Naast de volledige lijst op deze pagina, zijn per rubriek in een afzonderlijke aanklikbare pagina de titels met een abstract of samenvatting vermeld. Voor een snel overzicht, ook van onderhanden projecten zie de sitemap.
Publicaties gaan van geschiedenis via selectie naar arbeidsmarkt, maar altijd in relatie tot onderwijs, en zo stevig onderling verbonden op het thema 'beoordelen en beoordeeld worden.'
Selectie, toetsen, en tentamenmodellen delen met elkaar het psychologische kader: de aandacht voor persoonlijke verschillen, hoe de samenleving met die verschillen omgaat, hoe individuen hun persoonlijke positie vestigen en uitbuiten. Toelating bij studentenstops is een specifiek selectiethema. De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt is te modelleren op basis van wat er gebeurt bij sollicitaties, en is in feite eveneens een selectiethema.
Geschiedenis is die van beoordelen, cijfergeven, selecteren, rangordenen, mensen hun plaats wijzen, en hoe zij die eigen plaats kunnen ontstijgen.
De eenheid van het werk is ook te beschrijven naar economie of kwaliteit: van de micro-kwaliteit op het niveau van de opgaven in toetsen of tests, tot de impliciete onderhandeling in maatschappelijke selectieprocessen tussen de schifters en de geschiften. Ons taalgebruik is zo gevormd door de bovenliggende partij in die selectie, dat er geen woorden zijn die adequaat aangeven dat de aan selectie onderworpenen dat zelden of nooit passief laten gebeuren, maar zich er juist uit al hun macht op voorbereiden.
Bestanden zijn in html- of pdf-format. Voor pdf-bestanden zijn met Acrobat Reader of Voorvertoning (Mac OSX) te lezen. Het streven is meer in html-format aan te bieden. Mochten er problemen zijn, of links niet werken, mail mij.
(2023). Podcast Tjip de Jong, over toetsen de laatste 50 jaar tjipcast 3-2023
=========================================
Cijfers duiden (6) Heuristisch
Cijfers duiden (5) Bestede tijd
Cijfers duiden (4) Streefniveau
Cijfers duiden (3) Bestede tijd
Cijfers duiden (2) Studieresultaat
Cijfers duiden (1)
eindtoets.doorstroomtoetsmythen
Small events impacting 20-year ed. careers
Zittenblijven tot 1940, nog niet voorbij
Agora wonderwijs, willen we dat?
'Eigentijds rekenen'? Hoe dan?
Het bezwaar van Ton van Haperen
(2024) Hoe is een 20e-eeuwse geschiedenis van beoordelen in onderwijs mogelijk? blog
(2023). Wat test een eindtoets basisonderwijs? blog
(2023). In het kort: de geschiedenis van loten voor geneeskunde blog
(2023). A thumbnail history of admission by lottery in Dutch medicine studies (translation: Lambert Schuwirth) blog
(2023). Over examens gesproken 14-6-2023 blog
(2023). Eerlijk corrigeren van examens blog
(2023) Cijfergeven en technocratische tests: goed onderwijs kan ze missen als kiespijn Van Twaalf tot Achttien vrij toegankelijk
(2023). Cijfergeven en technocratische tests: goed onderwijs kan ze missen als kiespijn blog [Dezelfde tekst als voor Van12tot18, maar hier met toegevoegde concept maps]
(2023). Leerlingen beoordelen, is dat wel ht juiste idee? blog
(2023). Wat hebben we geleerd van 50 jaar ontwerpen van toetsvragen? blog
(2023). Deugdelijk toetsen, psychometrie, grondrechten en ethiek blog
(2023). Toetsvragen ontwerpen - Hoe verhouden kennis en inzicht zich tot elkaar? blog
(2023). Meten is weten. Werkelijk? blog
(2023). Het ongerief van het examen (Nederlands) blog
(2022). Zittenblijven geïnventariseerd in sub-thema's blog
(2022). Reële situaties vertalen in wiskundige termen, kunnen we dat? blog
(2022). Cijfers, cijfers, cijfers, en zittenblijven blog
(2022). Waarom context-opgaven rekenen of wiskunde niet in examens horen blog
(2022). Kennis en vaardigheden, specifiek en generiekblog
(2022). Toetsvragen ontwerpen. Een draadje met springende punten
(2022). Rangordenen en cijfergeven, kan dat ook samengaan? Een draadje blog
(2022). Bespreking 'De tirannie van de verdienste' vervolg 2 blog
(2022). Bespreking 'De tirannie van de verdienste' vervolgblog
(2022). Bespreking van 'De tirannie van de verdienste', Michael Sandelblog
(2022). Gestandaardiseerde toetsen: verminderen zij ongelijkheid?blog
(2022). Numerus Fixus, snoeihard debat aflevering 2. Discriminatieblog
(2022). Selecteren bij de NF: verlies verlies voor iedereen, houd er toch mee op blog
(2022). Kokervisie in psychologenland: over (50 jaar) 'de citotoets' blog
(2022). Examens: waar ze niet zijn, moeten we ze daar willen?blog
(2022). P.A. Vroon (1982). Is het IQ-debat de eeuwige herhaling van hetzelfde? transcriptie tekst Vroon
(2022). De ideologie van 1969: vierkeuzetoetsen – De Groot & Van Naerssenblog
(2022). Het begrip 'validiteit' ijdel gebruikt bij advies en eindtoets? Yes!blog
PM serie blogs 'Alle geslaagden zijn geschikt' over toelating tot numerus fixusstudies. een poging de geschiedenis goed in beeld te brengen aan de hand van mijn eigen archief, en er hopelijk een boek over te kunnen schrijven. Dat zal enige tijd vergen. eerste blog
(2021). contextopgaven - oneindig domeinblog
(2020). kunnen-eindtoetsen - voorheen de citotoets - valide zijn? blog
(2020). Contexts in math education blog
(2020). Weg met het realistisch rekenen blog
(2020). 'Intelligentie' in historisch perspectief. Van Twaalf tot Achttien, maart 2020. vrij toegankelijk artikel
(2020). Intelligence and education; inventory of publications on their history blog
(2020). Loten-bij-numerus-fixus-taboe bij moetie opgeheven blog
(2020). Curriculum_nu-2020 voorbereiding parlementaire behandeling in januariblog
(2020). Conjecture: thinking like a mathematician is a confused concept blog
(2019). Deel 2 – Over maantjes, sterretjes en zonnetjes en veel meer. Toetsexpert Ben Wilbrink beantwoordt 10 vragen over toetsen en testen. KomenskyPost, 19 juli 2019 blog
(2019). Advies en eindtoets — beide eufemismen — Wat is ervan te vinden? KomenskyPost, 12 juli 2019 blog
(2019(. Relatief beoordelen - mag dat iets minder? blog
(2019). Examens zouden moeten voldoen aan beroepscodes, het recht, en de grondwet; niet discrimineren - wat zij niet doenblog
(2019). Jubileumboek 50 jaar Cito - mantel der liefde blog
(2019). Nog even over curriculum_nu blog
(2019). Wiskunde-examens 2019 - is het wel wiskunde? blog
(2019). Ontwikkelteam rekenen en wiskunde rapporteert blog
(2019). Wiskunde van examens? Jazeker blog
