George E. Owen (1971). The Universe of the Mind. Johns Hopkins Press.
ACME (2011). Advisory Committee on Mathematics Education. The Mathematical Needs of Learners.
Jo Boaler, Lori Altendorff & Geoff Kent (2011): Mathematics and science inequalities in the United Kingdom: when elitism, sexism and culture collide, Oxford Review of Education, 37: 457-484. abstract
C. van den Boer & M. Dolk (Red.) (1997). Naar een balans in de reken-wiskundeles. Interactie, oefenen uitleggen en zelfstandig werken. Panama. Freudenthal instituut. isbn 90746840608
F. Loonstra & P. G. J. Vredenduin (Eds.) (1962). Modernization of Mathematical Teaching in the Netherlands. Subcommittee for the Netherlands of the International Commission on Mathematical Instruction. Groningen: J. B. Wolters.
L. N. H. Bunt (1958). The teaching of arithmtic and mathematics to students between 6 and 15 years of age in the Netherlands. Subcommittee for the Netherlands of the International Commission on Mathematics Instruction. J. B. Wolters
Hans Freudenthal (Ed.) (1962). Report on the relations between arithmetic and algebra. Subcommittee for the Netherlands of the International Commission on Mathematical Instruction. Groningen: J. B. Wolters. — 125 blz. brochure
B. van Rootselaar & P. G. J. Vredenduin (Eds.) (1962). The use of the axiomatic method in secondary teaching. Subcommittee for the Netherlands of the International Commission on Mathematical Instruction. VIII Groningen: J. B. Wolters.
N. Plancke & A. Tissier (1978). Concours d'entrée des Grandes Ecoles Scientifiques. Mathématiques. Exercices d'oral 1977-1978 avec corrigés. Livre I Algebre et geometrie. Breal Editeur.
Thomas P. Carpenter, John A. Dossey & Julie L. Koehler (Ed.) (2004). Classics in Mathematics Education Research. National Council of Teachers of Mathematics. preface en contents
Morris Kline (1973). Why Johnny can't add. Vintage Books. isbn 0394719816
Roza Leikin, Abraham Berman & Boris Koichu (Eds.) (2009). Creativity in mathematics and the education of gifted students. Sense Publishers. Chapters 1 and 2 made available here
David Clarke, Jonas Emanuelsson, Eva Jablonka & Ida Ah Chee Mok (Eds.) (2006). Making Connections: Comparing Mathematics Classrooms Around the World. Sense Publishers. inhoud + Hoofdstuk 1.
David Clarke, Christine Keitel & Yoshinori Shimizu (Eds.) (2006). Mathematics Classrooms in Twelve Countries: The Insider’s Perspective. Sense Publishers. inhoud + Hoofdstuk 1.
Frans Ballering, Harry van Helden, Ton Konings, Hans Krabbendam, Henk Staal Shirley van der Steene (2008). Rekenen voor de lerarenopleiding. Wiskunde voor leerlingen van 12 - 16. APS
J. Mulder & G. R. Veendorp (1899/1929). Het leven in. Een handboekje voor hen, die de volksschool hebben doorlopen. Gorinchem: F. Duym.
James Hiebert (Ed.) (1986). Conceptual and Procedural Knowledge: The Case of Mathematics. Erlbaum
Barry Cooper & Máiréad Dunne (2000). Assessing Children’s Mathematical Knowledge. Social class, sex and problem-solving. Open University Press. <--zie contexten.htm-->
Trends and issues in high school mathematics: Research insights and needs. Journal for Research in Mathematics Education, 42, 204-219. [hard copy weggegooid, dit is een irrelevant stuk, althans ik kan er niets mee] preview
Chris Rasmussen & Karen Marrongelle (2006). Pedagogical content tools: Integrating student reasoning and mathematics in instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 37, 388-420. [hard copy] pdf
Valerie E. Lee, Julia B. Smith and Robert G. Croninger (1997). How High School Organization Influences the Equitable Distribution of Learning in Mathematics and Science. Sociology of Education, Vol. 70, No. 2 , pp. 128-150. abstract
Brian Rowan, Fang-Shen Chiang and Robert J. Miller (1997). Using Research on Employees’ Performance to Study the Effects of Teachers on Students’ Achievement Sociology of Education, Vol. 70, No. 4 , pp. 256-284. abstract
Bram Lagerwerf (1982 2e). Wiskundeonderwijs nu. Een op de praktijk gerichte didactische handreiking aan wiskudneleraren. Wolters-Noordhoff. isbn 9001520219
Bram Lagerwerf (1994). Wiskundeonderwijs in de basisvorming. Een didactische ruggesteun voor wiskundeonderwijs. Wolters-Noordhoff. isbn 9001520227 integrale herdruk 2000
Lagerwerf kiest zonder blikken of blozen voor de ideologie van ‘realistisch’ wiskundeonderwijs. Tenminse, dat begrijp ik uit de paragraaf ‘Bruikbare wiskunde leren’ (blz. 13). Lagerwerf kiest als fundament de niveautheorie van Pierre van Hiele; de laatste heeft zich juist altijd op afstand gesteld van het realistische gedoevan Hans Freudenthal. Lagerwerf formuleert het als volgt.
blz. 13
Sylvia van der Werf (1989). Wiskunde in het LHNO. Logisch toch! Werkgroep Vrouwen en Wiskunde. isbn 9080012238 Fantastisch. Over de rekenmachine staan er bijzondere passages in. En het is pas 1989!
