id picture


Ben Wilbrink

Publicaties

Digitale versies van gepubliceerd werk




Naast de volledige lijst op deze pagina, zijn per rubriek in een afzonderlijke aanklikbare pagina de titels met een abstract of samenvatting vermeld. Voor een snel overzicht, ook van onderhanden projecten zie de sitemap.

Publicaties gaan van geschiedenis via selectie naar arbeidsmarkt, maar altijd in relatie tot onderwijs, en zo stevig onderling verbonden op het thema 'beoordelen en beoordeeld worden.'

Selectie, toetsen, en tentamenmodellen delen met elkaar het psychologische kader: de aandacht voor persoonlijke verschillen, hoe de samenleving met die verschillen omgaat, hoe individuen hun persoonlijke positie vestigen en uitbuiten. Toelating bij studentenstops is een specifiek selectiethema. De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt is te modelleren op basis van wat er gebeurt bij sollicitaties, en is in feite eveneens een selectiethema.

Geschiedenis is die van beoordelen, cijfergeven, selecteren, rangordenen, mensen hun plaats wijzen, en hoe zij die eigen plaats kunnen ontstijgen.

De eenheid van het werk is ook te beschrijven naar economie of kwaliteit: van de micro-kwaliteit op het niveau van de opgaven in toetsen of tests, tot de impliciete onderhandeling in maatschappelijke selectieprocessen tussen de schifters en de geschiften. Ons taalgebruik is zo gevormd door de bovenliggende partij in die selectie, dat er geen woorden zijn die adequaat aangeven dat de aan selectie onderworpenen dat zelden of nooit passief laten gebeuren, maar zich er juist uit al hun macht op voorbereiden.




Publicaties en papers



Bestanden zijn in html- of pdf-format. Voor pdf-bestanden zijn met Acrobat Reader of Voorvertoning (Mac OSX) te lezen. Het streven is meer in html-format aan te bieden. Mochten er problemen zijn, of links niet werken, mail mij.

  14 Met Paul Kirschner: Verplichte rekentoets? “Met die contexten toetsen wij geen rekenen maar vermogen tot (zelf)ontdekkend leren”. bi-logical, 5 nr 1, augustus, 31-23 en 48. html

Al die teksten in onze eindexamens, waar komt dat fenomeen toch vandaan? Kan Sander Dekker precies 75 L zand in een kruiwagen scheppen? Van Twaalf Tot Achttien, Vakblad voor Voortgezet Onderwijs, 24, 28-30. concept-versie


 




Zesjescultuur. Wie zeggen dat? [blog op de website van de CBE-groep] [bi-logical in druk] [hier als eigen webpagina aangevuld met de nodige links zesjescultuur.htm]




Probleemoplossen . . . . bi-logical [in druk] [ook als blog op de website van de CBE-groep] [Bewerking van de webpagina probleemoplossen_bi-l.htm]  




Ben Wilbrink (2012). Hebben er twee ruzie? Dan hebben ze beide een beetje gelijk . . . . bi-logical, 4, #1, 33-34. [Bewerking van de webpagina drogreden.htm]




met Joost Hulshof en Henk Pfaltzgraff (augustus 2012). De rekentoetsen zijn niet valide. Dat wordt nog wat, met die rekentoetsen! Examens, Tijdschrift voor de Toetspraktijk, 9 #3, 26-31. 2e concept. [Hier is een reactie op geschreven door Jan Kastelein (College voor de Examens) in #4, met daarop een korte dupliek van onze kant {de reactie van het CvE is bureaucratisch, en gaat dus niet in op de validiteitsvragen zoals het behoort}]




Struikelvakken? Bewijs dat maar. ICAB workshop - 27 januari 2012 - TU Eindhoven hoofdgebouw Diamantzaal HG 9.42 - Tijd 13.30 - 18.00 pagina


 

met Joost Hulshof (2011). De wet, het rekenen, en de rekentoets in de eindexamens havo/vwo. Examens. Tijdschrift voor de toetspraktijk, 8 nr 3, 18-22. ingediend concept

 

(2010). Individual differences. Intelligence & thinking styles in the work of Robert J. Sternberg. Paper seminar Stedelijk Gymnasium (Socrates) Leiden 23 november 2010. html

