Zie ook onderwijsgeschiedenis.htm
Zie ook schoolboeken.htm
Robert Marzano & Wietske Miedema (2014). Leren in 5 dimensies. Moderne didactiek voor het primair onderwijs. Koninklijke Van Gorcum. isbn 9789023251651
Klaus Hurrelman and Uwe Engel (Eds) (1989). The social world of adolescents. International perspectives. New York: De Gruyter. isbn 089925571X 311011996X
Kernan, Alvin Kernan (1999). In Plato’s cave. Yale University Press. isbn 0300075898
Een universitaire autobiografie, zou je kunnen zeggen. De periode na de Tweede Wereldoorlog in de VS, ihb aan de Ivy League instellingen.
Manski, Charles F. Manski & David A. Wise (1983). College choice in America. Harvard University Press. isbn 0674141253 — 221 pp. cloth, no dj, insides clean and tight € 40 (Econometric modeling of student behavior - From high school graduation to school and work - Application and admission - The allocation of discretionary grant aid - Selecting a postsecondary school - Enrollment effects of the BEOG program - College attendance versus college completion) €
Stéphan Vincent-Lancrin, Kiira Kärkkäinen, Sebastioan Pfotenhauer, Adele Atkinson, Gwénaël Jacotin & Michele Rimini (2014). Measuring innovation in education. A new perspective. OECD read online
John H. Goldthorpe (2014). The role of education in intergenerational social mobility: Problems from empirical research in sociology and some theoretical pointers from economics. Rationality and Society, 26, 265-289. abstract
Onderwijsraad (4 november 2013). Een smalle kijk op onderwijs- kwaliteit abstract
4 nov Onderwijsraad: Om 20 uur debat in coproductie met @DeBalie n.a.v. publicatie "De stand van educatief Nederland". Livestream via debalie.nl
Michel Rog @michelrog
Debat over 'de toekomst van ons onderwijs' in #debalie nu online terug te zien: player.vimeo.com/video/78575881
@Onderwijsraad blz 24: met de referentieniveaus Meijerink ‘kan de
basiskwaliteit van het onderwijs worden gewaarborgd’ Nou breekt mijn klomp
@Onderwijsraad ... “en is een betere aansluiting mogelijk
tussen de verschillende schooltypen” Beide klompen. goo.gl/WXZZl3 p17 ev.
De @Onderwijsraad, blind (geworden) voor problemen van realistische rekendidactiek, zegt dat het nu wel genoeg is met aandacht voor rekenen?
@Onderwijsraad ‘Geworden’ want zie 2006 goo.gl/CPVm18 De O'raad mist rekenproblemen door focus op probleemoplossen - haarlemmerolie
@Onderwijsraad “vakoverstijgende ‘advanced skills’ als problemen oplossen,
. . . ” Die vaardigheden BESTAAN NIET, of het moet IQ zijn!
@Onderwijsraad “... samenwerken, communiceren en ict-geletterdheid.” Samenwerken hebben we in de genen (van Afrikaanse savannen meegekregen)
@Onderwijsraad “communiceren en ict-geletterdheid” Communicatief zijn: persoonlijkheidseigenschap. Ict-geletterdh.: vrijetijdsverworvenheid
@Onderwijsraad “ . . voor taal en rekenen/wiskunde gestandaardiseerde (internationale) toetsen beschikbaar met landelijke normen” Wensdenken
@Onderwijsraad De O'raad mist volkomen dat al dat rekenbeleid van de laatste jaren niet berust op kennis van oorzaken van de rekenzwakte 1/2
@Onderwijsraad signaleert dus ook niet dat al die referentieniveaus en de #rekentoets juist meer van hetzelfde ziekmakende medicijn zijn 2/2
@Onderwijsraad Babbels over ‘advanced skills’ leiden af van de kern van de zaak: vakmanschap, expertise. Zie Shulman: goo.gl/EVAJGw
@Onderwijsraad Voor deze adv. skills steunt de raad op beklemmend #toetsgekte rapport Kohnstamm Instituut (iov OCW) goo.gl/39XIYy
@Onderwijsraad Kohnstamm verzwijgt belangenverstrengeling Microsoft-Intel-Cisco atc21s.org Kartel wil onderwijs digitaliseren
@Onderwijsraad ideologie: “Elke leerling of student moet de kans krijgen zijn talenten en persoonlijkheid te ontwikkelen.” Reflectie daarop?