(2019). The tested individual and population statistics - an exploration blog
(2019). My blank slate Twitter thread blog
(2019). Een draadje over eerlijk onderwijsblog
(2019). Op weg naar eerlijk onderwijs blog
(2018). Curriculum punt nu, kent u dat? KomenskyPost, 9 november 2018 blog
(2018). Ben Wilbrink: De rode draad is het thema 'eerlijk onderwijs' KomenskyPost, 3 augustus 2018 blog
(2018). Het zachte progressivisme van Claire Boonstra KomenskyPost, 4 januari 2018 blog
(2018). Benjamin S. Bloom, 2-sigma experiment blog
(2018). Fair schooling take-off fblog
(2017). Op weg naar eerlijk onderwijs. Van Twaalf tot Achttien, september 2017. vrij toegankelijk
(2017). Talent: aangeboren of aangeleerd? Dat maakt nogal uit voor onderwijs! Komensky Post (24 november 2017) blog
(2017). Kirschner vs Stevens tijdens hoorzitting: ideologie tegenover psychologie Komensky Post (24 november 2245) blog
(2017). Een foute vraag Frans, en hoe CvTE ermee omgaat. 1: Feiten, 2. Duiding. deel 2 blog 2e deel
(2017). Een foute vraag Frans, en hoe CvTE ermee omgaat. 1: Feiten, 2. Duiding blog
(2017). Piek en onderwijs. Deliberate practice maakt het verschil. JSW, 2 oktober 2017, 12-15. pdf
(2017) gastblog van Charlotte Goulmy: 'Beste Kamerleden' [n.a.v. het casus 'en effet', examen Frans] [wensenlijstje kwaliteit van examens] gastblog
(2017). Examenonrecht 'en effet' blog (met 13 reacties)
(2017). Examenonrecht 'en effet' herblogd op site 'Beroepseer' herblogd
(2017). Explaining history (math, physics)? Is it even possible? [@ myth #7] blog
(2017). 'Understanding': my own understanding assessed [@ Myth #7] blog
(2017). Assessment in education: 15+ myths blog
(2016) Waarom geïndividualiseerd onderwijs leidt tot meer ongelijkheid. Een bespreking van E. D. Hirsch, Jr., Why Knowledge Matters — Rescuing Our Children from Failed Educational Theories. Harvard Education Press, 2016. Vakwerk vrij.
(25 september 2016). Waarom kennis ertoe doet. Hirsch gooit 'Schnabel' de pechvogel toe blog<
(24 juli 2016) What about (21st C.) skills & education? 1. Roots and sources blog
(4 juli 2016). Draagvlak en verdieping voor Onderwijs 2032: hoe zien we dat? blog
(12 juni 2016) Discussie over Onderwijs_2032 met staatssecretaris Sander Dekker blog
(27 mei 2016) The echo chamber of progressivist ideas, also in Dutch Platform Education 2032 report?blog
(17 mei 2016) Personal development: OECD's social and emotional skills. Is it science? blog
(10 mei 2016). 21st century skills in Dutch 'ed reform 2032'. OECD in denial of psychological research? blog
(25 april 2016). De positie van het Platform O2032 over kennis blog
(11 april 2016). Eindadvies Platform Onderwijs 2032: hoe is het wetenschappelijk verantwoord? blog
Met Paul Kirschner (2014): Verplichte rekentoets? "Met die contexten toetsen wij geen rekenen maar vermogen tot (zelf)ontdekkend leren" bi-logical, 5 nr 1, augustus, 31-23 en 48. html
(2014) Al die teksten in onze eindexamens, waar komt dat fenomeen toch vandaan? Kan Sander Dekker precies 75 L zand in een kruiwagen scheppen? Van Twaalf Tot Achttien, Vakblad voor Voortgezet Onderwijs, 24, 28-30. concept-versie
(2013)Zesjescultuur. Wie zeggen dat? [blog op de website van de CBE-groep] [bi-logical in druk] [hier als eigen webpagina aangevuld met de nodige links zesjescultuur.htm]
(2013) Probleemoplossen . . . . bi-logical [in druk] [ook als blog op de website van de CBE-groep] [Bewerking van de webpagina probleemoplossen_bi-l.htm]
(2012). Hebben er twee ruzie? Dan hebben ze beide een beetje gelijk . . . . bi-logical, 4, #1, 33-34. [Bewerking van de webpagina drogreden.htm]
(2012). met Joost Hulshof en Henk Pfaltzgraff (augustus 2012). De rekentoetsen zijn niet valide. Dat wordt nog wat, met die rekentoetsen! Examens, Tijdschrift voor de Toetspraktijk, 9 #3, 26-31. 2e concept. [Hier is een reactie op geschreven door Jan Kastelein (College voor de Examens) in #4 ophalen, met daarop een korte dupliek van onze kant {de reactie van het CvE is bureaucratisch, en gaat dus niet in op de validiteitsvragen zoals het behoort}] De publicatie zelf: pdf, met de officiële repliek van het CvTE door Jan Kastelein https://www.cvte.nl/documenten/magazines/2012/11/01/rekentoetsen-vo-wel-degelijk-valide [voor deze repliek nam de redactie van Examens geen verantwoordelijkheid: hij is geplaatst als ingezonden brief] [Het CvTE heeft de brief van Kastelein van zijn website gehaald.] [Kijk op de website van Examens, 2012 aflevering nummer 4 Kastelein pdf paywalled: €1,95]
(2012). Struikelvakken? Bewijs dat maar. ICAB workshop - 27 januari 2012 - TU Eindhoven hoofdgebouw Diamantzaal HG 9.42 - Tijd 13.30 - 18.00 pagina
(2011). met Joost Hulshof (2011). De wet, het rekenen, en de rekentoets in de eindexamens havo/vwo. Examens. Tijdschrift voor de toetspraktijk, 8 nr 3, 18-22. ingediend concept. De publicatie zelf: pdf. Het Cito is met een repliek gekomen, door Zwitser & Béguin pdf, op de laatste pagina daarvan onze dupliek. De rekentoets is in 2020 bij wet afgeschaft. Zwitser en Béguin betwistten dat er slachtoffers zouden vallen; in 2020 valt daar de balans van op te maken: tweet
(2011 BON rekenblogs). Freudenthal 1968: “vrijwel niemand gebruikt later die rekenvaardigheid in de praktijk” [1] blog 1
(2011 BON rekenblogs). Freudenthal 1984: “Misslagen zijn zeldzaam; praktisch alle leerlingen bereiken een aanvaardbaar niveau.” [2] blog 2
(2011 BON rekenblogs). Inspectie: Scholen gebruiken naast hun realistische rekenmethode additionele methoden voor de basisvaardigheden. [3] blog 3
(2011 BON rekenblogs). Wirwar [3a] blog 3a [de afbeelding 'Wirwar' is op de site van BON verloren gegaan; de discussie naar aanleiding ervan is wel behouden ]
(2011 BON rekenblogs). Realistische rekenreferentieniveaus? Het rekenrapport van de werkgroep-Van Streun [4] blog 4
(2011 BON rekenblogs). Het referentiekader rekenen in de praktijk: hoe realistisch is dat? [5] blog 5
(2011 BON rekenblogs). Wat de bewindslieden de Kamer hebben toegezegd over de rekentoets-vo en referentieniveaus [6] blog 6
(2011 BON rekenblogs). Rekenkundige bewerkingen, en rekenmachine bij wg-Van Streun en verder [8] blog 8
(2011 BON rekenblogs). ‘Handig rekenen’ is sterk doorgedrongen in de staatsrekendidactiek (kerndoelen, referentieniveaus). Maar wat is het? [9] blog 9
(2011 BON rekenblogs). ‘Handig rekenen’: wortels, evidentie, receptie, naar Uittenbogaard’s ‘Juliette en Jonas’ [10] blog 10