(2010). Doen we het, of doen we het niet? Over selectie voor het hoger beroepsonderwijs. Paper bedrijvendag Hogeschool Zuyd 18 november 2010. html

met Denny Borsboom en Michel Couzijn (2010). Spelling, grammatica en interpunctie meebeoordelen op eindexamens?. Examens, Tijdschrift voor de Toetspraktijk, september, 5-9. pdf van hele nummer - concept-versie

(2010). Toetsvragen schrijven. In Henk van Berkel, Anneke Bax & Hans van Hout: Kennis delen en inspireren, toen, nu en in de toekomst (41-46). Noordhoff Uitgevers. Hoger onderwijs Reeks 30 jaar. [concept-versie]

 

(2004). Meer permanente selectie kan onze economie niet gebruiken. concept. Voordracht Studium Generale Tilburg, 30-9-2004. html

(2004). Extra selectie aan de poort: wanneer is genoeg genoeg? Onderzoek van Onderwijs, 33 nummer 3, 37-40. html concept-versie

(2003). Decentrale toelating, eerste stap naar selectieve toelating HO? Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 21, nummer 1, 47-57. html concept-versie  

(1999). Rechtvaardigheid en selectie voor numerus fixusstudies. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 17, 136-152 html concept-versie

(1998). Inzicht doorzichtig toetsen. In Theo H. Joostens en Gerard W. H. Heijnen (Red.). Beoordelen, toetsen en studeergedrag. Groningen: Rijksuniversiteit, GION - Afdeling COWOG Centrum voor Onderzoek en Ontwikkeling van Hoger Onderwijs, 13-29. html

(1997). Opsomming van de discussie over toelating bij numerus fixusstudies. In: Gewogen loting gewogen. Advies van de Commissie Toelating Numerus Fixusopleidingen, Bijlage, 121-203. html

(1997). Samenvatting van de opsomming van de discussie over toelating bij numerus fixusstudies. In: Gewogen loting gewogen. Advies van de Commissie Toelating Numerus Fixusopleidingen, 82-89. html

(1997). Terugblik op toegankelijkheid: meritocratie in perspectief. In Marian Van Dyck, Toegankelijkheid van het Nederlandse onderwijs. Studies (p. 341-384). Den Haag: Onderwijsraad. html

(1997). Assessment in historical perspective. Studies in Educational Evaluation, 23, 31-48. html

(1997). Levenslang leren en informatie- en communicatietechnologie (ICT). In T. T. D. Peetsma en M. L. L. Volman (Red.), Bevorderende en belemmerende factoren voor een leven lang leren. Explorarief onderzoek op microniveau (p. 171-185). Den Haag: Sdu Servicecentrum. ISBN 90 346 3541 1. html

(1996). Voor loten aan universiteit bestaat geen redelijk alternatief. NRC Handelsblad, 12 september. html

  (1995). Studiestrategieën die voor studenten en docenten optimaal zijn: het sturen van investeringen in de studie. Korte versie in Bert Creemers e.a. (Red.), Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen 1995. Proceedings van de Onderwijs Research Dagen 1995 te Groningen (218-220). Groningen: GION. Paper: auteur. html

(1995). Van Naerssen's tentamenmodel in algemene vorm. Korte versie in B. Creemers e.a. (1995). Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen 1995. Proceedings van de Onderwijs Research Dagen 1995 te Groningen. Groningen: GION. 114-115. Paper: auteur. html

(1995). What its historical roots tell us about assessment in higher education today. 6th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nijmegen. Paper: auteur. html

(1995). A consumer theory of assessment in higher education; modelling student choice in test preparation. 6th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nijmegen. Paper: auteur. html  

met Edith van Eck en Ard Vermeulen (1994). Doelmatigheid en partijdigheid van psychologisch onderzoek bij de selectie van schoolleiders in het primair onderwijs. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. (rapport 359)
Hieruit Hoofdstuk 3. Het psychologisch onderzoek html en Hoofdstuk 5. Seksepartijdigheid en rendement html

(1994). Arbeidsmarkt en hoger onderwijs: een blijvend problematische relatie. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs. 12, 24-32. html