@Onderwijsraad Ideologie van talentontwikkeling is kwelling voor lln. die ten onrechte denken niet mee te kunnen bv: htl.li/qtlA6
@Onderwijsraad p. 42: Hoe weet de raad dat meer autonomie -> meer kwaliteit? Waarom niet juist minder kwaliteit? (advies Van Vugt aan ARHO)
@Onderwijsraad Hfdst 4 ‘Indicatoren brede kwaliteit’: Waarom genoegen nemen met indicatoren ipv. de zaak zelf? goo.gl/q5ksny
@Onderwijsraad misleiding: de tekst van de O'raad staat haaks op de Cie-conclusie: er is geen onderzoek naar gedaan pic.twitter.com/Myo0io9eAl
@Onderwijsraad Dit is een ernstige blunder, ook door @SanderDekker gemaakt, mogelijk uitgelokt door misleidende tekst goo.gl/U2FBeK
@Onderwijsraad @SanderDekker Deze ernstige beschuldiging onderbouw ik. KNAW-rapport goo.gl/wReCi2 Zie dan: pic.twitter.com/8MlqVr6r8I
Bernadette van Hout Wolters (1986). Markeren van kerngedeelten in studieteksten. KUB proefschrift. Swets & Zeitlinger. [niet online beschikbaar]
Het onderzoek is verwant aan dat naar schematiseren van leerstof, maar Bernadette legt die link nergens. Voor de constructie van meerkeuzetoetsen noemt ze ‘Toetsvragen schrijven’, maar ik zie niet hoe dat dan gebruikt zou zijn (hoofdstuk 6, over vragen over tekst, zou direct relevant moeten zijn, maar ik vermoed dat alleen is gekeken naar wat er over meerkeuzevragen in staat). Mijn indruk is: er is heel veel onderzocht, veel te veel misschien wel, waarbij het kerngedeelte mogelijk is gemist. Het is jammer, ik had graag materiaal gevonden dat voor een herziening van hoofdstuk 6 (vragen over tekst) van belang is. Benieuwd hoe Bernadette er nu over denkt.
Edward H. Haertel (2013). Reliability and validity of inferences about teachers based on student test scores. The 14th William H. Angoff Memorial Lecture. pdf
René Kneyber & Jelmer Evers (2013). Het alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs. Boom. isbn 9789461059642 abstract
Johan Luttenberg, Thérèse Carpay & Wiel Veugelers (2013). Educational reform as a dynamic system of problems and solutions: Towards an analytic instrument. J Educ Change (2013) 14:335–352 DOI 10.1007/s10833-012-9196-z abstract
Jos Castelijns, Marjan Vermeulen & Quinta Kools (2013). Collective learning in primary schools and teacher education institutes. J Educ Change (2013) 14:373–402 Researchgate
F. Depaepe, B. De Fraine & M. Simons (2012). Naar een hervorming van het Vlaams secundair onderwijs: Overwegingen en aandachtspunten vanuit een Vlaams (onderzoeks)perspectief Pedagogische Studiën, 89, 307-316. samenvatting
H. Luyten en R. Bosker (2012). Naar een hervorming van het Vlaams secundair onderwijs: Evaluatieve bemerkingen ex ante vanuit Nederlands perspectief. Pedagogische Studiën, 89, 307-316. samenvatting
William G. Bowen (2013). Higher Education in the Digital Age. [als eBook via KB] Princeton University Press. info
DeWayne A. Mason & Robert B. Burns (1997). Reassessing the effects of combination classes. Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 3, 1-53abstract
Aleid Truijens (2008). Wij eisen les! Waarom kinderen steeds minder leren. De Volkskrant/Meulenhoff. isbn 9789029083782
R. Veenstra (1999). Leerlingen - Klassen - Scholen. Prestaties en vorderingen van leerlingen in het voortgezet onderwijs. proefschrift Rijksuniversiteit Groningen. Thela Thesis, Amsterdam, isbn 9051705018. (Ik heb dit proefschrift niet gezien, het moet interessant zijn)
Geert ten Dam & Monique Volman (2004). Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies. Learning and Instruction 14, 359-379. pdf
Ik ben hier bepaald niet enthousiast over. Kritisch denkend deze tekst lezend, kom ik tot veel te veel vraagtekens (lees: stilzwijgende vooronderstellingen van de auteurs).