(2011 BON rekenblogs). Waarom de Freudenthal-groep niet onderzoekt of realistisch rekenen wel deugt [11] blog 11
(2011 BON rekenblogs). Overzicht na elf blogs: rekent Nederland nog? [12] blog 12
(2011 BON rekenblogs). 2/3 = (alleen realistisch!) 0,66 = 66 % [12a] blog 12a [De url voor de figuur klopt niet meer; het is de beruchte afbeelding waarin 2/3 = 66% ]
(2011 BON rekenblogs). Is het realistisch rekenen theoretisch gefundeerd? Begin van de reis langs zijn beginselen [13] blog 13
(2011 BON rekenblogs). Werkblog: Wat hebben rekenonderwijs, rekenproblemen en dyscalculie met elkaar? [14] blog 14
(2011 BON rekenblogs). Coen Teulings: achterblijvende reken- en wiskundevaardigheden gaan ons jaarlijks zes miljard kosten [15] blog 15
(2011 BON rekenblogs). De wet, de rekentoets, het rekenen, en de eindexamens, ihb. havo/vwo [16] blog 16
(2011 BON rekenblogs). Antwoord op de kritische reactie van Victor Schmidt, vz. van de Rekentoetswijzercommissie, op rekenblog 16 [en dit is 17] blog 17
(2010). Individual differences. Intelligence & thinking styles in the work of Robert J. Sternberg. Paper seminar Stedelijk Gymnasium (Socrates) Leiden 23 november 2010. html
(2010). Doen we het, of doen we het niet? Over selectie voor het hoger beroepsonderwijs. Paper bedrijvendag Hogeschool Zuyd 18 november 2010. html
(2010). met Denny Borsboom en Michel Couzijn (2010). Spelling, grammatica en interpunctie meebeoordelen op eindexamens?. Examens, Tijdschrift voor de Toetspraktijk, september, 5-9. pdf van hele nummer - concept-versie
(2010). Toetsvragen schrijven. In Henk van Berkel, Anneke Bax & Hans van Hout: Kennis delen en inspireren, toen, nu en in de toekomst (41-46). Noordhoff Uitgevers. Hoger onderwijs Reeks 30 jaar. [concept-versie]
(2006). Henk van Berkel en Ton Luijten (2006). In gesprek met Ben Wilbrink. Onderzoek vanuit de studeerkamer. Examens, 4, december, p. 15-17. pdf
(2004). Meer permanente selectie kan onze economie niet gebruiken. concept. Voordracht Studium Generale Tilburg, 30-9-2004. html
(2004). Extra selectie aan de poort: wanneer is genoeg genoeg? Onderzoek van Onderwijs, 33 nummer 3, 37-40. html concept-versie
(2004 ongepubliceerd). Toetsopvattingen van docenten. html [ongepubliceerd gebleven]
(2003). Decentrale toelating, eerste stap naar selectieve toelating HO? Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 21, nummer 1, 47-57. html concept-versie
(2001). Onderwijskwaliteit en fusie-intentie UvA en HvA. Discussienotitie voor de Centrale Ondernemingsraad. + handout discussiemiddag 5 oktober 2001 html
(1999). Rechtvaardigheid en selectie voor numerus fixusstudies. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 17, 136-152 html concept-versie
(1998). Inzicht doorzichtig toetsen. In Theo H. Joostens en Gerard W. H. Heijnen (Red.). Beoordelen, toetsen en studeergedrag. Groningen: Rijksuniversiteit, GION - Afdeling COWOG Centrum voor Onderzoek en Ontwikkeling van Hoger Onderwijs, 13-29. html
(1997). Opsomming van de discussie over toelating bij numerus fixusstudies. In: Gewogen loting gewogen. Advies van de Commissie Toelating Numerus Fixusopleidingen, Bijlage, 121-203. html
(1997). Samenvatting van de opsomming van de discussie over toelating bij numerus fixusstudies. In: Gewogen loting gewogen. Advies van de Commissie Toelating Numerus Fixusopleidingen, 82-89. html
(1997). Terugblik op toegankelijkheid: meritocratie in perspectief. In Marian Van Dyck, Toegankelijkheid van het Nederlandse onderwijs. Studies (p. 341-384). Den Haag: Onderwijsraad.
html
(1997). Assessment in historical perspective. Studies in Educational Evaluation, 23, 31-48.
html
(1997). Levenslang leren en informatie- en communicatietechnologie (ICT). In T. T. D. Peetsma en M. L. L. Volman (Red.), Bevorderende en belemmerende factoren voor een leven lang leren. Explorarief onderzoek op microniveau (p. 171-185). Den Haag: Sdu Servicecentrum. ISBN 90 346 3541 1. html
(1996). Voor loten aan universiteit bestaat geen redelijk alternatief. NRC Handelsblad, 12 september. html
(1995). Studiestrategieën die voor studenten en docenten optimaal zijn: het sturen van investeringen in de studie. Korte versie in Bert Creemers e.a. (Red.), Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen 1995. Proceedings van de Onderwijs Research Dagen 1995 te Groningen (218-220). Groningen: GION. Paper: auteur.
html
(1995). Van Naerssen's tentamenmodel in algemene vorm. Korte versie in B. Creemers e.a. (1995). Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen 1995. Proceedings van de Onderwijs Research Dagen 1995 te Groningen. Groningen: GION. 114-115. Paper: auteur.
html
(1995). Leren waarderen: de geschiedenis. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut (concept). (SVO project 94707) html (afzonderlijke versie met uitvoerig notenapparaat: 480k html)
(1995). What its historical roots tell us about assessment in higher education today. 6th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nijmegen. Paper: auteur. html
(1995) Literatuurbijlage bij hoofdstuk 3 'Voltijds initieel onderwijs als investering' van: W. A. van Helden, H. F. van Aalst, R. M. Verwayen-Leijh en M. van Dijck (Red.) (1995). De ivoren ballon. Investeren in hoger onderwijs. Adviesraad voor het Onderwijs. ARO Werkdocument 11.
(1995). A consumer theory of assessment in higher education; modelling student choice in test preparation. 6th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nijmegen. Paper: auteur. html
(1995). Kwalificaties van jongeren: risico's of kansen? Toekomstmogelijkheden. Amsterdam: SCO Kohnstamm Instituut. Advies in opdracht van VWS, niet afzonderlijk gepubliceerd. html
(1994).met Edith van Eck en Ard Vermeulen (1994). Doelmatigheid en partijdigheid van psychologisch onderzoek bij de selectie van schoolleiders in het primair onderwijs. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. (rapport 359)
(1994). Arbeidsmarkt en hoger onderwijs: een blijvend problematische relatie. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs. 12, 24-32. html
(1994). Colloquium voor de staf van het Cito over historische achtergronden van het beoordelen in het onderwijs, en een algemeen toetsmodel dat een alternatief is voor de 'geaccepteerde theorie.' html Paper: auteur.