Daniel Callahan (2012). Euclid's ELEMENTS Redux. pdf [Ik heb hier nog geen infromatie van andere wiskundigen over]
R. Neuendorff (1912. Mathematik für technische Fachschulen. Julius Springer.
Alan Bundy (2012). What Pólya and Lakatos Have To Say. In David McFarland, Keith Stenning & Maggie McGonigle-Chalmers (Eds.) (2012). The Complex Mind. An Interdisciplinary Approach (167-185). Palgrave Macmillan. pdf
Alison Pease, Alan Smaill, Simon Colton & John Lee (2009). Bridging the gap between argumentation theory and the philosophy of mathematics. pdf
Joseph M. Scandura (Ed.) (1976). Structural Learning. II. Issues and Approaches. Gordon and Breach. isbn 0677151101 (oa. Herbert A. Simon & Allen Newell: Human problem solving: the state of the theory in 1970 (131-152); John Corcoran: Mathematical reasoning and the structure of language. 179-194; John Corcoran: The nature of a correct theory of proof and its value 195-206; John Corcoran: Two theories of proof 207-224; Joseph M. Scandura: A theory of mathematical knowledge: can rules account for creative behavior 225-236)
Trachtenberg, J. Trachtenberg (Ann Cutler & Rudolph MShane translation and adaptation) (1960/1962/1984). The Trachtenberg Speed System of Basic Mathematics. Souvenir Press. isbn 0285626787 pdf
Ball, Philip Ball (2011). Patronen uit de natuur. Veen Magazines. isbn 9789085713432
Wiskobas Bulletin. Bijdragen van Hans Freudenthal staan keurig opgesomd: http://goo.gl/MzQwx
J. Badon Ghijben ( ca 1880). Beginselen der meetkunst. waarschijnlijk 7e druk 1884, uitgave: Broese. Met opgaven. Negen uitslaande kaartjes [books.google heeft de editie van 1844 https://goo.gl/LdRkqo ]
M. Beishuizen, K. P. E. Gravemeijer & E. C. D. M. van Lieshout (Eds.). The Role of Contexts in the Development of Mathematical Strategies and Procedures. Freudenthal Institute.
H. W. Lenstra & F. Oort (1984). Algebra. [offset syllabus]
E. T. Bell (1937/1953). Men of Mathematics. Volume one, two. A Pelican Book A276 A277 (Zeno, Descartes - Fermat - Pascal - Newton - Leibniz - the Bernouillis - Euler - Lagrange - Laplace - Monge - Poncelet - Gauss - Cauchy - Lobatchewsky - Abel - Jacobi - Hamilton - Galois - Sylvester - Weierstrass - Boole - Hermite - Kronecker - Riemann - Kummer, Dedekind - poincaré - Cantor)
André Warusfel (1961/1980). Les nombres et leurs mystères. éditions du Seuil. isbn 2020054795
E. van Kervel (Samensteller) (1990). Prisma van de wiskunde. 2000 wiskundige begrippen van A tot Z verklaard. Prisma 2660
Claude-Paul Bruter (1996). Comprendre les mathématiques. Les 10 notions fondamentales. Editions Odile Jacob.
Gardner, Martin Gardner (1983). Het mathematische circus. isbn 9060199936 10
P. Wijdenes (1950). Toelichting bij de nieuwe schoolmeetkunde en antwoorden op vraagstukken. P. Noordhoff. Alleen voor leraren, niet in de handel.
P. Wijdenes (1950). Nieuwe schoolmeetkunde deel I. P. Noordhoff.
P. Wijdenes (1950). Nieuwe schoolmeetkunde deel II. P. Noordhoff.
Magdalene Lampert & Deborah Loewenberg Ball (1998). Teaching, Multimedia, and Mathematics. Investigations of Real Practice. Teachers College, Columbia University. isbn 0807737577
Nutsseminarium (1967). Proeve van een leerlplan voor het basisonderwijs A, B. Nutsseminarium voor pedagogiek aan de universiteit van Amsterdam. box met proeven expressievakken: muzikale vorming en tekenen 31 blz; idem lichamelijke opvoeding 34 blz; idem nuttige handwerken en handenarbeid 43 blz.; aardrijkskunde en verkeersonderwijs 75 blz; vaderlandse geschiedenis 48 blz; kennis der natuur 50 blz; schrijven 15 blz.; moedertaalonderwijs 157 blz.; rekenen 160 blz
H. A. Bruna & H. Vergoossen (1955). Goniometrie. Op hoger plan. Werkboekjes voor U.L.N.O., V.M.T.O., Mach. Opl., enz. H. ten Brink’s Uitgeversmaatschappij. 4e druk,
G. N. Meurs & S. de Vries Jr. (1950). Algebra I. Op hoger plan. Werkboekjes voor U.L.N.O., V.M.T.O., Mach. Opl., enz. H. ten Brink’s Uitgeversmaatschappij. 8e druk,
STREEFLAND, LEEN (ED.). Leen Streefland (Ed.) The Legacy of Hans Freudelthal. Dordrecht Boston London, Kluwer Academic Publishers, ( Une lumière s'est éteinte. Hans Freudental - Homo Universalis; Working on Mathematics Education; Thoughts on Teaching Mechanics; Wiskobas and Freudenthal; The design of a Mathematisc Course; Between End and Beginning. Mathematics Education for 12 - 16 Year Olds; The Bond with Reality is Cut - Freudenthal on the Foundaitons of Geometry atround 1900.) [Ik moet dit boek nog eens opvragen]
Barbara Jaworski & David Phillips (Eds.) (1999). Comparing Standards Internationally. Research and practice in mathematics and beyond. Symposium Books [geen aantekeningen gemaakt? Ook niet elders?]
Arthur J. Baroody & Ann Dowker (Eds.) (2003). The development of arithmetic concepts and skills. Erlbaum. info
Douglas H. Clements & Julie Sarama (Eds.) (2004). Engaging young children in Mathematics. Standards for Early Childhood Mathematics Education. Erlbaum.