(1994). Colloquium voor de staf van het Cito over historische achtergronden van het beoordelen in het onderwijs, en een algemeen toetsmodel dat een alternatief is voor de 'geaccepteerde theorie.' html Paper: auteur.

met Jaap Dronkers, Jacob Oostwoud Wijdenes, en Fred Verbeek (1994). Alumni van de Universiteit van Amsterdam. Jaarboek 1994 van de Universiteit van Amsterdam p. 8-25. html

(1993). No-show studenten. Onderzoek van Onderwijs, 22, 37-40. html

met Uulkje de Jong en Marjon Voorthuis (1993). No-show en low-show in het wetenschappelijk onderwijs. Hoe beurs-, tempo- en keuzeproblemen leiden tot schijnbare afwezigheid. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. (rapport 339) html of pdf

met Uulkje de Jong en Marjon Voorthuis (1993). No-show inschrijvers aan de Universiteit van Amsterdam. OnderwijsResearchDagen. html

met Jaap Dronkers (1993). Dilemma's bij de groei van de deelname aan hoger onderwijs. Zoetermeer: reeks Achtergrondstudies van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. ('s-Gravenhage: DOP) html

met Jeroen H. A. M. Onstenk (1992). Arbeidsmarktrelevantie van beroepsgerichte volwasseneneducatie. De beoordeling van arbeidsmarktrelevantie in de PBVE-praktijk. Amsterdam: SCO. (SCO-rapport 310) [ digitale versie beschikbaar van Hoofdstuk 5 Kwaliteit van de beoordeling van arbeidsmarktrelevantie pdf]

(1992). De samenleving in een klaslokaal. NKSR-Bulletin, 1992, 3 #6, 8-9. html

(1992). Modelling the connection between individual behaviour and macro-level outputs. Understanding grade retention, drop-out and study-delays as system rigidities. In Tj. Plomp, J. M. Pieters & A. Feteris (Eds.), European Conference on Educational Research (pp. 701-704.). Enschede: University of Twente. Paper: auteur. html

(1992). The first year examination as negotiation; an application of Coleman's social system theory to law education data. In Tj. Plomp, J. M. Pieters & A. Feteris (Eds.), European Conference on Educational Research (pp. 1149-1152). Enschede: University of Twente. Paper: auteur. html

  met Marco Roos (1991). Strategic science policy and organizational structures in the engineering sciences. Proceedings EAIR European Association for Institutional Research, 13th international forum september 1991, Edinburgh. Edinburgh: Napier. html

Ackermans, S. T. M. en W. A. de Jong, m.m.v. Marco Roos en Ben Wilbrink (1991). De technische universiteiten. Pre-advies. In ARHO en AWT, Advies inzake de technische universiteiten. Den Haag: ARHO/AWT. ISBN 90-346-2617-2. htlm

met Willem van Hoorn, Leo J. Th. van der Kamp en Jen Algera (1990). Selectie voor politie-officier. De toelating tot de Nederlandse Politie Academie. Amsterdam: SCO. (Rapport 245)html

(1990). Complexe selectieprocedures simuleren op de computer.Amsterdam: SCO. (rapport 246) pdf   bijlagen [bijlagen 304k pdf]

met Jan Karel Koppen (1990). Employment prospects for graduates. Paper EAIR European Association for Institutional Research, 12th international forum september 1990, Lyon. html of pdf

met Jan Karel Koppen (1990). Arbeidsmarktposities voorspellen voor HO-disciplines. In van Hout, J. F. M. J., & van Wieringen, A. M. L. (Red.). Hoger onderwijs. Onderwijs Research Dagen 1990 (p. 77-90). Nijmegen: ITS. html

met Jeroen Onstenk (1990). Arbeidsmarktrelevant cursusaanbod in de PBVE. In Klaassen, C.A.C., & Jungbluth, P. (Red.). Onderwijs en samenleving. Onderwijs Research Dagen 1990 (p. 185-196). Nijmegen: ITS. html  

(1989). Arbeidsmarkt en curriculum economie. Amsterdam: SCO. (rapport 198) pdf

met Mik van Es en Erna van der Weerd (1988). Arbeidsmarkt medische biologie. Amsterdam: SCO. (rapport 169) pdf