(1994). met Jaap Dronkers, Jacob Oostwoud Wijdenes, en Fred Verbeek (1994). Alumni van de Universiteit van Amsterdam. Jaarboek 1994 van de Universiteit van Amsterdam p. 8-25. html
(1993). No-show studenten. Onderzoek van Onderwijs, 22, 37-40. html
(1993). met Uulkje de Jong en Marjon Voorthuis (1993). No-show en low-show in het wetenschappelijk onderwijs. Hoe beurs-, tempo- en keuzeproblemen leiden tot schijnbare afwezigheid. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. (rapport 339) html of pdf
(1993). met Uulkje de Jong en Marjon Voorthuis (1993). No-show inschrijvers aan de Universiteit van Amsterdam. OnderwijsResearchDagen. html
(1993) met Jaap Dronkers (1993). Dilemma's bij de groei van de deelname aan hoger onderwijs. Zoetermeer: reeks Achtergrondstudies van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. ('s-Gravenhage: DOP) html
(1992). met Jeroen H. A. M. Onstenk (1992). Arbeidsmarktrelevantie van beroepsgerichte volwasseneneducatie. De beoordeling van arbeidsmarktrelevantie in de PBVE-praktijk. Amsterdam: SCO. (SCO-rapport 310) [ digitale versie beschikbaar van Hoofdstuk 5 Kwaliteit van de beoordeling van arbeidsmarktrelevantie pdf]
(1992). De samenleving in een klaslokaal. NKSR-Bulletin, 1992, 3 #6, 8-9. html
(1992). Modelling the connection between individual behaviour and macro-level outputs. Understanding grade retention, drop-out and study-delays as system rigidities. In Tj. Plomp, J. M. Pieters & A. Feteris (Eds.), European Conference on Educational Research (pp. 701-704.). Enschede: University of Twente. Paper: auteur. html
(1992). The first year examination as negotiation; an application of Coleman's social system theory to law education data. In Tj. Plomp, J. M. Pieters & A. Feteris (Eds.), European Conference on Educational Research (pp. 1149-1152). Enschede: University of Twente. Paper: auteur. html
(1992). Keuzevragen ontwerpen. Handreiking voor het doeltreffend en doelmatig maken van een verzameling van keuzevragen. pdf [project Algemene Taalwetenschap, tentamen voor jaarlijks >1000 studenten]
(1992). Selectie van Turkse en Marokkaanse kandidaten voor de Nederlandse Politieacademie. notitie/advies html
(1991). met Marco Roos (1991). Strategic science policy and organizational structures in the engineering sciences. Proceedings EAIR European Association for Institutional Research, 13th international forum september 1991, Edinburgh. Edinburgh: Napier. html
(1991). Ackermans, S. T. M. en W. A. de Jong, m.m.v. Marco Roos en Ben Wilbrink (1991). De technische universiteiten. Pre-advies. In ARHO en AWT, Advies inzake de technische universiteiten. Den Haag: ARHO/AWT. ISBN 90-346-2617-2. htlm
(1990). met Willem van Hoorn, Leo J. Th. van der Kamp en Jen Algera (1990). Selectie voor politie-officier. De toelating tot de Nederlandse Politie Academie. Amsterdam: SCO. (Rapport 245)html
(1990). Complexe selectieprocedures simuleren op de computer.Amsterdam: SCO. (rapport 246) pdf bijlagen [bijlagen 304k pdf]
(1990). met Jan Karel Koppen (1990). Employment prospects for graduates. Paper EAIR European Association for Institutional Research, 12th international forum september 1990, Lyon. html of pdf
(1990). met Jan Karel Koppen (1990). Arbeidsmarktposities voorspellen voor HO-disciplines. In van Hout, J. F. M. J., & van Wieringen, A. M. L. (Red.). Hoger onderwijs. Onderwijs Research Dagen 1990 (p. 77-90). Nijmegen: ITS. html
(1990). met Jeroen Onstenk (1990). Arbeidsmarktrelevant cursusaanbod in de PBVE. In Klaassen, C.A.C., & Jungbluth, P. (Red.). Onderwijs en samenleving. Onderwijs Research Dagen 1990 (p. 185-196). Nijmegen: ITS. html
(1989). Arbeidsmarkt en curriculum economie. Amsterdam: SCO. (rapport 198) pdf<
(1989). De propedeuse rechtsgeleerdheid 1984-1989: cijfers, tijdbesteding en verwachtingen van studenten. SCO, september 1989. Een informele notitie naar aanleiding van het project Zelf-evaluatie. (ca. 30 bladzijden stampvol tabellen.)
(1989). Handleiding Zelf-evaluatie. Rechtsgeleerdheid, propedeuse 1989-1990. Bijlage: De propedeuse Rechtsgeleerdheid 1988-1989. 2 blz. plus voorbeeld vragenlijst
(1989). De propedeuse Rechtsgeleerdheid 1988-1989. 2 blz. plus voorbeeld vragenlijst [als Bijlage in de Handleiding] [)ok een print met daarop aangegeven dat er geen compensatie is uitgevoerd, ik weet nog niet hoe dat zit]
(1989). Overzicht van de Propedeuse Rechtsgeleerdheid 1988-1989. Faculteit Rechtsgeleerdheid, project zelf-evaluatie. 3 blz. + 5 blz. tabellen.
(1989). Overzicht van de Propedeuse Rechtsgeleerdheid 1987-1989 voor deeltijdstudenten. (definitieve versie is erop aangetekend) 2 blz, met eraan geniet: Overzicht van de Propedeuse Rechtsgeleerdheid 1988-1989 voor deeltijdstudenten. Ook 2 blz.
(1988). met Mik van Es en Erna van der Weerd (1988). Arbeidsmarkt medische biologie. Amsterdam: SCO. (rapport 169)
pdf
(1988). Arbeidsmarktoriëntatie voor hoger onderwijs. In Schellekens, H. M. C., Simons, P. R. J., en Costongs, J. E. L. (Red.). Rendementsverbetering en studiebegeleiding (p. 161-175). Tilburg: Katholieke Universiteit Brabant. (Landelijke Dag Studievaardigheden Tilburg) html
(1988). Arbeidsmarktoriïntatie voor studieadviseurs. Paper studiedag Landelijke Vereniging van Studie-Adviseurs. 18 maart 1988. [origineel in archief] Gepubliceerd in Nieuwsbrief, jaargang 4, nr 1, 23-36. Landelijke Vereniging van Studie-Adviseurs
(1988). De Propedeuse Rechtsgeleerdheid 1987-1988. Project Zelf-evaluatie.
(1988). Overzicht van de propedeuse Rechtsgeleerdheid 1987-1989 voor deeltijdstudenten. (1e versie) Plus een versie waarin met potlood is aangegeven dat het om de propedeuse §988-1989 gaat, maar dat is dus niet betrouwbaar.