Jürgen Baumert, Mareike Kunter, Werner Blum, Martin Brunner, Thamar Voss, Alexander Jordan, Uta Klusmann, Stefan Krauss, Michael Neubrand & Yi-Miau Tsai (2010). Teachers’ Mathematical Knowledge, Cognitive Activation in the Classroom, and Student Progress. American Educational Research Journal, 47, 133-180. abstract
T. Nunes, A. Schliemann and D. Carraher (1993) Street Mathematics and School Mathematics. Cambridge University Press. 0521388139 [Lijkt me niet zo geweldig relevant]
Yeping Li, & Gabriele Kaiser (Eds.) (2011). Expertise in Mathematics Instruction. An International Perspective. Springer. Springer contents Via een UB online beschikbaar.
A. W. F. Edwards (1987/2002). Pascal's Arithmetic Triangle. The Story of a Mathematical Idea. Johns Hopkins Universty Press.
B. Christiansen, A. G. Howson & M. Otte (Eds.) (1986). Perspectives on Mathematics Education. Reidel.
De bijdragen in dit boek zijn ongelijk van kwaliteit, maar mijn indruk is dat de kwaliteit hoog is. Het gaat niet om protagonisme van constructivistische ideeën. Er ontbreken twee belangrijke onderwerpen in het boek. Het is een stevige basis in cognitieve psychologie, zoals dat ook begin tachtiger jaren goed mogelijk was geweest. Nu staan er in meerdere bijdragen in dit boek heel zinvolle gedachten over zaken die cognitief-psychologisch van aard zijn, terwijl de lezer eigenlijk niet meer in handen krijgt dan ervaringswijsheid van de betreffende auteurs. Het tweede onderwerp dat mist: de staat van het onderwijs in het rekenen, en dat vooral toegespitst op de ernstig tekortschietende kwalificaties van de leerkrachten in landen als de VS, UK, Nederland ook (maar misschien was het in Nederland tot de tachtiger jaren nog relatief goed in orde).
Hoyles. C. and Lagrange J-B. (eds) (2009). Mathematics Education and Technology- Rethinking the Terrain. Dordrecht: Springer. Het boek is beperkt te lezen: http://goo.gl/pCwl2
R. Biehler, R.W. Scholz, R. Strässer and B. Winkelmann (Eds) (1994). Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline. Mathematics Education Library. Kluwer Academic Publishers: Dordrecht.
Paul R. Halmos (1960/1968). Intuïtieve verzamelingenleer. Utrecht: Het Spectrum. Aula 372. [Naive set theory]
Carl B. Boyer (1949/1959). The history of the calculus and its conceptual development. Hafner/Dover. isbn 0486605094
Vaes, F. J. Vaes (1907). Graphische voorstellingen en de beginselen der differentiaal- en integraalrekening. Haarlem: P. Visser. (o.a. voor leerlingen HBS en gymnasium)
George Adams (1795/1985).Geometrische und graphische Versuche. Oder Beschreibung der mathematischen Instrumente, deren man sich in der Geometrie, der Zivil- und Militär-Vermessung, beim Nivellieren und in der Perspektive bedient. Nach der deutschen Ausgabe von 1795. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. Ausgewählt, bearbeitet und erläutert von Peter Dameron und Wolfgang Lefèvre.
Workman, W. P. Workman, Geoffrey Bosson (Revision) (1965). The tutorial arithmetic (with answers). London: University Tutorial Press.
E. M. Meyers (1928). Vergelijkingen met breuken in middeleeuwse rechtsteksten. Mededelingen der Koninklijke Akademie van Wetenschappen, Afdeeling Letterkunde, Deel 66 Serie B, No. 6. 25 blz brochure
F. Klein (1907). Vorträge über den mathematischen Unterricht an den höheren Schulen. Bearbeitet von Rud. Schimmack. Teil I. Von der Organisation des mathematischen Unterrichts. Leipzig: Teubner.
Felix Klein (1908/1924/1932). Elementary mathematics from an advanced standpoint. Arithmetic, algebra, analysis. Translated from the third German edition by E. R. Hedrick & C. A. Noble. London: Macmillan and Co.
Dit is een verdere uitwerking van Kein (1907). Aardige passage over een rekenmachine, heb ik getweet
Mike Ollerton and Anne Watson (2001). Inclusive mathematics 11-18. London: Continuum. isbn 0826452019
Robyn Arianrhod (2005). Einstein's Heroes: Imagining the World Through the Language of Mathematics. Oxford University Press. isbn 0195183703
Wittgenstein, S. G. Shanker (1987). Wittgenstein and the turning-point in the philosophy of mathematics. Beckenham: Croom Helm. isbn 0709944780
Wittgenstein, Cora Diamond (Ed.) (1976). Wittgenstein's lectures on the foundations of mathematics. ; From the notes of R. G. Bosanquet, Norman Malcolm, Rush Rhees, Yorick Smythies. Harvester Press. isbn 085527039x
Wittgenstein, Crispin Wright (1980). Wittgenstein on the foundations of mathematics. London: Duckworth. isbn 0715615440; 0715610007
James R. Newman (1956/1988). The world of mathematics. Tempus. contents
Resnik, Michael D. Resnik (1980). — Frege and the philosophy of mathematics. — Cornell University Press. isbn 0801412935
Suh, Nam P. (2005). Complexity. Theory and applications. Oxford University Press. isbn 0195178769
Paolo Mancosu (1996). Philosophy of mathematics & mathematical practice in the seventeenth century. Oxford University Press. isbn 0195084632
(Philosophy of mathematics and mathematical practice in the early seventeenth century - Cavalieri's geometry of indivisibles and Guldin's centers of gravity - Descartes' Géométrie - The problem of continuity - Paradoxes of the infinite - Leibniz's differential calculus and its opponents)
Jean van Heijenoort (Ed.) (1967). From Frege to Gödel. Harvard University Press. isbn 0674324498 - - 664 pp. softcover, fourth printing 1981, insides clean and tight
Paul Benacerraf & Hilary Putnam (Eds) (1964/1983). Philosophy of mathematics. Selected readings. Cambridge University Press site; contents
Morris Kline (1980). Mathematics. The loss of certainty. Oxford University Press. about Must read. Historical, mainly.
