blogserie gestart 10 april 2016
Dan rijst onmiddellijk de vraag of het rapport van het Platform die wetenschappelijke validering omvat. Valt verwijzing naar rapporten van de OECD er onder? En wat houdt die wetenschappelijke validering in: is dat overtuigend ‘bewijs’ dat controversieel geachte zaken wel degelijk wetenschappelijk voldoende onderbouwd zijn? De vragen stellen is ze beantwoorden. Het is duidelijk dat analyse van het rapport van het Platform nodig is op zowel wat controversieel is, als op wat het Platform nalaat op het punt van wetenschappelijke validering.
Hoe breed moet ons sleepnet zijn? Zonder contextuele aspecten buiten te sluiten, gaat het ons om leerprocessen en wat daar direct mee samenhangt. Theorie van het menselijk kapitaal valt daar waarschijnlijk buiten, maar waar het Platform op die theorie een beroep doet als wetenschappelijke validering zullen we ons er mogelijk mee moeten bemoeien. So it goes.
Beleidsreactie op het advies van het Platform Onderwijs2032. 31293-278 23 januari 2016. S. Dekker, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
pdf Governmental letter; opinion on the report of the Schnabel Committee ‘Education 2032’
Advies van het Platform Onderwijs2032.
pdf Report of the Platform committee Education 2032.
Ons onderwijs 2032.
website Website of the Bureau/Organization ‘Education 2032’
Parliamentary debate March 9, 2016, verbatim report pdf
The verbatim report is of the whole day. The debate on onderwijs2032 started only at 20:20 hour ( appr. 3/5th of the report, here: “Aan de orde is het debat over het advies van het Platform Onderwijs2032.” ) and lasted until after midnight. I will in due time highlight important passages on this place.
Recorded livestream of the parliamentary debate on onderwijs2032 March 9, 2016.
video For an impression of the terribly dull kind of parliamentary debate in the netherlands. It is possible to download the video (1 G). A texted video is available also.
Commissie-Dijsselbloem Eindrapport pdf
De commissie trekt lessen voor de toekomst die toepasbaar zijn op lopende en toekomstige onderwijsvernieuwingen zoals het nieuwe leren.
In het beleid zijn grote risico’s genomen met kwetsbare leerlingen voor wie het onderwijs te (lang) theoretisch was en voor wie er geen aparte leerroutes mochten komen. Voor deze leerlingen is de nadruk komen te liggen op wat ze niet konden, in plaats van hun talenten te benutten.
Platform
Onderwijs2032 (23 januari 2016).
Ons onderwijs2032
Eindadvies. ophalen tweet Waar zit ik nu naar te kijken, Montessori, Dalton, all over again? Het studiehuis uitgesmeerd over hele curricula?; tweet Laat vooral tegenspraak horen op dit advies; Wat zeur ik nou, Platform deed precies wat was opgedragen: “2. Het platform heeft tot taak: a. Op basis van een breed maatschappelijk debat tot een gedragen visie op een toekomstgericht curriculum voor het primair en voortgezet onderwijs kunnen komen.” Niks op basis van wetenschappelijke inzichten. Het probleem ligt dus bij OCW, dat de ‘W’ van wetenschap ziet als iets vh verleden, oude kennis die irrelevant is geworden? tweet Onderwijsgeschiedenis biedt een rijke bron van ervaringen met vernieuwing/manipulatie ;-); tweet Mijn discussielijn: kijk gewoon wat er staat, en dan of het onderbouwd is. r is geen bijzondere wereldkennis/expertise nodig om na te kunnen gaan of beweringen berusten op adequate bronnen. De smoes van “Schnabel’ kan zijn: het gaat om toekomstige ontwikkelingen, die weten we niet. Touché.; tweet Het onderwijsveld ligt nu echt wijd open voor goeroes en dwaallichten (zie ook Tom Bennett, Didaktief).; Het gaat om ons onderwijs. Intellectuele integriteit is dan wel het minste dat we mogen eisen. Doen. Platform inventariseerde meningen (volgens opdracht), bombardeert die tot blauwdruk. Dat klopt niet. =; tweet Kunnen we een peiling houden over de stelling dat de samenvatting vh rapport #onderwijs2032 broddelwerk bevat? Dat bij de presentatie niemand opstond om erop te wijzen dat deze keizer geen kleren aan heeft: oké, alleen Sander Dekker kende rapport al.; tweet In het rapport van het Platform is ongefundeerde kletsika eenvoudig aan te wijzen. tweet Sander Dekker gaat ontwerpen en bouwen. Vooruit met de geit. Niet eerst onderzoeken, meteen leveren. Freudenthal’s aanpak.