(1987). met Marjon Voorthuis (1987). Studielast, rendement en functies propedeuse. Relaties tussen wetgeving, theorie en empirie. Deelrapport 2: Evaluatie-onderzoek Wet Twee-fasenstructuur. Amsterdam: SCO-rapport 112. ISBN 90-6813-135-4. html
(1987). Zelf-evaluatie voor propedeusestudenten. In Grave, W. S. de, en Nuy, H. J. P. (Red.). Leren studeren in het hoger onderwijs (p. 157-166). Almere: Versluys Uitgeverij. html
(1987). Handleiding Zelf-evaluatie Faculteit der Rechtsgeleerdheid, propedeuse 1987-1988.
(02-09-87). Continuering Project Zelf-Evaluatie Rechtsgeleerdheid. Werkzaamheden en globale kosten op jaarbasis. Met aanbiedingsbrief aan Rob Heintjes. 4+1 blz. Het project achtte ik toen overdraagbaar!).
(1987). De propedeuse Rechtsgeleerdheid 1986-1987. Project Zelf-evaluatie. 2 blz. [Ook in de Handleiding]
(1987). Propedeuse Rechtsgeleerdheid 1986-1987. Tussentijds verslag. 8 blz. extra tabellen (over encyclopedie en staatsrecht). voltijd en deeltijd afzonderlijk.
(1987). Overzicht van de propedeuse Rechtsgeleerdheid 1985-1987 voor deeltijdstudenten. 2 blz.
(1987). Propedeuse Tandheelkunde 1986-1987. Tussentijds verslag. 2 blz. encyclopedie & staatsrecht. [een dubbel exemplaar + 11 blz uitdraaien] [alles voor zowel voltijd als deeltijd studenten]
(1987). Overzicht van de propedeuse Tandheelkunde 1986-1987. [Hiermee is voor Tandheelkunde het project beëindigd?]
(1987). De Propedeuse Tandheelkunde 1986-1987. Project Zelf-evaluatie. 3 blz
(1987). Tussentijds verslag propedeuse 1986-1987 - project zelf-advisering. Project Zelf-evaluatie. Tandheelkunde, 2 blz
(1987). met Joep Verbeek: Theaterwetenschap; vormgeving en uitvoering van het onderwijsprogramma.Amsterdam: SCO. 504k pdf
(1986). Toetsen en testen in het onderwijs. In S.V.O. Jaarverslag / Jaarboek 1985. Den Haag: S.V.O., 275-288. html
(1986). met Theo Joostens. Kwaliteitsbewaking W.O.; voorstudie t.b.v. VSNU. Gezamenlijke uitgave SCO / COWOG. Amsterdam: SCO; Groningen: COWOG. html
(1986). Handleiding Zelf-Evaluatie. Faculteit der Rechtsgeleerdheid, propedeuse 1986-1987 (maar een aantekening zegt dat dit een eerste versie is)
(1986). Overzicht van de propedeuse Rechtsgeleerdheid 1984-1986 voor deeltijd studenten. Project Zelf-evaluatie. 1 blz.
(1986). De propedeuse Rechtsgeleerdheid 1985-1986. Project zelf-evaluatie. 3 blz. [Ook in Handleiding 1986-1987]. meerdere projectverslagen, ook eentje van tandheelkunde
(06-06-86). Voorstel voor het continueren van het project 'zelf-advisering' voor de propedeuse 1986-1987 bij respectievelijk Tandheelkunde en Rechtsgeleerdheid.
(1986). Zelf-advisering. Tussentijds verslag propedeuse 1985-1986. Rechtsgeleerdheid. 1 blz.
(1986). Zelf-advisering. Tussentijds verslag propedeuse 1985-1986. Rechtsgeleerdheid. 1 blz. maar met toegevoegd 7 bladzijden tabellen.
(1986). Handleiding Zelf-evaluatie. ACTA. Subfacuteit Tandheelkunde propedeuse 1986-1987. Stichting Centrum voor Onderwijsonderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Grote Bickerstraat 72, 1013 KSAmsterdam. [in blauwe kaftjes. Ik moet hier een bestand van hebben. Zoeken maar.] Hierin ook (1986). Overzicht van de propedeuse Tandheelkunde 1985-1986
(1986). Overzicht van de propedeuse Tandheelkunde 1985-1986. [Ook opgenomen in de Handleiding Thk 1986]
28-03-86 Tabellen en kruistabellen avondstudenten rechten. 4 blz.
(1986). Project zelf-advisering. Tussentijds verslag propedeuse 1986-1987 Tandheelkunde . 1 blz.
(1986) Tussentijds tandheelkunde uitdraai van veel tabellen op geprint op 4 blz. stroken-papier (laserprinter van SCO?). Veel materiaal dus. Ik moet een programma hebben gehad dat alles in één keer berekende en uitdraaide.
(1986). De propedeuse Tandheelkunde 1985-1986: een voorlopig overzicht. 3 blz.
(1986). Overzicht van de propedeuse Rechtsgeleerdheid 1985-1987 voor deeltijdstudenten. (1e versie)
(1985). Bewijs van het omgekeerde, voor Schmidt et al. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 10, 141-144. html
(01-10-85). Een meer uitgebreid overzicht van van de resultaten van de voorgaande propedeuse 1083-1984. Voor docenten Rechtsgeleerdheid. 6 bladzijn met tabellen.
(1985). Handleiding Zelf-evaluatie Rechtsgeleerdheid 1985-1986. Met op blz. 7 een overzicht van de propedeuse 1984-1985 (1 blz. dus).
(1985). Overzicht van de propedeuse Rechtsgeleerdheid 1984-1986 voor deeltijdstudenten. Project Zelf-evaluatie. [1 blz., met gemiddelden, en met kruistabellen, voor tentamens tot en met juni 1985] [Ik heb veel meer analyses gemaakt en geprint, die heb ik geniet aan die ene pagina 'Overzicht']
(1985). Overzicht van de Propedeuse Rechtsgeleerdheid 1984-1985. Project zelf-evaluatie. 4 blz met veel tabellen.
(maart 1985). Databewerking project zelf-advisering rechten 1984-1985. 7 bladzijden extra tabellen encyclopedie en staatsrecht.
(1985). Zelfadvisering, tussentijds verslag. Propedeuse 1984-1985 Rechten. (encyclopedie en staatsrecht) 1 blz.
(1985). Handleiding Zelf-evaluatie. Tandheelkunde propedeuse 1985-1986. Hierin ook (1985). Overzicht van de propedeuse Tandheelkunde 1984-1985 (30 aug).
(1985). Overzicht van de propedeuse Tandheelkunde 1984-1985 (30 aug). 3 blz. [Ook opgenomen in de Handleiding Thk 1985-1986]
(1985). De propedeuse Tandheelkunde 1984-1985: een voorlopig overzicht. [9 blz, met veel extra tabellen dus]
(1985). Verslag over de toets in september. (project zelf-evaluatie tandheelkunde) (was dit de entreetoets klinsche tandheelkunde?) 1 blz. kennelijk voor studenten.