Morris Kline (1973). Why Johnny can't add. Vintage Books.
The creation of these new geometries and algebras caused mathematicians to experience a shock of another nature. The conviction that they were obtaining truths had entranced them so much that they had rushed impetuously to secure these seeming truths at the cost of sound reasoning. The realisation that mathematics was not a body of truths shook their confidence in what they had created, and they undertook to reexamine their creations. They were dismayed to find that the logic of mathematics was in sad shape.
pp 4-5
Dirk van Dalen (2001). L. E. J. Brouwer. Een biografie.. — Bert Bakker. isbn 903512443X
Dalen, D. van (Red.) (1981). Brouwer, L. E. J. Over de grondslagen der wiskunde. Aangevuld met Ongepubliceerde fragmenten, Correspondentie met D. J. Korteweg, Recensies door G. Mannoury, etc. Amsterdam: Mathematisch Centrum.
Robert Kaplan and Ellen Kaplan (2003). The art of the infinite. The pleasures of mathematics. Oxford University Press. isbn 019514743X
David Hilbert (1900). Mathematical Problems. Lecture delivered before the International Congress of Mathematicians at Paris in 1900. html on David Joyce's page in English, or here in the original German version. See also Ivor Grattan-Guinness (2000) pdf
Fred. Schuh (1940). Didactiek en methodiek van de wiskunde en de mechanica. Delft: Waltman.
A. Kolmogoroff (1933). Grundbegriffe der Wahrscheinlichkeitsrechnung. Ergebnisse der Mathematik und ihrer Grenzgebiete, 2. Band, Heft 3, Berlin: Springer.
Hans Freudenthal (1984). Appels en peren / Wiskunde en psychologie. Gebundelde opstellen.. Apeldoorn: Walraven. html op dbnl.org
Beth A. Herbel-Eisenmann (2007). From intended curriculum to written curriculum: Examining the 'voice' of a mathematics textbook. Journal for Research in Mathematics Education, 38, 344-369. preview
Dit gaat over onderwijs volgens de NCTM-Standards van 1991. Ik begrijp niet het niet echt, dit gedoe. Een aantal voorbeeld-contextopgaven staan in het artikel. Het gaat in ieder geval over taalgebruik, ook of juist in die contextopgaven. Impressionistisch, zeker niet experimenteel. Wat hebben we hieraan?
Alfred S. Posamentier & Jay Stepelman (1995 4th). Teaching Secondary School Mathematics. Techniques and Enrichment Units. Merrill. isbn 0023962623
Walter J. Meyer (1987 2nd). Concepts of Mathematical Modeling. McGraw-Hill International Editions. isbn 0070417474
Werner Blum & Mogens Niss (1991). Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects -- State, trends and issues in mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, 22, 37-68. abstract of preview
Pauline Vos (2002). Like an Ocean Liner Changing Course; the Grade 8 Mathematics Curriculum in the Netherlands 1995-2000. Proefschrift University of Twente. pdf 18Mb
Pauline Vos (2009). The Dutch Maths Curriculum: 25 Years of Modelling. In R. Lesh, C.R. Haines, P.L. Galbraith, & A. Hurford: Modelling Students’ Mathematical Modeling Competencies (610-618) Springer. pdf
R. Lesh, C.R. Haines, P.L. Galbraith, & A. Hurford: Modelling Students’ Mathematical Modelling Competencies Springer. site, inhoudsopgave: contents
Joh. H. Wansink (1957 8e). Reken- en stelkunde. Leerboek der algebra voor het middelbaar en voorbereidend hoger onderwijs. Deel I J. B. Wolters.
( . . . )
De combinatie van rekenkunde en algebra tot één geheel is oorzaak dat het negateve getal later aan de orde komt dan in algebraboeken gebruikelijk is; een behandeling van de eigenschappen der rekenkundige bewerkingen, waarvan de kennis voor de gehele wiskunde van zo fundamenteel belang is, diende vooraf te gaan. ( . . . )
De ontwikkeling van het getal begrip èn de ontwikkeling van het functiebegrip vormen de pijlers waarop de Reken- en Stelkunde komt te rusten. ( . . . )
Bij de behandeling van de stof is uitgegaan van de gedachte dat bevordering van het theoretisch inzicht en van de technische vaardigheid hand in hand dienen te gaan. Er zijn ongeveer 4000 opgaven opgenomen, waarbij de eenvoudige typen op de voorgrond treden. De vele herhalingen (ongeveer 40) zijn niet slechts bedoeld als verzamelplaatsen van vraagsukken waaruit de leraar bij proefwerken wel eens kan putten; ze bedoelen tevens aan te geven wat een leerling m.i. in het gunstigste geval in de tijd van één lesuur moet kunnen presteren.
Joh. H. Wansink (1957 8e). Reken- en stelkunde. Leerboek der algebra voor het middelbaar en voorbereidend hoger onderwijs. Deel I J. B. Wolters. Voorbericht
F. J. van den Brink (1989). Realistisch rekenonderwijs aan jonge kinderen. Vakgroep onderzoek wiskundeonderwijs en onderwijscomputercentrum, rijksuniversiteit Utrecht. (Ook verschenen als proefschrift). geen isbn
Zie ook aantekeningen
Mieke van Groenestijn (2002). A gateway to numeracy. A study of numeracy in adult basic education. CD-β Press. isbn 9073346479 handelsuitgave van proefschrift Zie t.z.t. ook aantekeningen
Jan Terwel (1988). Implementatie en effecten van interne differentiatie. Een empirisch, vergelijkend onderzoek naar de realisering en de effecten van interne differentiatie in heterogene groepen in de eerste fase VO bij wiskunde. Den Haag; Utrecht: SVO (Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs); (selecta reeks) [nog opzoeken]
Donald E. Knuth (1973 2nd). Fundamental algorithms. The art of computer programming volume 1, fundamental algorithms. Addison-Wesley.
