Een verwant onderwerp is uiteraard cijfergeven, maar dat is toch voldoende anders om relevante literatuur afzondelrijk voor bijeen te brengen. Over beide onderwerpen heb ik veel geschreven, zodat de meeste oudere literatuur daar al wel eens genoemd zal zijn (over cijfergeven en cesuurbepaling).
Kurt F. Geisinger and Carina M. McCormick (2010). Adopting Cut Scores: Post-Standard-Setting Panel: Considerations for Decision Makers. Educational Measurement: Issues and Practice, Spring 2010, Vol. 29, 38-44 no abstract available
Ben Wilbrink (1977). Cesuurbepaling. Methoden voor het bepalen van de grens zakken/slagen voor studieonderdelen. COWO cursusboek 6. html
(1980). Cesuurbepaling Amsterdam: COWO (docentenkursusboek). [een ingrijpend vernieuwde versie van Cesuurbepaling 1977, in enkele exemplaren gebruikt, niet meer als nieuwe editie cursusboek uitgebracht] [Ik moet nog bezien of ik deze versie digitaal beschikbaar ga stellen]
Francis B. Evans (1976). What research says about grading. (30-50). Bellanca, J.A., & Kirschenbaum, H. An overview of grading alternatives. In S. B. Simon & J. A. Bellanca: Degrading the grading myths (51-62) .
Frederic M. Lord (1962). Cutting scores and errors of measurement. Psychometrika, 27, 19-30. abstract
Livingston, S.A. (1980). Choosing minimum passing scores by stochastic approximation techniques. Educational and Psychological Measurement, 40, 859-873. abstract
Wel grappig, maar ook onbetekenend, althans voor toepassing bij toetsen. (Up-and-down method, Dixon and Mood 1948)
Samuel A. Livingston & Michael J. Zieky (1982). Passing scores. A manual for setting standards of performance on educational and occupational tests. Educational Testing Service. pdf
Huynh Huynh (1982). A Bayesian procedure for mastery decisions based on multivariate normal test data. Psychometrika, 47, 309-319. abstract
Werkt met expected posterior loss. Werkt ook met false negativefalse positive error, kortom: hier hebben we niets aan, dit zijn platonische vooronderstellingen die niet deugen.
Dato N. M. de Gruijter (1985). Compromise models for establishing examination standards. Journal of Educational Measurement, 22, 263-269. abstract
http://www.benwilbrink.nl/literature/cesuurbepaling.htm