(1985) Tijdbesteding en verwachte en behaalde cijfers in de propedeuse Tandheelkunde 1982-83 en 1983-84. Amsterdam: Centrum voor Onderzoek van het Wetenschappelijk Onderwijs, Universiteit van Amsterdam. pdf uitgebracht in januari 1985. [enkele stukken ingevoegd, o.a. een uitvoerig stuk van februari 1983 over de analyse op verwachte en behaalde cijfers. Ook: verslag mei 1983 over 5 tentamens, waarschijnlijk uitgereikt aan studenten]
(1984). Toetsvragen schrijven. Onderzoek van Onderwijs, 13, 20-21. html
(1984). met Willem K. B. Hofstee (1984). Docentbeoordeling. Onderzoek van Onderwijs, 13, 52-55. html
(1984 ). Opvattingen over docentbeoordeling. Bespreking van J. Millman: Handbook of teacher evaluation. Onderzoek van Onderwijs, 13. html
(1984). Tentamenmodellen. In A. Bax (redactie) Verslag van de CRWO studiedag december 1983. Voorburg: CBOWO / AR, 1984.
(1984). Handleiding zelf-evaluatie. Tandheelkunde. (met tabellen uit de voorgaande propedeuse). Als bijlage: Overzicht van de propedeuse 1982-1983 (die geeft alleen kruistabellen van behaald cijfer tegen totale studietijd) Idem: een origineel van de tekst van deze Handleiding 6 blz, zonder de grafische tabellen, die werden dus nog afzonderlijk ingeplakt
(1984). Met Willem van der Avoird (1984). Tijdbesteding en verwachte en behaalde cijfers in de propedeuse Rechtsgeleerdheid 1983-1984. Centrum voor Onderzoek van het Wetenschappelijk Onderwijs, Universiteit van Amsterdam, december 1984. pdf [Projekt schriftelijke raad; origineel 16 bladzijden]
(08-08-84). tabellen van gemiddelden en standaarddeviaties voor de propedeuse rechten 1983-1984. 1 blz. origineel.
(1984). Project Zelf-evaluatie, De propedeuse Rechtsgeleerdheid 1983/1984: een overzicht. 3 blz. [voor studenten]
(26-07-84). Aan docenten in de propedeuse Rechtsgeleerdheid. Een brief met daarbij 2 blz. tabellen over de propedeuse per vak en totalen.
(12-03-84). Project Zelf-evaluatie, Rechten. 1e semester 1983-1984, resultaten van in '83 ingeschreven dagstudenten die niet-anoniem de vragenlijst hebben ingevuld. 1 blz. (encyclopedie en staatsrecht).
(1984). Instrumentatie voor een informatieve 'schriftelijke raad' (art. 24 bis-4). COWO, december 1984. pdf
(1983). Project zelf-evaluatie Rechtsgeleerdheid. Bijlagen. T.b.v O.C. november 1983. (Schriftelijke Raad, met analyses per vak uit de propedeuse 1982-1983). COWO. pdf.
(1983) Handleiding Zelf-evaluatie 1983-1984. Tandheelkunde. [Met een kort overzicht van de propedeuse 1982-1983: een halve pagina, de enige tabel: behaald cijfer tegen totale tijdbesteding gekruist, dus sterk ingekorte versie van het originele overzicht]
(1983) De propedeuse Tandheelkunde 1982/1983: een overzicht. (13 juli 1983). [Dit is de informatie die alle propedeusestudenten tandheelkunde hebben ontvangen] (3 blz.) [Ook als bijlage toeevoegd aan schrijven van het Direktorium Tandheelkunde over de schriftelijke raad, aan alle studenten in de propedeuse, 13 juli 1983.
(februari 1983) Na drie examenonderdelen. Tandheelkunde. [tabellen per onderdeel, en voor alle bij elkaar, 4 blz] [ingevoegd in rapport 1982-1982 en 1983-1984, maar dus niet getranscribeerd]
(februari? 1983) Rapportage toets 7 december '82. 2 blz. (Was dit cariologie? Aangeboden aan Tandheelkunde studenten?)j
(1983). Met Willem van der Avoird. Handleiding Zelf-evaluatie. Rechtsgeleerdheid. Met: Overzicht propedeuse 1982-193. [origineel] [Deze handleiding en zijn bijlagen bevatten heel veel tabellen, dat is in latere jaren terughoudender gedaan]
(1983). Handleiding Zelf-evaluatie Rechten 1983-1984. Met toegevoegd Overzicht propedeuse 1982-1983 van 1 kantje, plus voorbeeld vragenlijst. [kopie](1983). Met Willem van der Avoird. Handleiding Zelf-evaluatie. Rechtsgeleerdheid. Met: Overzicht propedeuse 1982-193. [origineel] [Deze handleiding en zijn bijlagen bevatten heel veel tabellen, dat is in latere jaren terughoudender gedaan]
(1983) Met Willem van der Avoird. De propedeuse Rechtsgeleerdheid 1982/1983: een overzicht. (13 juli 1983). [Dit is de informatie die alle propedeusestudenten rechten hebben ontvangen] (2 blz.). Opgenomen in 83_Analyses_Raad_Rechten.pdf. [Studenten hebben niet de verslagen per vak gekregen, maar konden deze desgewenst wel afhalen of opvragen] [PM: map 'project Raad integraal 89']
(1983). Seminar 'Schriftelijke raad' ex art. 24 bis 4 WWO & Zelf-advisering. Hoe studenten aan het eind van de propedeuse hun resultaten kunnen interpreteren. Woensdag 8 juni. COWO. pdf [PM: map 'project Raad integraal 89']
(1983). Toetsvragen schrijven. Utrecht, Het Spectrum, Aula 809. Tekst van originele versie in zijn geheel te downloaden 1.4 Mb pdf, ook integraal beschikbaar via books.google
(1983/2006). Toetsvragen ontwerpen. Herziening van Aula 809 (Toetsvragen schrijven). De herziening is een lopend project. Hoofdstukgewijs op te halen
hfdst 1;
hfdst 2;
hfdst 3;
hfdst 4;
hfdst 5;
hfdst 6;
hfdst 7;
hfdst 8
hfdst 9]
(1983). De selectie voor tweede fase opleidingen is al wettelijk geregeld; de vraag is: hoe wordt dat verder ingevuld? (niet gepubliceerd). html
(23-12-1982). 'beschrijving van de beschikbare gegevens'. Dit is een uitvoerige (11 blz.) analyse van de resultaten voor cytologie/histologie. Ik moet dat samen met Willem van der Avoird hebben gedaan. Mogelijk is dit niet gedeeld met Tandheelkunde.
(20-12-1982). 'beschrijving van de beschikbare gegevens'. Dit is een uitvoerige (11 blz.) analyse van de resultaten voor cariologie. Ik moet dat samen met Willem van der Avoird hebben gedaan. Mogelijk is dit niet gedeeld met Tandheelkunde.
(15-12-1982). 'beschrijving van de beschikbare gegevens'. Dit is een uitvoerige (11 blz.) analyse van de resultaten voor sociale tandheelkunde. Ik moet dat samen met Willem van der Avoird hebben gedaan. Mogelijk is dit niet gedeeld met Tandheelkunde.
(1982). Notitie voor Ruud Grondel (Maagdenhuis) over selektie voor de tweede fase; 50 aandachtspunten.