Donald E. Knuth (1981 2nd). The art of computer programming. Volume 2, Seminumerical algorithms. Addison-Wesley. isbn 0201038226 Annotatie: algorimne.htm (Random numbers - Arithmetic)
Matthew Inglis & Lara Alcock (2012). Expert and novice approaches to reading mathematical proofs. Journal for research in Mathematics Education, 43, 358-390. [geen kopie gemaakt] preview
Reuben Hersh & Vera John-Steiner (2011). Loving + Hating Mathematics: Challenging the Myths of Mathematical Life. Princeton University Press. site, waarop: pdf van introduction. [het boek zelf nog niet gezien; het lijkt me een aardig boek, maar niet essentieel voor mijn queeste]
W. L. van de Vooren (1934). Grenswaarden. Eene inleiding tot de differentiaal- en integraalrekening. Noordhoff.
Freudenthal, H. Freudenthal (1978). Weeding and sowing. Preface to a science of mathematical education. Reidel. isbn 9027710724 — 315 blz. pb naam binnenkant voorplat (J. de Ridder), referentie boekbespreking op voorblad, overigens schoon en strak gratis downloaden: http://uploading.com/files/get/5m5e3afd/
Greer, B., & Verschaffel, L. (Editors; 1990). Mathematics education as a proving ground for information-processing theories. Int. J. of Educational Res. 14, #1, 1-100. (themanummer).
Ethington, C.A. (Editor; 1990). Perspectives on research in mathematics education. Int. J. of Educational Res. 14, #2, 101-214. Themanummer.
J. Versluys (1919). Inleiding tot de nieuwere meetkunde van het platte vlak. A. Versluys.
J. Versluys (1901). Leerboek der rekenkunde. Tweede deel. A. Versluys.
J. Versluys (1906). Deelbaarheid en repeteerende breuken. Amsterdam: A. Versluys. inlegvel verbeteringen en antwoorden
Versluys, Jan Versluys (1920). Over methoden bij het oplossen van meetkundige vraagstukken. P. Noordhoff. — vierde druk bezorgd door P. Wijdenes. A. Versluys.
Toshihide Ibaraki, Koji Nonobe & Mutsunori Yagiura (Eds.) (2005). Metaheuristics: Progress as Real Problem Solvers. Springer. site
Imre Lakatos (1963-4/1976). Proofs and refutations. The logic of mathematical discovery. Edited by John Worrall and Elie Zahar. Cambridge University Press. aboutisbn 0521290384,
Mark Levi (2009). The mathematical mechanic. Using physical reasoning to solve problems. Princeton University Press. isbn 9780691140209 sample chapter 1
Gregory Chaitin (2005). Meta math! The quest for omega. Pantheon. isbn 0375423133
Jason Rosenhouse (2009). The Monty Hall problem. The remarkable story of math's most contentious brain teaser. Oxford University Press. isbn 9780195367898
Donal O'Shea (2007). The Poincaré conjecture. Walker. isbn 080271532X
Julian Havil (2003). Gamma. Exploring Euler's constant. Princeton University Press. isbn 9780691141336
Menninger, Karl Menninger (1958). Zahlwort und Ziffer. Eine Kulturgeschichte der Zahl. Vandenhoeck & Ruprecht.
Menninger, Karl Menninger (1958/1969). Number words and number symbols. A cultural history of numbers. Cambridge. The M.I.T. Press. isbn 0262130400
Georges Ifrah (1981). Histoire universelle des chiffres. Paris: Seghers.
Martin Gardner (2006). The colossal book of short puzzles and problems. Edited by Dana Richards. Norton. isbn 0393061140
Evert W. Beth & Jean Piaget (1966). Mathematical Epistemology and Psychology. Translated from the French by W. Mays [Épistémologie mathématique et psychologie. First published by Presses Universitaires de France, Paris as Volume XIV of the Études d'Épistémologie Génétique.']. Reidel.
Alex Bellos (2010). Getallen ontraadseld. Alles wat je moet weten over wiskunde. Kosmos. isbn 9789021535708
cover
Eugenio Filloy, Teresa Rojano & Armande Solares (2010). Problems dealing with unknown quantities and two different levels of representing unknowns. Journal for Research in Mathematics Education, 41, 52-80. read online free. Imo irrelevant research. Not psychology.
G. H. Hardy (1940/2008). A Mathematician’s Apology. Met een voorwoord van C. P. Snow. Cambridge University Press. isbn 9780521427067
cover
P. Molenbroek (1952). Leerboek der stereometrie.. P. Noordhoff. + P. Wijdenes (1955). Oplossingen van de vraagstukken uit Stereometrie van Dr. P. Molenbroek.
W. Servais, C. Clersy & M. Biefnot (1969). Mathématique 1. Classe de sixième. Nathan/Labor
1. Ensembles 2. Parties d\'un ensemble 3. Opérations sur les ensembles 4. Plan, points et droits 5. Produit cartésien d\'ensembles 6. Relations binaires 7. Fonctions. Applications. Bijections 8. Composition des relations 9. Equivalences et partitions 10. Nombres naturels 11. Addition et soustraction 12. Multiplication. Puissances. Division 13. Numération 14. Orientations des droits 15. Nombres entiers 16. Addition et soustraction des nombres entiers 17. Multiplication des nombres entiers 18. Equipollence 19. Translations 20. Applications et problèmes
A. J. van Breen (1922). Vraagstukken van het examen middelbaar wiskunde KI. P. Noordhoff. Bezorgd door P. Wijdenes. Vierde druk.