Marjon Bruinsma (2003). Effectiveness of higher education. Factors that determine outcomes of university education. Proefschrift, Universiteit Groningen pdf's
Higher education policy as secondary school reform: Texas Public high schools after Hopwood. Educational Evaluation and Policy Analaysis, 29, 200-217. [pdf nog ophalen: KB JSTOR] abstract
James E. Rosenbaum (2011). The Complexities of College for All: Beyond Fairy-tale Dreams. Sociology of Education, 84, 113-117. [pdf nog ophalen, KB JSTOR] abstract
Michael Young (2013). Overcoming the crisis in curriculum theory: a knowledge-based approach. Journal of Curriculum Studies, 45, 101-118. abstract
Sleutelpublicatie.
Appendix: A knowledge-driven school
In the teeth of structural change, we remember our role as society’s educators and guardians of the young. While Teachers’ Standards are expectations of our professionalism, what of our purpose? We are the people who offer powerful and shared knowledge to the nation’s children. That knowledge comes from centuries of learning, and from the universities and subject associations. It is powerful because it enables children to interpret and control the world: it is shared because all our children should be exposed to it. It is fair and just that this should be so. It is unfair and unjust when children are offered poor quality knowledge which fails to lift them out of their experience.
Here are 10 things to remember.
Michael Young (2008). Bringing Knowledge Back in. From Social Constructivism to Social Realism in the Sociology of Education. Routledge. [als eBook in KB]
Christine Sälzer, Ulrich Trautwein Oliver Lüdtke & Margrit Stamm (2012). Predicting adolescent truancy: The importance of distinguishing between different aspects of instructional quality. Learning and Instruction, 12, 311-319. abstract
Spijbelen. Mooi theoretisch kader.
Robert J. Marzano (2003). "What works in schools. Translating Research into Action. ASCD.
Cary J. Roseth, David W. Johnson, and Roger T. Johnson (2008). Promoting Early Adolescents’ Achievement and Peer Relationships: The Effects of Cooperative, Competitive, and Individualistic Goal Structures. abstract
Iris Windmuller (2012). Versterking van de professionaliteit van de leraar basisonderwijs. Proefschrift Open Universiteit. pdf
Het probleem met dit onderzoek, de samenvatting doorgenomen hebbend, is dat die professionaliteit niet adequaat wordt ingevuld, zodat het een allegaartje blijft van al die kenmerken die zo makkelijk in eindeloze afvinklijstje van competenties terechtkomen. Ik had bijvoorbeeld graag een beschouwing gezien over wat er professioneel hoort te zijn aan rekenlessen in de basisschool, maar ik vind niets van die aard. Met andere woorden: dit onderzoek is weer eens precies de benadering van het onderwijs en de kwalificaties van leraren zoals meer dan een kwarteeuw geleden gekritiseerd door Lee Shulman. Dat is toch wel vrij ernstig, want ik zie niet in hoe het voor een leraar die zelf niet echt rekenvaardig is en een verkeerde rekendidactiek hanteert, dan toch nog professioneel onderwijs te kunnen geven, voldaan hebbend aan alles wat Windmuller dan nog wel onder professionaliteit rangschikt.
Laat ik nog eens zoeken op enkele termen en namen. Rekenen: nauwelijks genoemd; didactiek levert evemin betekenisvolle hits op.