8pdf
(1982). Hoe je studieresultaten je kunnen helpen bij de beslissing met deze studie door te gaan. COWO. (zoek? Zo vermeld in : CRWO-studiegroep tweefasenstructuur "De tweefasenstructuur en ... het studieadvies. Onderzoek van Onderwijs/december 1982. foto's van dit artikel per mail 1-1-2025 doorgestuurd)
(1981). Hogere cognitieve vaardigheden. paper 16-12-81 CRWO-studiedag pdf
(1981) Beoordelen van onderwijsactiviteiten. paper 16-12-81 CRWO-studiedag pdf
(1981). Beoordeling van onderwijsactiviteiten. Bijdrage CRWO-congres / COWO-advies aan CvB UvA html
(1981). notitie + aanbiedingsbrief 9-12-81 , aan studieadviseurs UvA. Zeer uitvoerige notitie over de problematiek die aangeduid wordt met 'warm of koud adviseren' (schriftelijke raad artikel 24bis lid 4 2FW). (De aanloop naar latere projecten schriftelijke raad bij tandheelkunde en rechten). Transcriptie is beschikbaar, maar niet op mijn website: 81artikel24bis4_studieadviseurs_COWO.rtf
(1981). Rationeel kiezen tussen kort-antwoord en keuzevragen. Universiteit en Hogeschool, 27, 293-296. html
(1980). Cesuurbepaling Amsterdam: COWO (docentenkursusboek). [nog niet beschikbaar, is een ingrijpend vernieuwde versie van Cesuurbepaling 1977, in enkele exemplaren gebruikt]
(1980). Toelatingstoets voor het wetenschappelijk onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 5, 39-40. html
(1980). Optimale kriterium gerefereerde grensskores zijn eenvoudig te vinden. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 5, 49-62. html
(1980). Enkele radicale oplossingen voor kriterium gerefereerde grensskores. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 5, 112-125. html
(1980). Uitval en vertraging in het w.o.: een overschat probleem. Onderzoek van Onderwijs, 9 nr 4, 14-18. html
(1980). Toetsen, herkansen, studievertraging: achterliggende mechanismen. Onderzoek van Onderwijs, 9 nr. 2, 7-11. html
(1980). Beleid bij tentamens en examens. In A. I. Vroeijenstijn (Red.), Kwaliteitsverbetering hoger onderwijs. Vierde nationaal congres onderzoek van het wetenschappelijk onderwijs. Voorburg: Stichting Nationaal Congres, 380-409. html
(1980). De problematiek van de studentenstops en de toelatingsprocedure. html en
(1980). Kansberekeningen bij Pais' voorontwerp van wet toelating tot numerus fixus studies in het w.o. Amsterdam: Centrum voor Onderzoek van het Wetenschappelijk Onderwijs. html
(1980). Toelating tot numerus fixus studies opnieuw in discussie. Universiteit en Hogeschool, 27, nummer 3, 179-199. html
(1980). Toelatingstoets voor het wetenschappelijk onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 5, 39-40. html
(1980). Passing scores on domain referend tests: an improved decision-theoretic methodology for optimization. COWO. pdf
(1980). Passing scores on domain referend tests: an improved decision-theoretic methodology for optimization. COWO. Partly revised / not published except here pdf [bestaat uit 2 manuscripten met herziene teksten, plus een manuscript Nederlandse vertaling van Passing scores]
(1979). Universitaire examenregeling: konjunktief of kompensatorisch? In K. D. Thio & P. Weeda (Red.), Examenproblematiek. ORD bundel. Den Haag: SVO. html
(1979). Toetsen Amsterdam: COWO (docentenkursusboek 10). html
(1979). met J. Wes Holleman, Hans van der Vleugel, Janke Cohen-Schotanus, en Cees van Dorp (1979). Loot om oud ijzer. CRWO commentaar op het rapport van de werkgroep selectie i.v.m. de machtigingswet inschrijving studenten. Voorburg: CRWO. html
(1978). Studiestrategieën. Examenregeling deel A. Amsterdam: COWO (docentenkursusboek 9). html. Herziene versie 2004, al beschikbaar voor hoofdstuk 1 t/m 4. html
(1978). Geheimhouding van tentamenvragen. pdf [op COWO-stafvergadering 21-11-1978 behandeld in kader van verzoek van het College van Bestuur van de UvA op korte termijn over dit onderwerp te adviseren.]
(1977). Methoden voor het bepalen van de grens zakken/slagen voor studieonderdelen.Amsterdam: COWO (docentenkursusboek 6).html
(1977). Het verborgen vooroordeel tegen andere dan meerkeuze vraagvormen. In Stichting Onderwijsresearch: Congresboek Onderwijs Research Dagen (p. 219-222). html. De gepresenteerde tekst is uitvoeriger dan de tekst in de congresbundel.
(1977) Dick Tromp & Ben Wilbrink (1977). Het meten van studietijd. Congresboek OnderwijsResearchDagen. html
(1975). Gewogen loting. Amsterdam: COWO. html
(1974). met Hans van der Vleugel (1974). Loten heeft slechts voorkeur bij gebrek aan beter. Onderzoek van Onderwijs, 3, september, 8-12. + Cijfers weersproken. Idem p. 13-14. html
(1974). Selectie voor numerus fixus is irrationeel. NRC/Handelsblad Cultureel Supplement, 27 september 1974. html
(1974). met Hans van der Vleugel (1974). Bij beperkte toelating beslist alleen het lot. Standpunt van de Contactgroep Research Wetenschappelijk Onderwijs. .Onderzoek van Onderwijs, 3, april, 3-5. htlm
(1973). Tegenspraken typeren het selektie-voorstel De Groot. In OTO Hoger Onderwijs Cahiers 13 Selektie van studenten: achtergrond / effekten, 1973, 166-176. html
(1972). Spiegelgevechten om het IQ. Het onderzoek van Arthur R. Jensen. Haagse Post, 40, 27 september, 32-33. Later ook afgedrukt in J. de Mulder (Red.) Selektie van studenten; achtergrond / effekten. Hoger Onderwijs Cahiers - nr. 13, 29-33. html
1971 Levert selektie voor hoger onderwijs iets op? — COWO (Helvoirt CRWO conferentiepaper) html of pdf
(1970). Kees Kolthoff en Ben Wilbrink (1970). Enkele opmerkingen met betrekking tot de inhoud, beoordeling en experimenten in het wetenschappelijk onderwijs. COWO. 70AdviesDikGoudsblom.htm [Dit leverde ons een dienstbevel op van de rector magnificus, Sies Wiegersma, die overigens als lid van de dviesraad van het COWO van de hoed en de rand wist wat het kleine COWO betreft.