(1988). Arbeidsmarktoriëntatie voor hoger onderwijs. In Schellekens, H. M. C., Simons, P. R. J., en Costongs, J. E. L. (Red.). Rendementsverbetering en studiebegeleiding (p. 161-175). Tilburg: Katholieke Universiteit Brabant. (Landelijke Dag Studievaardigheden Tilburg) html

met Marjon Voorthuis (1987). Studielast, rendement en functies propedeuse. Relaties tussen wetgeving, theorie en empirie. Deelrapport 2: Evaluatie-onderzoek Wet Twee-fasenstructuur. Amsterdam: SCO-rapport 112. ISBN 90-6813-135-4. html

(1987). Zelf-evaluatie voor propedeusestudenten. In Grave, W. S. de, en Nuy, H. J. P. (Red.). Leren studeren in het hoger onderwijs (p. 157-166). Almere: Versluys Uitgeverij. html

(1986). Toetsen en testen in het onderwijs. In S.V.O. Jaarverslag / Jaarboek 1985. Den Haag: S.V.O., 275-288. html

(1985). Bewijs van het omgekeerde, voor Schmidt et al. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 10, 141-144. html

  (1984). Toetsvragen schrijven. Onderzoek van Onderwijs, 13, 20-21. html

met Willem K. B. Hofstee (1984). Docentbeoordeling. Onderzoek van Onderwijs, 13, 52-55. html

(1984 ). Opvattingen over docentbeoordeling. Bespreking van J. Millman: Handbook of teacher evaluation. Onderzoek van Onderwijs, 13. html

(1983). Toetsvragen schrijven. Utrecht, Het Spectrum, Aula 809. Originele versie in zijn geheel te downloaden 1.4 Mb pdf]

(1983/2006). Toetsvragen ontwerpen. Herziening van Aula 809 (Toetsvragen schrijven). De herziening is een lopend project. Hoofdstukgewijs op te halen hfdst 1;   hfdst 2;   hfdst 3;   hfdst 4;   hfdst 5;   hfdst 6;   hfdst 7;   hfdst 8   hfdst 9]

(1983). De selectie voor tweede fase opleidingen is al wettelijk geregeld; de vraag is: hoe wordt dat verder ingevuld? (niet gepubliceerd). html

(1981). Rationeel kiezen tussen kort-antwoord en keuzevragen. Universiteit en Hogeschool, 27, 293-296. html

  (1980). Optimale kriterium gerefereerde grensskores zijn eenvoudig te vinden. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 5, 49-62. html

(1980). Enkele radicale oplossingen voor kriterium gerefereerde grensskores. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 5, 112-125. html

(1980). Uitval en vertraging in het w.o.: een overschat probleem. Onderzoek van Onderwijs, 9 nr 4, 14-18. html

(1980). Toetsen, herkansen, studievertraging: achterliggende mechanismen. Onderzoek van Onderwijs, 9 nr. 2, 7-11. html

(1980). Beleid bij tentamens en examens. In A. I. Vroeijenstijn (Red.), Kwaliteitsverbetering hoger onderwijs. Vierde nationaal congres onderzoek van het wetenschappelijk onderwijs. Voorburg: Stichting Nationaal Congres, 380-409. html

(1980). De problematiek van de studentenstops en de toelatingsprocedure. html en

(1980). Kansberekeningen bij Pais' voorontwerp van wet toelating tot numerus fixus studies in het w.o. Amsterdam: Centrum voor Onderzoek van het Wetenschappelijk Onderwijs. html

(1980). Toelating tot numerus fixus studies opnieuw in discussie. Universiteit en Hogeschool, 27, nummer 3, 179-199. html

(1980). Toelatingstoets voor het wetenschappelijk onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 5, 39-40. html

(1980). Passing scores on domain referend tests: an improved decision-theoretic methodology for optimization. COWO. pdf  

(1979). Universitaire examenregeling: konjunktief of kompensatorisch? In K. D. Thio & P. Weeda (Red.), Examenproblematiek. ORD bundel. Den Haag: SVO. html

(1979). Toetsen Amsterdam: COWO (docentenkursusboek 10). html

(1978). Studiestrategieën. Examenregeling deel A. Amsterdam: COWO (docentenkursusboek 9). html
Herziene versie 2004, al beschikbaar voor hoofdstuk 1 t/m 4. html