Dominique Verpoorten (2012). Reflection amplifiers in self-regulated learning. Proefschrift Open Universiteit. pdf ophalen
Ik weet niet waar dit onderzoek op slaat. Als ik de volgende passage in de samenvatting lees, dan ben ik er ook meteen klaar mee. Is dit wetenschap? Verpoorten presenteert wel een enorme literatuurlijst, maar dat lost de moeilijkheid niet op, behalve dat ik hiermee hopelijk de literatuur over dat reflecteren een beetje bij elkaar heb?
Lilian Eggens (2011). The student X-factor. Social and psychological determinants of students' attainment in higher education. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen. (geen online-versie beschikbaar?)
Dit proefschrift staat me een beetje tegen. Er wordt te makkelijk gesproken over effecten van persoonlijkheidskenmerken, en dat is voor mij altijd een teken dat er niet geweldig diep is nagedacht. Persoonljkheidskenmerken zijn niet echt veranderbaar en onderwijsinstellingen moeten dat ook helemaal niet willen. Iets dat niet veranderbaar is, kan geen effecten hebben. Kennelijk bedoelt Eggens er iets anders mee, namelijk interpersoonlijke verschillen. Zou Eggens dan bijvoorbeeld bij een toelatingsselectie ook op persoonlijkheidskenmerken willen selecteren? Liever niet, dunkt me. We leven niet meer in 1984.
Het allereerste wat ik miste in dit proefschrift: de notie van sociale integratie, zoals meen ik door Alexander Astin geïntroduceerd. En dan hebben we het niet over persoonlijke- of persoonlijkheidskenmerken, maar over de sociale omgeving. Een totaal andere ingang op de studiesucces-problematiek. Heeft Eggens deze kans echt gemist? Astin is inderdaad gemist. Het lijkt er erg op dat het uitgangspunt de theorie van sociale vergelijking is geweest, maar dat zie ik in de titel van het proefschrift niet echt terug. Het vervelende is dat een eenzijdig theoretisch onderzoek natuurlijk niet tot beleidsaanbevelingen zou moeten leiden. Laat staan de suggestie dat kroegbezoek nuttig is voor je studieresultaten (De Volkskrant)
Promotoren: Greetje van der Werf en Roel Bosker.
Douglas N. Harris, William K. Ingle & Stacey A. Rutledge (2014). How Teacher Evaluation Methods Matter for Accountability. A Comparative Analysis of Teacher Effectiveness Ratings by Principals and Teacher Value-Added Measures. American Educational Reearch Journal abstract (ahead of print) (via Daniel Willingham) (artikel zelf nog niet gezien)
Onderwijsraad (2014). Toegevoegde waarde: een instrument voor onderwijsverbetering - niet voor beoordeling. pdf
Het is mooi dat de Raad terughoudend is wat betreft gebruik van gegevens om er de school op af te rekenen.
Mijns inziens gaat de Raad niet ver genoeg: het verzamelen, interpreteren, beleidsmatig verwerken van al deze gegevens over leerwinst en toegevoegde waarde is kostbaar in termen van middelen, tijd, en aandacht, en is gevoelig voor fouten en misinterpretaties door leerkrachten en schoolleiders die niet zijn opgeleid om dergelijke data goed te kunnen interpreteren. De toegevoegde waarde van al deze data, als ik dat zo mag zeggen, zou bovendien wel eens heel gering kunnen zijn. Een niet te onderschatten nadeel van heel dit datacircus is dat het een aantasting is van de professionaliteit van de leerkracht, een inperking van de professionele ruimte van de leerkracht oplevert, en de leerkracht reduceert tot dataschuiver. Dan heb ik het nog niet over de leerlingen: zij worden gereduceerd tot statistische data.