(1969). Kees Kolthoff, mmv Ben Wilbrink en Ton Willemsen (1969). Overleg en zeggenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Voorlopge rapportering van enkele onderzoekresultaten. [NB: dit is dan alles dat is gerapporteerd]. Amsterdam: COWO. scan [helaas ontbreekt blz 9 in dit bestand. Die blz. is wel aanwezig in dit bestand dat zonder de tabellen is]
(1968). Multiple discriminant analyse van de Cattell 16 P.F.Q. voor studenten in zeven studierichtingen aan de T. H. E. Eindhoven: Groep Onderwijsresearch. (verslag stage-onderzoek, niet gepubliceerd) html
(2006 ongepubliceerd). Begintermen. Toetsen op veranderd begrip. html
(2006 ongepubliceerd). Psychometrie? Bevrijd examens van het keurslijf. html
~~
notitie (3-9-80). 9 blz origineel' 'beoordeling onderwijsactiviteiten van docenten' (eigen aantekening, mogelijk in relatie tot een adviesaanvraag door de Centrale PersoneelsDienst UvA)
file: Docentbeoordeling '80 Ook als 80-9-3_docentbeoordeling.rtf en pdf
notitie 13-9-80 'Oorzakelijke verbanden tussen persoonskenmerken en studieresultaten' [nav Crombag cs dat studeren er kennelijk niet toe doet] (eigen aantekening, wel met het oog op publicatie in het TOR, maar zo ver ben ik niet gegaan) pdf
(15-10-80) Voorspellen van eigen studieresultaten. (Eigen aantekeningen) pdf
(10-1-80) overzicht projecten 1968-1980 pdf
De hier beschikbaar gemaakte publicaties op dit onderwerp bestrijken drie decennia, en geven een goed beeld van de strijd van een handjevol selectiespecialisten tegen de overtrokken waarde die sommige betrokkenen (meestal geen leerlingen die nog voor die drempel staan!) aan vergelijkende selectie hechten, ook als dat selectie al voor de zoveelste keer zou zijn.
http://www.benwilbrink.nl/publicaties/publicaties.htm http://goo.gl/snW8q
(13 april 2016). Advies onderwijs 2032 en wetenschap: hoe is dat te peilen? blog
Hieruit Hoofdstuk 3. Het psychologisch onderzoek html en Hoofdstuk 5. Seksepartijdigheid en rendement htmlOverig
pagina Selectie
De typische selectiesituatie is die van de personeelsselectie. Deze vorm van selectie komt in bijzondere gevallen ook voor bij toelating tot hoger onderwijs, al dan niet in de publieke sector: de Nederlandse Politieacademie is zo'n bijzonder geval. De benadering kan traditionieel evaluerend zijn, zoals voor de selectie voor de NPA gedaan, of daarvan afwijkend door bijvoorbeeld de werking van complexe selectieprocedures in de greep te krijgen door computersimulatie.
pagina Toelating bij Numerus Fixus
Er zijn selectiesituaties waarvoor de technieken uit de personeelsselectie niet vanzelfsprekend passend zijn, bijvoorbeeld vanuit moreel oogpunt. Zo is het probleem dat bijzondere studentenstops stellen, binnen een stelsel met overigens 'vrije' toelating voor gekwalificeerden, veel beter vergelijkbaar met andere problemen waarin schaarste op faire wijze is te verdelen, dan met de personeelsselectie waar vooral het belang van de werkgever de doorslag geeft. Voor geneeskunde mag het er dan naar uitzien dat de stop de facto verdwijnt, voor andere studies blijft er nog sprake van toelatingsbeperkingen op basis van de machtigingswet (bv. diergeneeskunde), of omdat selectie is toegestaan (bv. vele kunstopleidingen).
pagina Toetsen en Examens
Het leven van de student is een getoetst leven. De betreffende instrumenten en processen, de 'good practice' in zowel onderwijspsychologische als meer maatschappelijke (noem het juridische) zin, zijn hier de onderwerpen. Een fatsoenlijke basis voor toetsen heeft alles te maken met de kwaliteit van de vragen, maar ook met de wijze waarop er beslist wordt over studenten, en hoe die laatsten zich daarop voorbereiden of zich ertegen indekken.
pagina Studieresultatenmodel / Tentamenmodel
De overmaat aan toetsing in het westerse onderwijs doet vragen waar dat allemaal voor nodig is. De pretentie van tentamenmodellen is dat zij de bedoelingen van betrokken partijen expliciet maken, en het mogelijk maken de gevolgen van strategische keuzen van actoren te voorspellen. Een algemeen toetsmodel, gebouwd op door Bob van Naerssen gelegde fundamenten, heeft in de loop der jaren een meer uitontwikkelde vorm gekregen, maar de afronding ervan bevindt zich nog in de projectfase (zie ook daar).
Onderwijs en Arbeidsmarkt
publicaties
ze maken de sterken sterker, de zwakken zwakker ... .
De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt is jachtterrein dat economen en sociologen zich hebben toegeëigend. Vanuit de psychologie is het beeld op dat terrein radicaal anders: de verschijnselen die economen en sociologen waarnemen zijn de resultante van talrijke persoonlijke acties zoals in sollicitatieprocedures plaatsvinden. En ja hoor, in het groot waarneembare verbanden kunnen tegenovergesteld zijn aan wat in feite op het niveau van de werkelijke beslissingen gebeurt. Bij die sollicitatieprocedures is vooral de gevolgde opleiding beslissend, en blijkt uit een eeuw empirisch onderzoek dat karakter en vlotte babbels en andere communicatieve vaardigheden vrijwel toevallige factoren zijn. Waar economen en sociologen menen dat brede opleidingen een betere arbeidsmarktpositie opleveren, zijn het in de 'sollicitatie-werkelijkheid' juist de kandidaten met een specifieke opleiding die de nodige strepen vóór hebben. In termen van hoger-onderwijsbeleid: de economie heeft mensen nodig die een vak beheersen, liever dan breed opgeleide bachelors.
Wat nog onderzoek behoeft is de stelling dat door de in de laatste decennia toenemende omvang van brede opleidingen - 'kundes' - de kritische massa van managers, bestuurders en politici in onze samenleving die nog enig idee hebben van wat 'expertise' is, is onderschreden.
pagina
Strategisch Beleid
De vignetten bij de voorgaande rubrieken laten zien dat telkens de kwaliteit en doelmatigheid van opleiding en opleidingsstelsels, hun economie dus, in het geding is. Door niet vanuit specifieke problemen te onderzoeken, maar vanuit mogelijke strategische keuzen, zijn op een andere manier dezelfde argumenten en inzichten van belang.
pagina
Geschiedenis van Onderwijs en Beoordelen
Waarom geschiedenis? Het geheugen van zowel de politiek als van onderwijsonderzoekers is verbazingwekkend kort. Een klein beetje gevoel voor ontwikkelingen in het recente verleden is heel nuttig. In een sector die zo oud is als het onderwijs liggen veel structuren, gebruiken, vormen en indelingen vast in patronen die over eeuwen heen zijn ingeslepen, en mogelijk in de zo gans andere samenleving van de middeleeuwen hun eerste vorm hebben gekregen. Wat dergelijk historisch inzicht oplevert is niet evident, maar tenminste is dat een besef van de onverzettelijkheid van instituties, en van de redenen waarom dat zo is. Het onderwijs en zijn gebruiken is minder maakbaar dan past bij de democratische levenscyclus van een enkele kabinetsperiode.
pagina
Overige Onderwerpen
Overige Onderwerpen is een kleine restcategorie, geen los zand, maar evenmin duidelijk tot een van de eerdere rubrieken behorend. Onderzoek over no-show studenten (spookstudenten) bijvoorbeeld. Ik reken er ook maar medezeggenschap onder, naast algemene evaluatie, of een pseudo-filosofische oprisping over normen en waarden zoals die departementaal kennelijk worden beleden.
auteursrechten: de uwe en de mijne
SURF Auteursrecht in het hoger onderwijs http://www.surffoundation.nl/auteursrecht
Berlin Declaration ondertekenaars