(1977). Methoden voor het bepalen van de grens zakken/slagen voor studieonderdelen.Amsterdam: COWO (docentenkursusboek 6).html

(1977). Het verborgen vooroordeel tegen andere dan meerkeuze vraagvormen. In Stichting Onderwijsresearch: Congresboek Onderwijs Research Dagen (p. 219-222). html

met Dick Tromp (1977). Het meten van studietijd. Congresboek OnderwijsResearchDagen. html

(1975). Gewogen loting. Amsterdam: COWO. html  

met Hans van der Vleugel (1974). Loten heeft slechts voorkeur bij gebrek aan beter. Onderzoek van Onderwijs, 3, september, 8-12. + Cijfers weersproken. Idem p. 13-14. html

(1974). Selectie voor numerus fixus is irrationeel. NRC/Handelsblad Cultureel Supplement, 27 september 1974. html

met Hans van der Vleugel (1974). Bij beperkte toelating beslist alleen het lot.Onderzoek van Onderwijs, 3, april, 3-5.
Standpunt van de Contactgroep Research Wetenschappelijk Onderwijs. htlm

(1973). Tegenspraken typeren het selektie-voorstel De Groot. In OTO Hoger Onderwijs Cahiers 13 Selektie van studenten: achtergrond / effekten, 1973, 166-176. html

(1972). Spiegelgevechten om het IQ. Het onderzoek van Arthur R. Jensen. Haagse Post, 40, 27 september, 32-33. Later ook afgedrukt in J. de Mulder (Red.) Selektie van studenten; achtergrond / effekten. Hoger Onderwijs Cahiers - nr. 13, 29-33. html

Overig, publiek werk, en adviezen



de lijst is (12-2003) in bewerking, is nog niet volledig en niet op volgorde.



Henk van Berkel en Ton Luijten (2006). In gesprek met Ben Wilbrink. Onderzoek vanuit de studeerkamer. Examens, 3, december, p. 15-17. pdf van hele nummer



(2006 ongepubliceerd). Begintermen. Toetsen op veranderd begrip. html



(2006 ongepubliceerd). Psychometrie? Bevrijd examens van het keurslijf. html



(2004 ongepubliceerd). Toetsopvattingen van docenten. html



(2001). Onderwijskwaliteit en fusie-intentie UvA en HvA. Discussienotitie voor de Centrale Ondernemingsraad. + handout discussiemiddag 5 oktober 2001 html



(1995). Leren waarderen: de geschiedenis. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut (concept). (SVO project 94707) html (versie met uitvoerig notenapparaat 480k html



(1995). Kwalificaties van jongeren: risico's of kansen? Toekomstmogelijkheden. Amsterdam: SCO Kohnstamm Instituut. Advies in opdracht van VWS, niet afzonderlijk gepubliceerd. html



(1992). Keuzevragen ontwerpen. Handreiking voor het doeltreffend en doelmatig maken van een verzameling van keuzevragen. pdf



Ben Wilbrink (1992). Selectie van Turkse en Marokkaanse kandidaten voor de Nederlandse Politieacademie. notitie html



Ben Wilbrink en Joep Verbeek (1987). Theaterwetenschap; vormgeving en uitvoering van het onderwijsprogramma.Amsterdam: SCO. 504k pdf



met Theo Joostens (1986). Kwaliteitsbewaking W.O.; voorstudie t.b.v. VSNU. Gezamenlijke uitgave SCO / COWOG. Amsterdam: SCO; Groningen: COWOG. 152k html



(1981). Beoordeling van onderwijsactiviteiten. Bijdrage CRWO-congres / COWO-advies aan CvB UvA html



(1980). Cesuurbepaling Amsterdam: COWO (docentenkursusboek). [nog niet beschikbaar, is een ingrijpend vernieuwde versie van Cesuurbepaling 1977, in enkele exemplaren gebruikt]



met J. Wes Holleman, Hans van der Vleugel, Janke Cohen-Schotanus, en Cees van Dorp (1979). Loot om oud ijzer. CRWO commentaar op het rapport van de werkgroep selectie i.v.m. de machtigingswet inschrijving studenten. Voorburg: CRWO. html



met Kees Kolthoff (1970). Enkele opmerkingen met betrekking tot de inhoud, beoordeling en experimenten in het wetenschappelijk onderwijs. COWO. html