Laat leerkrachten en schoolleiders de ruimte om zich met hun ‘core business’ bezig te houden, en laat onderzoek naar leerwinst en toegevoegde waarde over aan professionele onderzoekers, steekproefsgewijs of cohortgewijs. In paragraaf 3.1 en 3.2 lees ik eenzelfde gedachte van de Raad, maar hij krijgt daar een uitwerking als zou iedere school in Nederland onderzoekmatig aan de slag kunnen met de eigen gegevens; dat laatste lijkt me een fictie, met alle respect. Iedere school eigenaarschap over de instrumenten geven? Moet Nederland echt verder de weg op gaan van onderwijs, leerkrachten en leerlingen langs gestandaardiseerde meetlatten leggen, en tussen die bedrijven door misschien nog tijd overhouden voor onderwijs zelf?
Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik heb niet het hele rapport gelezen. Ik signaleer wel dat onder de geraadpleegde deskundigen slechts één onderwijsonderzoeker herkenbaar is. De deskundigen van het Cito zijn ongetwijfeld deskundig op hun terrein, maar zijn gebonden aan een instelling die een groot belang heeft bij het testen, toetsen, en interpreteren van al die gegevens, in heel het onderwijsveld. Ik kan niet anders dan concluderen dat onder de geraadpleegde partijen de onafhankelijke deskundigheid op het moeilijke terrein van het interpreteren van persoonlijke testgegevens zoals als groepsgegevens ernstig ondervertegenwoordigd is.
Commentaar in de Linkedin-groep Onderwijseconomie (besloten), 8 april 2014.
Frans J.G. Janssens, Lyset Rekers-Mombarg & Ellen Lacor (2014). Leerwinst en toegevoegde waarde in het primair onderwijs. Eindrapportage. pdf ophalen.
Sander Dekker, 2014 aanbiedingsbrief pdf
Anneke Timmermans (2012). Value added in educational accountability. Possible, fair and useful? Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen. pdf
Timmermans hanteert een voorzichtige definitie van toegevoegde waarde, en dat lijkt me heel verstandig (anders verdrink je al snel in filosofische haarkloverijen).
Gezien het begin en eind van de samenvatting, is dit een belangrijke studie die glashelder maakt dat zoiets als ‘toegevoegde waarde’ een containerbegrip is waar van alles en nog wat in kan passen. Ik hoop dat de Inspectie hier nota van neemt, en wat voorzichtiger wordt met het labelen van scholen als zwak of zeer zwak. Er is natuurlijk geen makkelijke uitweg uit deze problematiek door te verordonneren dat toegevoegde waarde voortaan met instrumenten A, B en C zal worden vastgesteld: dat is schijnobjectiviteit die geen enkele interessante werkelijkheid adequaat dekt. Ik vermoed dat Timmermans er ook ongeveer zo over denkt.
Promotor: Roel Bosker. Hij zal best wel trots zijn op dit proefschrift.
Meerdere hoofdstukken zijn als artikelen gepubliceerd of voor publicatie aangeboden. Voor de details: zie de pdf.
ASA statement on using value-added models for educational assessment. pdf
Dick van der Wateren (10 januari 2015). De verleiding van toegevoegde waarde. blog
Mariska Min-Leliveld (2011). Supporting medical teachers' training. Redesigning a program using characteristics of effective instructional development. Proefschrift Universiteit Leiden. open access; samenvatting
L. J. Dorsman & P. J. Knegtmans (2012). Universiteit, publiek en politiek. Het aanzien van de Nederlandse universiteiten, 1800-2010. Verloren. inhoudsopgave
Dorsman, L. J. Dorsman & P. J. Knegtmans (2010). Het universitaire bedrijf. Over professionalisering van onderzoek, bestuur en beheer. Verloren. inhousopgave
Margreet Ahsmann (2012). Over meesters in de rechten en priesters van het recht. Feit en fictie in hun opleiding. Boom Juridische Uitgevers.
Hans Kuyper & Greetje van der Werf (14-6-2012). Excellente leerlingen in het voortgezet onderwijs. Schoolloopbanen, risicofactoren en keuzen. GION http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/06/14/excellente-leerlingen-in-het-voortgezet-onderwijs/excellente-leerlingen-in-het-voortgezet-onderwijs.pdf
David K. Cohen (2011). Teaching and its Predicaments. Harvard University Press.
