(Auto)biografie
W.T. van Est (1991). Levensbericht H. Freudenthal. Jaarboek Huygens Institute. Amsterdam. (138-142) pdf
- “Zijn overtuiging dat het wiskunde-onderwijs toe was aan een nieuwe oriĆ«ntatie en meer moest aansluiten bij de ervaringswereld van de leerling. dreef hem ertoe om zich heen een werkgroep te vormen die vanuit deze optiek geschikt leermateriaal zou vervaardigen van het basis - tot en met het voortgezet onderwijs. In 1971 werd deze groep ondergebracht in een buitenuniversitair instituut, het Instituut voor Ontwikkeling van Wiskunde Onderwijs. afgekort het IOWO.”
- “Het werk van het IOWO heeft in het buitenland ruime weerklank gevonden. Onlangs nog heeft de National Science Foundation een subsidie verleend voor een samenwerkingsproject met de University of Wisconsin (Madison, Wis.), ter ontwikkeling van een nieuw wiskunde-programma voor het High School-onderwijs in de Verenigde Staten.”
Van Est doet hier de geschiedenis een beetje geweld aan: de wiskobas-groep was al actief voordat HF er enige bemoeienis mee had. De betekenis in diverse buitenlanden moet niet worden overdreven.
Voor Hans Freudenthal zie ook literature/freudenthal.htm
Voor Adri Treffers zie ook literature/treffers.htm
http://www.benwilbrink.nl/projecten/biografie.htm