Kees Kolthoff, mmv Ben Wilbrink en Ton Willemsen (1969). Overleg en zeggenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Amsterdam: COWO. [nog niet digitaal beschikbaar] [Dit onderzoek werd ingehaald door de ontwikkelingen: Maagdenhuisbezetting, etcetera] [Duitse pendant: Heribert Adam (1965). Studentenschaft und Hochschule. Möglichkeiten und Grenzen studentischer Politik. Frankfurt: Europäische Verlagsanstalt. Frankfurter Beitr├Ąge zur Soziologie 17.



(1968). Multiple discriminant analyse van de Cattell 16 P.F.Q. voor studenten in zeven studierichtingen aan de T. H. E. Eindhoven: Groep Onderwijsresearch. (verslag stage-onderzoek, niet gepubliceerd) html



Cover Cr & Gl 1e ed

pagina   Selectie



Cronbach en Gleser's 1957 besliskundige studie is de sleutelpublicatie voor selectie



De typische selectiesituatie is die van de personeelsselectie. Deze vorm van selectie komt in bijzondere gevallen ook voor bij toelating tot hoger onderwijs, al dan niet in de publieke sector: de Nederlandse Politieacademie is zo'n bijzonder geval. De benadering kan traditionieel evaluerend zijn, zoals voor de selectie voor de NPA gedaan, of daarvan afwijkend door bijvoorbeeld de werking van complexe selectieprocedures in de greep te krijgen door computersimulatie.


omslag rapport Drenth

pagina   Toelating bij Numerus Fixus



Polderselectie: Drenth, de commissie die Wim Kok tegemoet kwam



Er zijn selectiesituaties waarvoor de technieken uit de personeelsselectie niet vanzelfsprekend passend zijn, bijvoorbeeld vanuit moreel oogpunt. Zo is het probleem dat bijzondere studentenstops stellen, binnen een stelsel met overigens 'vrije' toelating voor gekwalificeerden, veel beter vergelijkbaar met andere problemen waarin schaarste op faire wijze is te verdelen, dan met de personeelsselectie waar vooral het belang van de werkgever de doorslag geeft. Voor geneeskunde mag het er dan naar uitzien dat de stop de facto verdwijnt, voor andere studies blijft er nog sprake van toelatingsbeperkingen op basis van de machtigingswet (bv. diergeneeskunde), of omdat selectie is toegestaan (bv. vele kunstopleidingen).

De hier beschikbaar gemaakte publicaties op dit onderwerp bestrijken drie decennia, en geven een goed beeld van de strijd van een handjevol selectiespecialisten tegen de overtrokken waarde die sommige betrokkenen (meestal geen leerlingen die nog voor die drempel staan!) aan vergelijkende selectie hechten, ook als dat selectie al voor de zoveelste keer zou zijn.


schema intelligentie

pagina   Toetsen en Examens



Het beeld is een gestileerd schema van het intelligentiebegrip (uit Toetsvragen schrijven)



Het leven van de student is een getoetst leven. De betreffende instrumenten en processen, de 'good practice' in zowel onderwijspsychologische als meer maatschappelijke (noem het juridische) zin, zijn hier de onderwerpen. Een fatsoenlijke basis voor toetsen heeft alles te maken met de kwaliteit van de vragen, maar ook met de wijze waarop er beslist wordt over studenten, en hoe die laatsten zich daarop voorbereiden of zich ertegen indekken.


7 modulen in model

pagina   Studieresultatenmodel / Tentamenmodel



Het algemene toetsmodel is opgebouwd uit zelfstandige deelmodellen



De overmaat aan toetsing in het westerse onderwijs doet vragen waar dat allemaal voor nodig is. De pretentie van tentamenmodellen is dat zij de bedoelingen van betrokken partijen expliciet maken, en het mogelijk maken de gevolgen van strategische keuzen van actoren te voorspellen. Een algemeen toetsmodel, gebouwd op door Bob van Naerssen gelegde fundamenten, heeft in de loop der jaren een meer uitontwikkelde vorm gekregen, maar de afronding ervan bevindt zich nog in de projectfase (zie ook daar).