Fenna Vergeer (Red.) (2011). De onderwijsbubbel. Over kennisverarming en zelfverrijking. Garant. isbn 9780-44128543
Ongelooflijk informatief over het onderwijsbeleid van de overheid 1990-2010: Ria Bronneman-Helmers (2011). Overheid en onderwijsbestel. Beleidsvorming rond het Nederlandse onderwijsstelsel (1990-2010). Sociaal en Cultureel Planbureau. Tevens proefschrift UvA, 30-11-2011. In zijn geheel als pdf op te halen: hier
Nobuo K. Shimahara & Ivan Z. Holowinsky (Eds.) 1995). Teacher Education in Industrialized Nations. Issues in Changing Contexts. Garland. isbn 0815314582m
If teachers and educators reallu want to see themselves as professionals and to be recognized as such by the governing bodies, they will have to regain partial control over the decisions concerning the curriculum. ( .. ) One of the problems, however, with recent educational policies is the strong emphasis put on the control of quality, effectiveness, and efficiency, which must be easily and objectively measurable, disregarding curriculum content.
p. 302
Cezary Kościelniak & Jaroslaw Makowski (Eds.) (2012). Freedom, Equality, University. Warsaw: Civic Institute.
Xiangyun Du, Erik de Graaff and Anette Kolmos (Eds.) (2009). Research on PBL Practice in Engineering Education. Sense Publishers. (frontmatter + hoofdstuk 1: Anette Kolmos, Erik de Graaff, Xiangyun Du: Diversity of PBL– PBL Learning Principles and Models
Andy van den Berg e.a. (2009). Tien keer beter! Leraren verbeteren hun onderwijspraktijk door onderzoek. Garant. isbn 9789044124170
Guy Neave (2012). The Evaluative State, Institutional Autonomy and Re-Engineering Higher Education in Western Europe. Palgrave. site
Belangrijke literatuur voor toezichthouders! Ik heb nu alleen de inleiding gelezen, maar die is niet informatief. Guy Neave heeft de ontwikkelingen van meer dan de laatste decennia van dichtbij meegemaakt of erin geparticipeerd, op Europees niveau, als ik het goed heb. Een kritische terugblik kan dus geen kwaad om er kennis van te nemen. Een kenmerk van deze periode lijkt te zijn, gezien de titel van het boek, dat de staat zich heeft verzekerd van meer greep op de inner workings van de universiteiten. Ik ben bang dat universiteiten die controlezucht hebben geïnternaliseerd, en dat perverse spel ook binnen de eigen instelling zijn gaan spelen. Dat moet voorspellen, is mijn verwachting, dat het bergafwaarts gaat met de kwaliteit van het universitaire gebeuren in Europa, ten gunste van enkele bevoorrechte ‘excellente’ onderzoekinstellingen (met een onderwijs-dependance). Het is een verontrustend boek, gezien de slotzin van Guy Neave:
Jaap Scheerens, Hans Luyten & Jan van Ravens (Eds.). Perspectives on Educational Quality. Illustrative outcomes on primary and secondary schooling in the Netherlands. Springer. site [Een Engelstalige versie van het rapport ‘Visies op onderwijskwaliteit’, met als extra: hoofdstuk 3, een overzicht over het Nederlandse stelsel, en eerder kwaliteitsonderzoek. Zie ook ravens.htm ]
Jaap Scheerens, Hans Luyten & Jan van Ravens (Eds.). Visies op onderwijskwaliteit. Met illustratieve gegevens over de kwaliteit van het Nederlandse primair en secundair onderwijs. Universiteit Twente. pdf [De Engelstalige versie ‘Perspectives on Educational Quality’, met als extra: hoofdstuk 3, een overzicht over het Nederlandse stelsel, en eerder kwaliteitsonderzoek. Zie ook ravens.htm ]
Jaap Scheerens. With the cooperation of Hans Luyten, Rien Steen, and Yvonne Luyten-de Thouars. (). Review and meta-analysis of school and teaching effectiveness. [zeer uitgebreid]
M. J. A. Mirande & P. H. Broerse (1984). Al doende. Een cursus huiswerk maken voor leerlingen van het voortgezet onderwijs. Wolters-Noordhoff. isbn 9001589308
C. Bevelander, H. A. Dousma, D. Fokkema & H. Nieuwenhuis (1969 2e). Kernproblemen uit de algemene didactiek van het basisonderwijs. Wolters-Noordhoff.