H. G. A. Verkaart, P. Wijdenes & F. Schuh (1919). Mondelinge examens wiskunde LO, KI en KV. P. Noordhoff.
D. van Hiele-Geldof (z.d.). De didaktiek van de meetkunde in de eerste klas van het v.h.m.o. Meulenhoff/Muusses/Erven Noordhoff/Nijgh & Van Ditmar/Struy, Van Mantgem & Van der Does.
P. E. Lepoeter (1972). Gids voor de nieuwe wiskunde. Deel IA en IB voor de brugklas. Meulenhoff Educatief. isbn 902800002X 9028000313
Een 'zelfwerkzaamheidsboek'. De beginselen die aan dit boek ten grondslag liggen: in een foldertje van de uitgever, helaas. Dat schiet niet op. Mochten leerlingen er geen inzage in hebben?
Deze boekjes geven een aardige rekencursus, inleiding algebra, en meetkunde. Dat rekenen triggert mijn nieuwsgierigheid: is dat in de zeventiger jaren bijvoorbeeld in Euclides besproken?
Zie ook Harm Jan Smid Bos en Lepoeter, of: De terugkeer van de zelfwerkzaamheid Euclides, 79, nr. 6, april 2004, pagina 4-9 [nu online beschikbaar]
Ulrich Trautwein, Oliver Lüdtke, Herbert W. Marsh, Olaf Köller and Jürgen Baumert (2006). Tracking, grading, and student motivation: Using group composition and status to predict self-concept and interest in ninth-grade mathematics. Journal of Educational Psychology, 98, 788-806.
Jan van den Ende & Frida de Jong: Rekenen aan waterstromen; getijdenonderzoek in Nederland (1920-1950) blz. 191-209 In Jaarboek voor de Geschiedenis van Bedrijf en Techniek 1989 Stichting JbGBT.
Mahdi Abdeljaouad (2006). Issues in the history of mathematics teaching in Arab countries. Paedagogica Historica, 42, 629-664. abstract
Percival Matthews, Bethany Rittle-Johnson, Kathleen McEldoon & Roger Taylor (2012). Measure for measure: What combining diverse measures reveals about children's understanding of the equal sign as an indicator of mathematical equality. Journal for Research in Mathematics Education, 43, 316-350 abstract
Joh. H. Wansink (1963 4e). Algebra voor V.H.O. en M.O. Deel II. J. B. Wolters. Met formulekaart, geen antwoorden op opgaven.
Joh. H. Wansink, A. Holwerda & D. N. van der Neut (1951 2e). Beschrijvende meetkunde. Wolters.
uit het voorbericht
Niccolò Giucciardini (2009/2011). Isaac Newton on mathematical certainty and method. The MIT Press. isbn 9780262516488 info
His philosophy of mathematics.
Rapport Studiecommissie Wiskunde B VWO (1994). Utrecht, oktober 1994 abstract
Voorzitter: Jan de Lange. Jan van Maanen was hier ook lid van. Geeft beeld van het denken over het wiskundeprogramma anno 1994: leraren, docenten wo. Info over actuele programma's.
Cito-werkgroep Wiskunde A (1988). Wiskunde A: doelgericht toetsen. Leerdoelen en voorbeeldopgaven verzorgd door het Cito. Wolters-Noordhoff. !--pank wiskundedidactiek-> abstract
Wim Caspers (2015). Over regels en ontregeling. Bespreking examen vwo wiskunde B 2015. Nieuw Archief voor Wiskunde 5/16 nr 3, 215--218.
Mark Timmer & Marjan Schutmaat (2015). Gewijzigde beoordeling wiskunde A en C: breien en spookhaakjes. Nieuw Archief voor Wiskunde 5/16 nr 3, 218--219.
Gottlob Frege (1884/1981) De grondslagen der aritmetica. Ingeleid, vertaald en geannoteerd door dr. A. Phalet. Het Wereldvenster. isbn 9029397527
Beth, Evert W. Beth (1955). Semantic entailment and formal derivability. Mededelingen van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, Afdeling Letterkunde, N. R. Vol. 18, no. 13 (Amsterdam),
Patrick Suppes (1960/1972). Axiomatic set theory. Dover. isbn 0486616304
Hermann Weyl (1026/1949/1963). Philosophy of mathematics and natural science. New York: Atheneum.
George Boole (1854/1958). An investigation of the laws of thought on which are foundd the mathematical theories of logic and probabilities. Dover. gutenberg.orgpdf Zie ook Twitter voor een draadje over denken en wiskunde.
Evert W. Beth (1969 2e). Moderne logica. Van Gorcum.
Evert W. Beth (1962). Formal methods. An introduction to symbolic logic and to the study of effective operations in arithmetic and logic. Reidel.
Teun Koetsier (1991). Lakatos' philosophy of mathematics. A historical approach. North-Holland. Studies in the History and Philosophy of Mathematics, volume 3. isbn 0444889442
Marc Mangel & Colin W. Clark (1988). Dynamic modeling in behavioral ecology. Princeton. isbn 0691085064
Het boek is op een eenvoudig niveau geschreven, in wiskundig opzicht, en werkt met een tamelijk eenvoudig algoritme, waar vervolgens vanuit diverse subdisciplines modelvarianten op worden gegeven. Het hoeft dus niet veel tijd en energie te kosten om dit eens concreet te bestuderen, en na te gaan of het mogelijkheden biedt voor een betere modellering van het algemene toetsmodel, ihb: par 9.1 learning
A. D. Aleksandrov, A. N. Kolmogorov, and M. A. Lavrent'ev (Eds) (1963/1969). Mathematics. Its content, methods, and meaning. MIT Press. LCCC 64-7547 info 1999 Dover -editie
Paul J. Nahin (2000). Dwelling idiots and other probability puzzlers. Princeton University Press. isbn0691009791
Ian Stewart (2006). Letters to a young mathematician. The art of mentoring. Basic Books. isbn 0465082319
Menninger, Karl Menninger (1958/1969). Number words and number symbols. A cultural history of numbers. Cambridge. [Zahlwort und Ziffer. Eine Kulturgeschichte der Zahl] Massachusetts: The M.I.T. Press. isbn 0262130400
George Lakoff and Rafael E. Núñez (2000). Where mathematics comes from. How the embodied mind brings mathematics into being. Basic Books. isbn 0465037704, wiki
Robin Hartshorne (1997/2000). Geometry: Euclid and beyond. Springer. isbn 0387986502 info
Benjamin Wardhaugh (2010). How to read historical mathematics. Princeton University Press. isbn 9780691140148
Danny Beckers (2003) 'Het despotisme der mathesis.' Opkomst van de propaedeutische functie van de wiskunde in Nederland 1750-1850. Ook verschenen als proefschrift. Met stellingen. Verloren. isbn 9065507620,
John Derbyshire (2007). Unkn()wn quantity. A real and imaginary history of algebra. A Plume Book. isbn 9780452288539
'written for the curious nonmathematician'. Derbyshire uses Van der Waarden's (1985) A history of Algebra, written for mathematicians, as his conscience. And The Beginnings and Evolution ofAlgebra, by Isabella Bashmakova and Galina Smirnova.