Omslag Titze

Onderwijs en Arbeidsmarkt

publicaties


De historische studie van Titze naar arbeidsmarktcycli:
    ze maken de sterken sterker, de zwakken zwakker ... .


De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt is jachtterrein dat economen en sociologen zich hebben toegeëigend. Vanuit de psychologie is het beeld op dat terrein radicaal anders: de verschijnselen die economen en sociologen waarnemen zijn de resultante van talrijke persoonlijke acties zoals in sollicitatieprocedures plaatsvinden. En ja hoor, in het groot waarneembare verbanden kunnen tegenovergesteld zijn aan wat in feite op het niveau van de werkelijke beslissingen gebeurt. Bij die sollicitatieprocedures is vooral de gevolgde opleiding beslissend, en blijkt uit een eeuw empirisch onderzoek dat karakter en vlotte babbels en andere communicatieve vaardigheden vrijwel toevallige factoren zijn. Waar economen en sociologen menen dat brede opleidingen een betere arbeidsmarktpositie opleveren, zijn het in de 'sollicitatie-werkelijkheid' juist de kandidaten met een specifieke opleiding die de nodige strepen vóór hebben. In termen van hoger-onderwijsbeleid: de economie heeft mensen nodig die een vak beheersen, liever dan breed opgeleide bachelors. Wat nog onderzoek behoeft is de stelling dat door de in de laatste decennia toenemende omvang van brede opleidingen - 'kundes' - de kritische massa van managers, bestuurders en politici in onze samenleving die nog enig idee hebben van wat 'expertise' is, is onderschreden.


Omslag Feyerabend

pagina   Strategisch Beleid



Feyerabend, waarin hij strategie opspant tussen oudheid en heden.



De vignetten bij de voorgaande rubrieken laten zien dat telkens de kwaliteit en doelmatigheid van opleiding en opleidingsstelsels, hun economie dus, in het geding is. Door niet vanuit specifieke problemen te onderzoeken, maar vanuit mogelijke strategische keuzen, zijn op een andere manier dezelfde argumenten en inzichten van belang.


Omslag Frederiks  

pagina   Geschiedenis van Onderwijs en Beoordelen



Frederiks maakte het Codina Mir in 1968 mogelijk te tonen dat middeleeuws Zwolle een speerpunt in de ontwikkeling van het Westerse onderwijs is



Waarom geschiedenis? Het geheugen van zowel de politiek als van onderwijsonderzoekers is verbazingwekkend kort. Een klein beetje gevoel voor ontwikkelingen in het recente verleden is heel nuttig. In een sector die zo oud is als het onderwijs liggen veel structuren, gebruiken, vormen en indelingen vast in patronen die over eeuwen heen zijn ingeslepen, en mogelijk in de zo gans andere samenleving van de middeleeuwen hun eerste vorm hebben gekregen. Wat dergelijk historisch inzicht oplevert is niet evident, maar tenminste is dat een besef van de onverzettelijkheid van instituties, en van de redenen waarom dat zo is. Het onderwijs en zijn gebruiken is minder maakbaar dan past bij de democratische levenscyclus van een enkele kabinetsperiode.


Spooky picture

pagina   Overige Onderwerpen



Het spookte in Nederland tijdens Paars



Overige Onderwerpen is een kleine restcategorie, geen los zand, maar evenmin duidelijk tot een van de eerdere rubrieken behorend. Onderzoek over no-show studenten (spookstudenten) bijvoorbeeld. Ik reken er ook maar medezeggenschap onder, naast algemene evaluatie, of een pseudo-filosofische oprisping over normen en waarden zoals die departementaal kennelijk worden beleden.


auteursrechten: de uwe en de mijne


SURF Auteursrecht in het hoger onderwijs http://www.surffoundation.nl/auteursrecht


Berlin Declaration ondertekenaars



6 september 2014 \ contact ben apenstaartje benwilbrink.nl


Valid HTML 4.01!   http://www.benwilbrink.nl/publicaties/publicaties.htm http://goo.gl/snW8q