Jos Aarts (1969 2e). Beknopt leerboel der algemene didactiek voor de tweede leerkring. Malmberg.
( .. )
Op grondslag van de opvattingen van klassieke en moderne didactici m.n. van Otto Willmann en F. X. Eggersdorfer hebben wij deze Nederlandse algemene didactiek ontworpen.”
blz. 5
O. Willmann (1957). Didaktik als Bildungslehre.
F. X. Eggersdorfer (1950). Jugendbildung.
Delftsche Studenten Raad (juni 1947). Studie over de ingenieursopleiding. Een tijdsdocument.
Arie van der Zwan (1996). Bestaat er voor het socialisme nog een herkansing? S&D 257-273. bak ho
Job Cohen (1995). Kernpunten in het hoger-onderwijsdebat. Socialisme en Democratie, 407-411. Met Hans P. M. Adriaansens: Kwaliteit in fasen: een repliek. En Hessel Oosterbeek: Sociaal-democratisch hoger onderwijs. 419-428.
M. J. Daniëls & M. Albinsky (1958). Vraag en aanbod van intellect. Enkele beschouwingen en berekeningen naar aanleiding van de prognose voor het Hoger Onderwijs. Universiteit & Hogeschool, 4, #4, 168-177.
J. C. Spitz (1959). De reserve aan hoger intellect in Nederland. Universiteit & Hogeschool, 6, #2, 77-93.
uit de Conclusie
Posthumus, K. (1958). Rendement en beoordelingsgewoonten. Universiteit & Hogeschool, 4, #4, 156-161.
Posthumus, K. (1960). Bespiegeling over ‘Mislukking en vertraging van de studie’. Universiteit & Hogeschool 1960, 6(5). 377-390.
Over het door H. Th. Bakker geredigeerde rapport (zie elders op deze pagina). Posthumus citeert royaal uit dit rapport.
Bakker, H. Th. (Red.) (1959). Mislukking en vertraging van de studie. Verslag van een onderzoek verricht aan de Technische Hogeschool te Delft 1953-1957. Delft: Technische Hogeschool.
Dit rapport is een samenvatting van een uitgebreider tussentijds rapport (1955) en een eindrapport (1958))
p. 25: “De betekenis van studiemislukking als probleem. Alle gegevens van dit hoofdstuk overwegende krijgt men de indruk, dat de schade door het staken van de studie in de eerste 4 jaar, aangebracht aan de belangen van de maatschappij, de T.H. en de jongelui zelf, eigenlijk nogal meevalt. Zeker de helft blijkt door het overstappen nar een andere faculteit of door het gaan volgen van een dagstudie op iets lager niveau de juiste bestemming wel te vinden. (...) De overigen, die geen volledige dagstudie meer gaan volgen, hebben van de tijd aan de T.H. voor het merendeel toch geen nadeel maar eerder voordeel in hun verdere loopbaan ondervonden. Hier ligt echter een probleem zowel voor de maatschappij als voor de betrokkenen zelf, want er blijken studenten te zijn, die wel de capaciteiten bezitten om de studie aan de T.H. met succes te volgen, maar die door omstandigheden van buiten gedwongen worden de studie te staken.”
Rien Rouw, Daisy Satijn, & Tim Schokker (Red.) (2009). Bewezen beleid in het onderwijs. Directie Kennis van het Ministerie van onderwijs, Cultuur en Wetenschap. download
J. G. L. C. Lodewijks & J. M. M. van der Sanden (Red.) (1999). Op de student gericht. Een bundel opstellen over leren en studeren opgedragen aan Len F. W. de Klerk. Tilburg University Press.
