellen voor HO-disciplines. ORD.
html
'90 Arbeidsmarktrelevant cursusaanbod in de PBVE. ORD.
html
'89 Arbeidsmarkt en curriculum economie. SCO.
pdf
'88 Arbeidsmarkt medische biologie. SCO
pdf
'88 Arbeidsmarktoriëntatie voor hoger onderwijs. In: Rendementsverbetering en studiebegeleiding. html
guest:
'88 Van den Berg: Jurist en arbeidsmarkt. SCO. html
'17 Kennis. [Basisonderwijs, Kwintsheul] html
'16 Why knowledge matters. Bespreking van het boek van E.D. Hirsch, Jr., 2016: Why knowledge matters. Rescuing our children from failed educational theories. Vakwerk, Het Ledenblad van de Vereniging Beter Onderwijs Nederland, december 2016 online. Concepttekst pdf
'16 reeks blogs op het thema 'Is het eindadvies van het Platform Onderwijs 2032 wetenschappelijk onderbouwd?' blogs
'15 Opmerkingen bij het tussenadvies van Platform-Onderwijs2032. Geadresseerd aan het Platform, 27 oktober 2015 html [Platform behandelt ingezonden stukken hier, zoek op "wilbrink"]
'14 Met Paul Kirschner: Verplichte rekentoets? “Met die contexten toetsen wij geen rekenen maar vermogen tot (zelf)ontdekkend leren”. bi-logical, 5 nr 1, augustus, 31-23 en 48. html
'14 Al die teksten in onze eindexamens, waar komt dat fenomeen toch vandaan? Kan Sander Dekker precies 75 L zand in een kruiwagen scheppen? Van Twaalf Tot Achttien, Vakblad voor Voortgezet Onderwijs, 24, 28-30. concept-versie
'13 Brief aan TK/OCW - rekentoetsen html
'12 De rekentoetsen zijn niet valide. Dat wordt nog wat, met die rekentoetsen! Examens, Tijdschrift voor de Toetspraktijk, 9 #3 september. 2e concept
'11 De wet, het rekenen, en de rekentoets in de eindexamens havo/vwo. Examens. Tijdschrift voor de Toetspraktijk, 8 nr 3, 18-22. html
'97 Terugblik op toegankelijkheid: meritocratie in perspectief. In: Toegankelijkheid van het Nederlandse onderwijs. Onderwijsraad.
html
'97 Levenslang leren en informatie- en communicatietechnologie (ICT). In: Bevorderende en belemmerende factoren voor een leven lang leren. Sdu Servicecentrum. html
'93 Dilemma's bij de groei van de deelname aan hoger onderwijs. MinOCenW / DOP
html
'91 Strategic science policy. EAIR.
html
Ackermans en de Jong, m.m.v. Roos en Wilbrink '91 De technische universiteiten. Pre-advies. In: Advies inzake de technische universiteiten. htlm
'97 Assessment in historical perspective. Studies in Educational Evaluation.
html
'95 What its historical roots tell us about assessment in higher education today. EARLI.
html
'93 No-show studenten. OvO.
html
'93 No-show en low-show in het wetenschappelijk onderwijs. . SCO-Kohnstamm Instituut.
html
'93 No-show inschrijvers aan de Universiteit van Amsterdam. ORD.
html
'92 De samenleving in een klaslokaal. NKSR-Bulletin.
html
'18 Bijdrage Bildung scheurkalender 9 april 2018 pdf
'06 Henk van Berkel en Ton Luijten: In gesprek met Ben Wilbrink. Onderzoek vanuit de studeerkamer. Examens, 4, december, p. 15-17. pdf
'04 Meer permanente selectie kan onze economie niet gebruiken. Studium Generale Tilburg. html
'04 Toetsopvattingen van docenten. (niet gepubliceerd) html
'01. Onderwijskwaliteit en fusie-intentie UvA en HvA. COR UvA. html
'01. Examens doeltreffend regelen. html
'95. Kwalificaties van jongeren: risico's of kansen? Toekomstmogelijkheden. SCO Kohnstamm Instituut. html
'95. Leren waarderen: de geschiedenis. concept. html, idem met notenapparaat html
'92. Keuzevragen ontwerpen. Handreiking. pdf
'91 Huiswerkbeleid, een voorstel html
'87. Theaterwetenschap: evaluatie onderwijsprogramma. SCO. pdf
'86. Kwaliteitsbewaking W.O. SCO / COWOG. htlm
'70. Enkele opmerkingen met betrekking tot de inhoud, beoordeling en experimenten in het wetenschappelijk onderwijs. COWO. html
'69 Folia: Enquête COWO wijst uit: Ontevredenheid studenten niet beperkt tot kleine groep scan
'69 Kolthoff Wilbrink Willemsen: Overleg en zeggenschap aan de UvA. Enkele onderzokeresultaten. scan [vragenlijst D scan]
'68. De Cattell 16 PFQ bij studenten in zeven studierichtingen aan de THE Groep Onderwijsresearch. html
merit ranking, how fair can it be? html
Van Bijsterveldt-examen 2008 html
Selectie
selectie aan de poort (HO) html
selectieve overgangen in het onderwijs (BO VO) html
admissions in America in the 21st century html literatuur over selectie html
aansluiting BO-VO html
Accreditatie - prestatie-indicatoren - lead tables
accreditatie voor het ho-opleidingen html
over het rapport van de commissie Franssen html
prestatie-indicatoren html
Toelating bij numerus fixus
The Dutch weighted lottery explained in English html
literatuur over en loten en numerus fixus studies html
literatuur over (decentrale) selectie numerus fixus studies html
overzichtje loten bij VO-scholen met te weinig plaatsenhtml
Toetsen en examens
rekentoetsen en de wetgever html