Machiel Keestra (Red.) (2006). Een cultuurgeschiedenis van de wiskunde. Uitgeverij Nieuwezijds. isbn 9057121360, 243 blz. paperback [geheel online beschikbaar]
Heel anders dan Struik doen de auteurs hier geen beroep op uitvoerige kennis van wiskundige stellingen etcetera.
blz. 102
D. J. Struik (1990). Geschiedenis van de wiskunde. Aula. (herzien en uitgebreid) isbn 9027422109
(1975 20th) Euclid, Archimedes, Apollonius of Perga, Nicomachus. Brittannica Great Books 11. isbn 0852291639
The works of Archimedes including The Method 403
On Conic Sections by Apollonius of Perga 603
Introduction to Arithmetic, by Nicomachus of Gerasa 811
G. Polya (1945/1957/1971). How to solve it. A new aspect of mathematical method. Princeton University Press. isbn 0691023565
Stephan Körner (1960/1968/1986). The Philosophy of Mathematics. Dover. isbn 0486250482
Whitehead, A. N. Whitehead (1911/1961/1965). Wiskunde, basis van het exacte denken. Aula 226. [1911 An introduction tto mathematics] get pdf of 1911 edition archive.org & my tweet
Carl B. Boyer (1968/1985). A history of mathematics. Princeton University Presss. isbn 0691023913 archive.org
M. Folkerts & J. P. Hogendijk (Eds) (1993).Vestigia mathematica. Studies in medieval and early modern mathematics in honour of H. L. L. Busard. Rodopi. researchgate.net
David Eugene Smith (1923/1958). History of Mathematics. Volume I, Volume II Dover. isbn 0486204294 0486204308
Gerard Alberts (1998). Jaren van berekening. Toepassingsgerichte initiatieven in de Nederlandse wiskundebeoefening 1945-1960. Amsterdam University Press. isbn 9053563172
De universitaire wiskunde(programma’s) in de naoorlogse decennia.
L. E. Sigler (2002). Fibonacci's Liber Abaci. Leonardo Pisano's Book of Calculation. Springer. isbn 0387407375 About this book—Table of contents—Reviews
The introductory chapter by the translator as well as a number of pages from Fibonacci's book are available on books,google
This is the father of all Western arithmetics books. For the historical roots of arithmetics content in the Western European way, look them up in this book. The word problem, for example. Of course, Fibonacci got his material from the Muslim world.
Frank J. Swetz (1987). Capitalism & arithmetic. The new math of the 15th century. Open Court Publishing Company. isbn 0812690141
H. J. E. Beth (1929). Inleiding in de niet-Euclidische meetkunde op historische grondslag. Noordhoff.
Evert J. Dijksterhuis 1938). Archimedes I. Eerste deel (alles dat als boek is uitgebracht. Archimedes II in Euclides, 1938-1944, Archimedes I ook eerst in Euclides uitgebracht, in de daaraan voorafgaande jaren). (Historische Bibliotheek voor de Exacte Wetenschappen deel VI) P. Noordhoff. English translation by Dikshoorn (Copenhagen, Munksgaard, 1956), new edition by Knorr (Princeton University Press, 1987, 457 pp). Euclides, vrij toegankelijk
Dijksterhuis heeft geprobeerd het werk van Archimedes toegankelijk te maken, door niet alleen maar een vertaling te geven, of een bewerking naar wiskundige notaties, maar door het werk te structureren en een geschikte notatie te gebruiken.
Oosthout, Henri (2003, 2004). Aristoteles. j De boeken M en N van de Metafysica. 2 delen. Klement. isbn 907707046X 9077070540
J. J. Verdonk (1966). Petrus Ramus en de wiskunde. Van Gorcum.
D. J. E. Schrek (1918/1957). Beginselen der analytische meetkunde. P. Noordhoff. >
( . . . )
De analyische meetkunde kon eerst ontstaan, toen in de 17e eeuw de algebra ver genoeg ontwikkeld was om hae diensten te verlenen.
( . . . )
Hierbij mag echter niet worden vergeten, dat reeds in 1629 Fermat (160-1665) in een korte verhandeling ‘Ad locos planos et solidos isagoge’ de grondslagen der anlytische meetkunde had aangegeven en zelfs op veel duidelijker wijze dan Descates. Zijn werk werd echter eerst in 1679 gepubliceed [Voor emer bijzonderheden raadplege men een opstel van Prof Dr. H. de Vries: De ‘Geometrie’ van Descartes en de ‘Isagoge’ van Fermat, in het Nieuw Tijdschrift voor Wiskunde (4e jaargang 19176-17, blz. 145-167).