E. J. W. M. van Hees & A. Dirkzwager (Red.) (1982). Onderwijs en de nieuwe media. Bijdragen aan de Onderwijsresearchdagen 1982 Swets & Zeitlinger.
W. J. Nijhof & E. Warries (Red.) (1986). De opbrengst van onderwijs en opleiding. Bijdragen aan de Onderwijsresearch No. 7. Swets & Zeitlinger.
B. Creemers, W. Hoeben & K. Koops (Red.) (1983). De kwaliteit van het onderwijs. R.I.O.N. Wolters-Noordhoff.
B. P. M. Creemers (Ed.) (1985). Evaluation research in education. Reflections and studies. Contributions on the occasion of SVO's 20th anniversary. SVO Selecta Reeks.
J. Scheerens (1983). Het sectoronderzoek: in de marge van wetenschap en beleid? Een studie naar het functioneren van het beleidsgerichte onderzoek in het kader van enkele landelijke onderwijs-innovatieprojecten. SVO reeks 69. (middenschool, open school, basisschool)
Mona McNee & Alice Coleman (2007). The Great Reading Disaster. Reclaiming our Educational Birthright. ia imprint-academic.com. isbn 9781845400972
T. Neville Postlethwaite (Ed.) (1986). International Educational Research. Papers in honor of Torsten Husén. Pergamon Press.
Corte, E. de Corte (1973). Didactische evaluatie van het onderwijs. Universitaire Pers Leuven.
Louter beschouwend literatuuroverzicht, geen empirische data, laat staan voorbeelden van toetsen en toetsvragen. In het voorwoord is verwezen naar zeer uitgebreide data over rekenen eind lagere school in Belgisch Limburg.
Erik de Corte (1973). Onderwijsdoelstellingen. Bijdrage tot de didaxologische theorievorming aanzetten voor het empirisch onderzoek over onderwijsdoelen. Leuven
SER (1990). Rendement van het onderwijs. Advies aan de minister van O&W 1990. Den Haag: SER (Sociaal-Economische Raad); 1990. 117 blz. (Publikatie nr.8); POW 90/192 geleend.
“De aanleiding voor het advies is gelegen in de zorg over de ontwikkelingen ten aanzien van het rendement in het onderwijs. daarbij wordt gedoeld op het grote aantal leerlingen dat voortijdig de school verlaat of niet over een afgeronde beroepsopleiding beschikt, over omwegen die niet door de wetgever zijn bedoeld, over het soms omvangrijke verschil tussen geprogrammeerde cursusduur en gerealiseerde verblijfsduur en ook over discrepanties tussen keuzen voor bepaalde onderwijsopleidingen en de vraag op de arbeidsmarkt. Al deze elementen indiceren op dit moment en met het oog op te verwachten ontwikkelingen een ondoelmatige aanwending van financiële middelen en een niet-optimale benutting van potentiële talenten van individuen en groepen.”
De commissie begint dus met een vooroordeel: het is immers nog maar de vraag of de middelen inderdaad doelmatiger aijn aan te wenden dan op dit moment gebeurt, ook al zijn er nog zoveel frictieproblemen te zien. Het lijkt mij een oppervlakkig advies, wat hebben we aan dergelijke exercities?
Christine Reyna and Bernard Weiner (2001). Justice and Utility in the Classroom: An Attributional Analysis of the Goals of Teachers' Punishment and Intervention Strategies. Journal of Educational Psychology, 93, 309-319.pdf
Roger D. Goddard (2001). Collective Efficacy: A Neglected Construct in the Study of Schools and Student Achievement. Journal of Educational Psychology, 93, 467-476. abstract
James R. Squire (Ed.) (1977). The teaching of English. NSSE. issn
Nic. Perquin (1961). Algemene didactiek speciaal ten behoeve van het middelbaar onderwijs. J. J. Romen & Zonen, Uitgevers, Roermond-Maaseik.
Herbert M. Kliebard (1988). Fads, fashions, and rituals: The instability of curriculum change. In Laurel N. Tanner (Ed.). Critical issues in Curriculum (16-34). NSSE. paywalled