Literatuur: onderwijsonderzoek


Ben Wilbrink

Ook wel:

Onderwijs onderzocht




R. Chris Fraley & Simine Vazire (October 8, 2014). The N-Pact Factor: Evaluating the Quality of Empirical Journals with Respect to Sample Size and Statistical Power. PLOSone webpage open access




Daniel Lakens (blog 9 October 2014). Why do we cite small N studies? blog




Cronbach, Lee J., and Patrick Suppes (Eds) (1969). Research for tomorrow’s schools: Disciplined inquiry for education. London: Collier-Macmillan Limited. LCCC 70-81074 a.o.: Ch. 2: American scholars and educational progress: 1855-1958




Daniel Willingham (2014). A Draft Bill of Research Rights for Educators webpage




Katherine E. Castellano & Andrew D. Ho (2013). A practitioner's guide to growth models. A paper commissioned by the Technical Issues in Large-Scale Assessment (TILSA) and Accountability Systems & Reporting (ASR) State Collaboratives on Assessment and Student Standards Council of Chief State School Offi cers pdf




Michael S. Garet, Andrew J. Wayne, Fran Stancavage, James Taylor, Marian Eaton, Kirk Walters, Mengli Song, Seth Brown, Steven Hurlburt, Pei Zhu, Susan Sepanik & Fred Doolittle (2011). Middle School Mathematics Professional Development Impact Study Findings After the Second Year of Implementation. website




Gina Kolata (2013). Guesses and hype give way to data in study of education. The New York Times. Education Issue. webpage




Stellan Ohlsson (1988). Computer simulation and its impact on educational research and practice. International Journal of Educational Research, 12, 5-34.




T. Mooij, J. Roeleveld, D. Fettelaar en G. Ledoux (2012). Kwaliteitsbeoordeling van scholen primair onderwijs: Het correctiemodel van de inspectie vergeleken met alternatieve modellen. Pedagogische Studiën, 89, 272-287. samenvatting




Keith Morrison & Greetje van der Werf (2013) Editorial, Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 19:6, 487-489info


Over big data.



Jonas Salk, Bruno Latour & Steve Woolgar (2013). Laboratory life: The construction of scientific facts. Princeton University Press. [in KB als eBook]




John R. Anderson & Christian D. Schunn (2000). Implications of the ACT-R learning theory: No magic bullets. In R. Glaser (Ed.), Advances in instructional psychology: 5 (pp. 1–34). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. pdf




Robert E. Floden (2009). Empirical research without certainty. , 385 abstract




John Hattie & Eric M. Anderman (Eds.) (2013). International Guide to Student Achievement. Routledge. [als eBook beschikbaar voor vrienden van de KB, evenals trouwens de Hattie’s Invisible Learning en Invisible Learning for Teachers ] site


/ pamphlet / voorbeeld / bijdrage Hanushek / Bijdrage van Watt & Richardson ‘Teacher motivation and student achievement outcomes’



David F. Labaree (201). The lure of statistics for educational researchers. Educational Theory, 61, 621-632. abstract of scan




Hilary M. Shager, Holly S. Schindler, Katherine A. Magnuson, Greg J. Duncan, Hirokazu Yoshikawa & Cassandra M. D. Hart (2013). Can Research Design Explain Variation in Head Start Research Results? A Meta-Analysis of Cognitive and Achievement Outcomes. Educational Evaluation and Policy Analysis, 35, 76-95. abstract




Louis T. Mariano & Paco Martorell (2013). The Academic Effects of Summer Instruction and Retention in New York City. Educational Evaluation and Policy Analysis, 35, 215–229


Ik vermoed dat dit geen goed onderwijsonderzoek is. De onderzoekers zijn respectievelijk methodoloog en econoom, wat ze op zich natuurlijk niet diskwalificeert, maar wat wel de vraag oproept of deze onderzoekers de noodzakelijke inhoudelijke expertise wel hebben. De literatuurlijst stelt me in dit opzicht niet gerust. Ik werd natuurlijk getriggerd door de vrolijke mededeling dat een jaartje overdoen in klas 5 (groep 7) positieve effecten zou hebben (wat ik op zich wel geloof, maar vergeet dan niet om ook de negatieve effecten te inventariseren, voor een goede afweging).



Stephen W. Raudenbusch, Andres Martinez & Jessaca Spybrook (2007). Strategies for improving precision in group-randomized experiments. Educational Evaluation and Policy Analysis, 29, 5-29. abstract



Howard S. Bloom, Lashawn Richburg-Hayes & Alison Rebeck Black (2007). Using covariates to improve precision for studies that randomize schools to evaluate educational interventions. Educational Evaluation and Policiy Analysis, 29, 30-59. abstract



Larry V. Hedges & E. C. Hedberg (2007). Intraclass correlation values for planning group-randomized trials in ducation. Educational Evaluation and Policiy Analysis, 29, 60-87. abstract


Stephen W. Raudenbush (2008). Advancing Educational Policy by Advancing Research on Instruction. American Educational Research Journal, 45, 206-230. abstract

The author considers studies of the impact of intended versus experienced instructional regimes. Both are important; however, intended regimes are well measured and accessible to randomized trials, whereas experienced instruction is measured with error and not amenable to randomization. Multiyear sequences of experienced instruction are of central interest but pose special methodological challenges. A 2-year study of intensive mathematics instruction illustrates these ideas.



Stephen W. Raudenbusch & J. Douglas Willms (1995). The estimation of school effects. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 20, 307-333. pdf



Pieter Vijn & Ivo W. Molenaar (1981). Robustness regions for dichotomous decisions. Journal of Educational Statistics, 6, 205-235. abstract



N. L. Gage (1994). The scientific status of research on teaching. Educational Theory, 44, 37




J. A. Bulterman-Bos (2012). Wetenschap en vakmanschap en de toekomst van de onderwijs/leerwetenschappen. Pedagogische Studiën, 89, 174-184. abstract




Ib Waterreus & I. van der Heul (Red.) (2012). Stapsgewijze verbeteringen in het onderwijs en samenwerking tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk. Pedagogische Studiën, 89, 377-387. pdf via Onderwijsraad




Patrick Suppes (Ed.). (1978). Impact of Research on Education: Some Case Studies. Washington, D.C.: National Academy of Education. No isbn [Een samenvatting van 110 blz is afzonderlijk gepubliceerd]




Gerard Kerkvliet & Frans Vanderwilt (Red.) (1996). Terugblik op dertig jaar SVO. Bundel ter gelegenheid van de opheffing van het Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs SVO 1965-1996. geen isbn




M. van Steinvoorn (1981). Praktijkgericht onderzoke en innovatie. Bijdragen tot de Onderwijsresearchdagen 1980. SVO-reeks 45. isbn 9012035457 abstract




Robert E. Klitgaard & George R. Hall, (1973). A statistical search for unusually effective schools. html.




Holland & Richards (1965), Academic and non-academic achievement: correlated or uncorrelated? ACT ResRep # 2, 1965. Ook in Journal of Educational Psychology, 1965, 50, 165-174.