contextopgaven toetsen verschillen in intelligentie html
eindexamens Nederlands in opspraak html
normering rekentoets vo html
verplichte rekentoets vo html
the concept of measurement html
the concept of validity html
gedwongen raden is onredelijk html
wiskunde in de overgang van vwo naar wo html
beoordeeld! En hoe! Casuïstiek. html
examens, gaat dat wel goed? html
taalverzorging mede beoordelen bij examens? html
tekstbegrip bij examens: te zwaar aangezet? html
Visie op toetsvragen anno 2009
het ontwerp van de vragen van de wetenschapsquiz
2005 ,
2005 ,
2005 ,
2006 ,
2007 ,
2008 2009 2010 2011 2012 2013
het ontwerp van de vragen van de Grote Geschiedenis Quiz 2006, 2007, 2008, 2009, 2010
het ontwerp van de vragen van de nationale rekentoets 2006 en 2007
fair schooling html
mathematics and education html
mathematics and education: Dutch chapters html
word problems in mathematics html
realistisch rekenen: omdraaiing doelen-middelen html
realistisch rekenen: filosofie/psychologie html
physics and education html
the life sciences and education html
humanities and education html
languages and education html
het opstel html
conceptual change html
logische consistentie van toetsvragen html
beoordelen: liever objectief dan subjectief? html
leerlingen met Nederlands als tweede taal benadeeld bij rekenopgaven in Basistoets? html
Achterblijvende rekenprestaties door realistisch rekenen? html
verklaringen vragen htmlgeheimhouden van toetsvragen html
kenniseconomie html
concurreren in het onderwijs html, marktwerking
kwaliteit van wetenschappelijk onderwijs html, quantumsprongen?
het ‘High Performance’ concept html
nepwetenschap.htm html
'het nieuwe leren,' competenties, en andere nieuwlichterij html
vaardigheden 21e eeuw: ze bestaan niet html
specifiek over competentiegericht onderwijs html
Anderson (2007): Human Mind html
Arianrhod (2005): Einstein's Heroes html
Belnap and Steel (1976). Logic of questions and answers html
Bereiter 2002 on education html
Boaler: petitie Jo Boaler html
Bokhove 2011 dissertation html
Borsboom 2003 dissertation html
Borsboom, Romeijn, Wicherts 2008: Is fair selection possible? html
Camara and Kimmel 2005 on university admissions html
Carroll 1987 html
De Lange en Dronkers 2006 over eindexamens html
Electrical engineering visitation 1992 html
Ellis (1965): Newton's bewegingswetten html
Freudenthal over onderwijs html
A. D. de Groot (1970) on transparency, annotations html
Hickendorff (2011) proefschrift, annotaties html
Hook, Bishop and Hook 2007: A quality math curriculum html
Kirschner, Sweller & Clark 2006 html
Kuhn 2005: Education for thinking html
Michell 1999: Measurement in psychology html
Millsap & Kwok 2004: Bias in selection html
Oort (1928): Proeven over verstandelijke ontwikkeling op Leidsche scholen html
Ohlsson (Stellan Ohlsson, 2011): (Deep Learning) html
Richards 1988 (19th century math eduction in England) html
Spitzer 2013: Digitale dementie html
Steen 2006: Supporting Assessment in Undergraduate Mathematics html
Sternberg html
Treffers, gedachtengoed van het FI html
Treffers de Moor 1990 pdf
Understanding problems html
Van Eck (1927) Hoe 't vroeger was. html
Van Gennip Vrieze 2008. rtf
Van Naerssen (1979) html
WRR Jeugd (2007): Bouwstenen voor betrokken jeugdbeleid. html
Michael Young (1958): The rise of the meritocracy. html
Aansluiting BO-VO html
Admissions html
Algebra html
Arbeidsmarkt aansluiting html
Bias in testing html
Cesuurbepaling zak-slaaggrens cut scoreshtml
Cognitie html
Competenties html
Creativiteit & Probleemoplossen: Ohlsson 2011: Deep Learning. html
Curriculum html
Cijfergeven gradinghtml
Decision-making html
Didactiek html
Economie html
Equity: gelijkheid html
Examens html
Expert Blind Spot html
Filosofie html
Folk science html
Free fall html
Geboortemaand html
Geschiedenis html
Handboek wiskundedidactiek html
Heritability html
Heterogene/homogene groepen enz. html
ICT html
Meta-analyse, Hattie html
Metacognitie html
Motiveer je antwoord (bij keuzevragen) html
Niveautrends in onderwijshtml
Onderwijs (algemeen) html
Opvattingen in en over onderwijs verschillen html
Persoonlijke verschillen html
Probability html
Questions / vragen html
Rankings & league tables html
Selectie html
Selectie aan de poort html
Skills html
Sociologie html
Stuffing course content html
Taalonderwijs geschiedenis html
Talent & expertise html
Teruggetrokken posts van het BON-forum pdf
Testing defined html
Testpsychologie html
Thinking html
Toetsen html
Toetsmodellen html
Validiteit html
Wiskunde html
Zittenblijven — grade retention html
W3 checklink [gebruik checklink ook voor het opsporen van pagina’s die ten onrechte forbidden zijn voor bezoekers.] laatste checklink check: 10 juni 2012