Een begin van analyse van het eindrapport, voorafgaand aan het debatje Den Heijer - Schnabel in Buitenhof 10 april 2016: tweet thread
Aleid Truijens (10 oktober 2015). Kennis zit niet meer in je hersenen. De Volkskrant. web
Ben Wilbrink (2015). Opmerkingen bij het tussenadvies van Platform-Onderwijs2032. webpage My ‘official’ comments on the preliminary report of the Committee Schnabel.
Mevrouw Anne Verschraagen nodigde mij uit om mijn opmerkingen op Twitter (zie hier) op papier te zetten en aan het Platform te sturen. Dat doe ik graag, na een beetje bijschaven, maar toch in de stijl van Twitter blijvend.
Het Platform snijdt een reeks grote thema’s aan, dat is voor een commentator nog niet zo eenvoudig om mee om te gaan. Ik kies enkele opmerkelijke opvattingen van het Platform, en geef daar een kort commentaar op met verwijzing naar relevante literatuur.
Het Platform heeft een somber beeld over digitale media in 2032. Het is een raar idee dat ICT in 2032 zo beroerd zou zijn dat er twee decennia scholing nodig is om ermee om te kunnen gaan. Kijk of ik er zelf 17 jaar geleden (ver) naast zat, in een analyse gemaakt voor OCW: Wilbrink (1997). Ik dien hem nu opnieuw in, bij uw Platform.
Dit is de ideologie die elders ‘progressivism’ heet en wortelt in 18e en 19e eeuw Jean-Jacques Rousseau, Herbert Spencer (social darwinism), en John Dewey; Jean Piaget ook. Tot deze ideologie horen ook het recentere constructivisme en situationisme, zie daarvoor (Wilbrink, 2014)).
Typisch progressivisme is het volgende idee:
Herbert Spencer gebruikte het beeld van de groei van het embryo: zo zou ook kennis een kwestie zijn van ‘ontplooiing’ van wat in de kiem al aanwezig is. Docu: Egan 2002 Getting it wrong from the beginning. Our progressivist inheritance from Spencer, Dewey & Piaget.
Een ideologie bestendigen is niet verboden, maar het zou het Platform sieren om ideologie ook als zodanig te benoemen. Het Platform zegt juist dat zijn ideeën berusten op inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Hier ligt een integriteitsprobleem.
Waar komt dit vandaan? Van het CPB, van de OECD? Ik ben bang dat dit onderwijs-kwakzalverij is, pseudo-wetenschap, afkomstig van Carol Dweck (of mindset fame), James Heckman, en te gretig omarmd door zowel het CPB als de OECD.
Hoe ‘persoonsvorming’ gestalte te geven? Niet, dus. Dit is een brug te ver, want invasion of privacy. We hebben het over leerplichtig onderwijs. Het kan niet zo zijn dat je daarvoor je persoonlijkheid bij de voordeur inlevert. Het is een lastig punt, want over de te vergaande voorstellen van James Heckman ken ik nog geen maatschappelijke discussie. (Er zijn wel enkele kritische blogs op internet te vinden. Alfie Kohn over ‘Growth Mindset’ (Kohn, 2015), en Heather Fearn over Heckman (Fearn, 2015).
Maar het kan helpen om tegenover die ‘persoonsvorming’ gewoon ‘vorming’ te zetten. Literatuur: Martha Nussbaum.
Vorming? Is dit vorming:
Wat daar verder op volgt in deze tekst is van een verpletterend simplisme. Van rekenen leer je logisch redeneren. Etcetera. Het idee dat je van rekenen, wiskunde, Latijn ‘leert denken’ is typisch 19e eeuws (zie Wilbrink webpagina), en weggeblazen door een publicatie van de psychologen Thorndike en Woodworth 1901. In 2032 is vertalen juist een ICT-klusje geworden.
Dit is een groot thema. Kennis in je hoofd of kennis in the cloud is het verschil tussen rijkdom en armoe. Met kennis in the cloud kun je niet werken/lezen/schrijven. Iedere student cognitieve psychologie moet het verschil kunnen uitleggen. Uit een enorme hoeveelheid verworven kennis is spontaan (autonoom) de juiste kennis op het juiste moment beschikbaar. Probeer dat eens wanneer je iets uit the cloud nodig hebt waarvan je niet eens weet wat het is, anders zou je het niet hoeven opzoeken.