E. M. Bruins en anderen (1957). Historische en methodische aspecten van de meetkunde. Vacantiecursus 1957. - - Mathematisch Centrum, gestencild. - - (E. M. Bruins: Voor-Griekse en Griekse meetkunde. 15 p. - - S. C. van Veen: Meetkunde en ervaring in de 19e eeuw. 6 p. - - H. Freudenthal: Grondslagen der meetkunde na Riemann [een literatuurlijst] 2 p. - - J. J. Seidel: Afstandsmeetkunde. 5 p. - - N. H. Kuiper: Differentiaalmeetkunde. 12 p. - - J. de Groot: Enkele recente topologische resultaten. 4 p.) (niet aanwezig in bibliotheek CWI: http://old-www.cwi.nl/events/Vakantiecursus/)
Murray R. Spiegel Advanced calculus. Schaum's outline series. [mijn steun en toeverlaat]
SPSS statistical algorithms. SPSS Inc. (1986 2nd). Toch wel interessant. Bevat alleen de gebruikte wiskundige formules, geen programmatuur / routines.
Melvin R. Novick & Paul H. Jackson (1974). Statistical methods for educational and psychological research. McGraw-Hill. isbn 0070475504
L. Kuipers & R. Timman (1963). Handboek der Wiskunde, deel I. Amsterdam: Scheltema & Holkema.
Sidney J. Yakowitz (1977). Computational probability and simulation. Addison-Wesley. isbn 0201088924
Christiaan Huygens (1660/1998). Van rekeningh in spelen van geluck. Utrecht: Epsilon. Vertaald en toegelicht door Wim Kleijne. isbn 9050410472 info
J. F. Koksma (1938). Existentiebewijzen in de wiskunde. Rede, VU Zie ook: pdf
A. van Rooij (1989). Analyse voor beginners. Utrecht: Epsilon Uitgaven. isbn 9050410057
Voor als ik nog eens mijn analyse wil ophalen ;-) Lijkt me een leuk boek, begint lekker verrassend.
Norman S. Matloff (1988). Probability modeling and computer simulation. An integrated introduction with applications to engineering and computer science. Boston, Mass., PWS-KENT Publishing Company. isbn 0534918549
Charles S. Taber & Richard J. Timpone (1996). Computational modeling. Sage University Paper 113. isbn isbn 0803972709
Introduction - Dynamic simulation models - Knowledge-based systems - Models of machine learning - Evaluating computational models
Steve Olson (2004). Count down. The race for beautiful solutions at the International Mathematical Olympiad. Houghton Mifflin Company. Mariner Books.
Garon-Carrier G, Boivin M, Guay F, Kovas Y, Dionne G1, Lemelin JP, Séguin JR, Vitaro F, Tremblay RE (2016). Intrinsic Motivation and Achievement in Mathematics in Elementary School: A Longitudinal Investigation of Their Association. Child Dev. 2016 Jan;87(1):165-75. doi: 10.1111/cdev.12458. Epub 2015 Nov 9. open access
Walter R. Fuchs (z.j). Moderne wiskunde. Gaade. Knaurs Buch der modernen Mathematik.
Paul J. Nahin (2000). Duelling idiots and other probability puzzlers. Princeton University Press. isbn0691009791
Evert Beth (1948). Wijsbegeerte der wiskunde. Tweede geheel opnieuw bewerkte uitgave. Philosophische Bibiotheek. >
Harm Jan Smid (1997). Een onbekookte nieuwigheid? [An ill-considered novelty? Introduction, extent, content and significance of mathematics education on French and Latin schools 1815-1863] Dissertatie Delft. abstract
Ik heb deze tekst verder niet gezien. Danny Beckers (2003) gebruikt hem waarschijnlijk.
Danny Beckers (2003) 'Het despotisme der mathesis.' Opkomst van de propaedeutische functie van de wiskunde in Nederland 1750-1850. Oook verschenen als proefschrift. Met stellingen. Verloren. isbn 9065507620 (ook: proefschrift Nijmegen)
H. J. Ots (2004) Bedrijfsrekenen voor het hoger onderwijs. isbn 90430084X
Morris Kline (1967/1985). Mathematics for the nonmathematician. Dover. isbn 9780486248233
Jan de Lange & Michiel Doorman (Eds.) (1988). Senior secondary mathematics education. OW & OC. [not for sale - this publication has been paid for by OW & OC for use in Action Group A4 of ICME - 6 ]
Anand Nair & Peter Pool (1991). Mathematics methods. A resource book for primary school teachers. The British Council. Macmillan Education. isbn 0333518578
Verkenningscommissie Wiskunde (1992). Wiskunde in beweging. Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. isbn 903462725x
Sieb Kemme (1990). Uitleggen van wiskunde. proefschrift Utrecht.
David Pimm (1987). Speaking mathematically. Communication in mathematics classrooms. Routledge & Kegan Paul. isbn 0710211333
H. B. Griffiths & A. G. Howson (1974). Mathematics: Society and curricula. Cambridge University Press. isbn 0521098920 met manuscript van bespreking door Sieb Kemme
Schoolvaardigheidstoets Rekenen-Wiskunde Teije de Vos, Marisca Milikowski Boom webpagina
Hans Wussing (2010). Geschiedenis van de wiskunde vanaf de wetenschappelijke revolutie tot de twintigste eeuw Veen Magazines. 9789085712183
Peter Kop, Anne van Streun & Marcel Voorhoeve (2019) Wiskunde. In Fred Janssen, Hans Hulshof, Klaas van Veen ‘Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen?’ Een perspectiefgerichte benadering pdf hele boek
Werkgroep Vakinhoudelijke aansluiting vo-hbo Wiskunde (2019). Wiskunde in technische hbo-opleidingen. [Voor digitale versie zie de website ‘Samen werken aan een betere aansluiting’ (www.aansluiting-voho010.nl).] pdf
http://www.benwilbrink.nl/literature/wiskunde.htm http://goo.gl/8Rze5