Jenneke Kester (10 april 2007). Nieuwe leren is keihard werken. De Volkskrant html (€ 1,15)
Het nieuwe leren staat volop in de belangstelling van journalisten, de inspectie, slachtoffers, zendelingen, onderzoekers, ouders, politici en wie en wat niet al. Het nieuwe leren is overigens geen vlag die een duidelijke lading dekt. Er valt van alles en nog wat onder, zoals een keten van scholen die het op de spits drijft, onderwijsbegeleidingsdiensten die er broodwinning in zien, onderwijsexperimenten, de tweede fase in het vo (studiehuis), onderwijskundige nieuwlichterij, managementfilosofie, en vul het verder maar in. Hoe hier het kaf van het koren te scheiden, dat is de hamvraag voor deze webpagina. In ieder geval valt de competenties-kwakzalverij als een afzonderlijk thema af te splitsen, hoewel het vaak in een adem met nieuw-leren gedachten voorkomt. Zie hier voor een pagina met literatuur over competenties, en enige annotatie daarbij.
Het nieuwe leren is ook een stroming in onderwijsland die verband houdt met andere maatschappelijke ontwikkelingen, en daarom ook in die context geplaatst en behandeld moet worden.
In het hoger onderwijs is er sinds de verklaring van Bologna een ontwikkeling op gang gekomen die een hoog 'nieuw leren' gehalte lijkt te hebben: de nieuwe BaMa-structuur voor opleidingen in het hoger onderwijs drijft op een onuitgesproken filosofie dat breed opleiden beter is dan specifiek opleiden. Om bij het onderwerp te blijven: onderwijskundigen zijn nuttiger voor de samenleving dan ouderwets specifiek opgeleide leraren. Er zijn veel arbeidsmarktonderzoekers die uitgaan van de stelling dat breed opleiden een betere aansluiting op de arbeidsmarkt geeft dan specifiek opleiden. Maar is dat wel zo? In werkelijkheid zijn er heel andere mechanismen aan het werk: brede opleidingen trekken minder capabele studenten dan specifieke, en specifiek opgeleide hbo'ers en academici krijgen weliswaar lang niet altijd werk in hun eigen vakgebied, maar wel makkelijk daarbuiten. Als je naar die samenhangen niet zoekt, zul je ze met sociologisch of economisch onderzoek niet vanzelf vinden.
Zie de eigen pagina voor dit thema.
Arjen Rienks (2005). Nepwetenschap is inspiratiebron nieuwe leren. De Volkskrant 3 oktober p. 7.
Lizzy Tabbers schrijft in januari 2007 een ronkend stuk in de Volkskrant over vele kwaliteiten van het nieuwe leren. Ik heb voor dit soort proza geen goed woord over. Jo Nelissen gelukkig wel, hij reageert met een stukje dat de drogredenen in de propagande van Lizzy Tabbers zichtbaar maakt. Het nieuwe leren is niet nieuw, en het gata niet over leren. Het stuk heet 'Nieuw leren gaat niet over leren', en is gepubliceerd op 13 jauari 2007, Forum blz. 17.
Deanna Kuhn (1991). The skills of argument. Cambridge University Press.
Deanna Kuhn (2005). Education for thinking. Harvard University Press.
Caricatures of the Kuhn educational philosophy circulate in the 'new learning' movement in education. pagina
Monique Volman (2006). Het 'nieuwe leren': oplossing of nieuw probleem? Pedagogiek, 26, 14-25.
Robert S. Siegler (2005). Children's Learning. American Psychologist, 60(8), 769-778. pdf [nb: Robert S. Siegler: Award for Distinguished Scientific Contributions. American Psychologist. 2005 Nov Vol 60(8) 767-769. Robert S. Siegler, recipient of the 2005 APA Award for Distinguished Scientific Contributions. A brief biography and a selected bibliography of Siegler accompany the citation.]
abstractA new field of children's learning is emerging. This new field differs from the old in recognizing that children's learning includes active as well as passive mechanisms and qualitative as well as quantitative changes. Children's learning involves substantial variability of representations and strategies within individual children as well as across different children. The path of learning involves the introduction of new approaches as well as changes in the frequency of prior ones. The rate and the breadth of learning tend to occur at a human scale, intermediate between the extremes depicted by symbolic and connectionist models. Learning has many sources; one that is particularly promising for educational purposes is self-explanations. Overall, contemporary analyses show that learning and development have a great deal in common. (PsycINFO Database Record (c) 2005 APA, all rights reserved)
Robert S. Siegler (2003). Implications of cognitive science research for mathematics education. In Kilpatrick, J., Martin, W. G., & Schifter, D. E. (Eds.), A research companion to principles and standards for school mathematics (pp. 119-233). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathmatics. pdf
Hope J. Hartman (Ed.) (2001). Metacognition in learning and instruction. Theory, research and practice. Dordrecht: Kluwer. contents
Willem Smit (2006). Traditioneel versus Probleem Gestuurd Onderwijs. Nederlands tijdschrift voor de Psychologie, 61, 24-31.
Paul A. Kirschner, John Sweller and Richard E. Clark (2006). Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Educational Psychologist. pdf
[NN] (2001). Problem Based Learning. Speaking of teaching/ Winter 2001, vol 11, no 1. pdf
De Stichting LeerplanOntwikkeling omarmt het nieuwe leren en competenties eveneens. Een mooie kapstok om van alles en nog wat aan op te hangen. SLO, waar zijt gij mee bezig? Zie bijv. Doorlopende leer- en zorglijnen vmbo - mbo. http://www.slo.nl/themas/00125/6b_Doorlopende_leer-_en_zorglijnen_vmbo-mbo.pdf [dode link? 1-2009].
Aleid Truijens (10 februari 2009). Helaas, de trein was al vertrokken. De Volkskrant column p. 11.
Gonny ten Haaft (2004). Voorgezet onderwijs / Chillen op school. [Utrechtse middelbare school 'UniC'] Trouw deVerdieping 27-1-2004.
Gonny ten Haaft (2004). Onderwijsvernieuwing / Wild, wilder, wildst. Trouw deVerdieping 2-4-2004.
Gonny ten Haaft (2004). Onderwijsvernieuwing / Het nieuwe leren Trouw deVerdieping 9-11-2004.
Gonny ten Haaft (2005). Onderwijsvernieuwing / De diepgang ontbreekt. [Henriëtte Maassen - van de Brink] Trouw de Verdieping 20-6-2005.
Edwin Kreulen en Harriët Salm (2005). Onderwijsdebat / Leren rekenen kan in 20 weken. [Luc Stevens] Trouw deVerdieping 22-6-2005.
Gonny ten Haaft (2005). Na eerste jaar Unic zijn leerlngen enthousiast. Trouw deVerdieping 18-7-2005
Tweede kamer commissie onderwijs 24 januari 2006 steno-verslag http://www.tweedekamer.nl/images/TK040-0506_tcm71-92423.doc [dode link? 1-2009]
http://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/vragenuur_30_januari.jsp [dode link? 1-2009] Vragenuur 30 januari 2007
http://www.benwilbrink.nl/projecten/hetnieuweleren.htm