Er is scherpe kritiek geuit op het door het Platform devalueren van kennisverwerving (zie o.a. Van der Helden & Bekkering, 2015; maar ook kritiek van elders zoals Radice en Willingham). Die kritiek kan mij niet scherp genoeg zijn, zonder kennis is de mens niets. Heeft het Platform dan geen psycholoog in de buurt?
Hoezo? Bied juist ICT-vrij onderwijs! Publiek onderwijs is een vrijplaats in de samenleving, laten we dat karakter vooral bewaken. Het argument van Paul Schnabel is een drogreden, een non-sequitur.
Kennis: prima. Maar interdisciplinair? Zo gaat het onderwijs naar de barrebiezen. Dit gaat voorbij aan juist de kracht van disciplinaire structuren in de wetenschappelijke wereld, en waarom niet tevens in die van het onderwijs? (Wilbrink & Roos, 1990). Een voorbeeld van een uit de hand gelopen ‘mix van disciplines’, juist in het onderwijs: realistisch rekenen, dat is rekenen vermengd met zaakvakken. Neem kennis van de dagelijkse ellende en politieke stress over de rekentoetsen in de eindexamens vo en mbo.
Kennis vervliegt zo in projectonderwijs en ‘koppeling’ aan vakoverstijgende vaardigheden. De psychologische onzin daargelaten: het Platform denkt dat leerlingen allemaal einsteintjes zijn, die kunnen dat wel aan?
Die ‘vakoverstijgende vaardigheden’ kritisch denken, probleemoplossen, bestaan niet, zie Wilbrink webpagina over ‘21e-eeuwse vaardigheden’. NB: die laatste term alleen al duidt op een pseudo-wetenschappelijke oorsprong. Kritisch denken (zie ook Willingham, 2007) en probleemoplossen bestaan niet als generieke, domein-overstijgende, vaardigheden, tenzij we dat intelligentie noemen; alleen in domein-gebonden vorm. Een nobelprijswinnaar-economie is daarmee nog geen autoriteit op psychologisch gebied. Enzovoort. Onderwijs inrichten op niet bestaande ‘vaardigheden’ levert uiteraard tijdverspilling en enorm economisch risico op. Casus, alweer: ons realistisch rekenonderwijs en zijn doodgeboren kindje de rekentoets.
Kieran Egan (2002). Getting it wrong from the beginning. Our progressivist inheritance from Spencer, Dewey & Piaget. New Haven: Yale University Press. isbn 0300094337 [Een blog van Egan: Getting it wrong from the beginning. The mismatch between school and children’s minds. webpagina.]
Heather Fearn (June 1, 2015). ‘The Hydra’ . . . or ‘Weikart and Scweinhart’s [Perry] High/Scope Preschool Curriculum comparison Study Through Age 23’ and Lifetime Effects: The HighScope Perry Preschool Study Through Age 40 (2005)
Jurjen van der Helden en Harold Bekkering (15 oktober 2015). Leren zonder feiten is een gevaarlijke illusie. De Volksk r a n t opinie
Alfie Kohn (August 16, 2015). The perils of ‘Growth Mindset’ education: Why we’re trying to fix our kids when we should be fixing the system.
How a promising but oversimplified idea caught fire, then got coopted by conservative ideology.
Martha C. Nussbaum (2010). Not for Profit. Why Democracy Needs the Humanities. Princeton University Press. isbn 9780691140643
Martha C. Nussbaum (2011). Creating capabilities. The human development approach. Belknap Press/Harvard University Press. isbn 9780674050549
Tim Kautz, James J. Heckman, Ron Diris, Bas ter Weel & Lex Borghans (25 November 2014). Fostering and Measuring Skills. Improving Cognitive and Non-cognitive Skills to Promote Lifetime Success. OECD Education Working Papers.
Platform Onderwijs2032 (oktober 2015). Onderwijs2032: een voorstel
Schets van het toekomstige onderwijs. pdf
Platform Onderwijs2032 (oktober 2015). Analyse dialoog
pdf
Anthony Radice (August 2, 2015). The dangerous fantasy of generalised understanding. blog.
Edward L. Thorndike & Robert S. Woodworth (1901). The influence of improvement in one mental function upon the efficiency of other functions.
Psychological Review, 8, 247-261.
webpage This is the classic study blasting away the notion that studying Latin, or mathematics, really is ‘learning to think’.
Bas ter Weel, Lex Borghans & Ron Diris (3-12-2014). Investeringen in persoonlijke ontwikkeling verbeteren sociaaleconomische uitkomsten. CPB Policy Brief 2014/08. Investeringen in persoonlijke ontwikkeling
Ben Wilbrink (1997). Levenslang leren en informatie- en communicatietechnologie (ICT). In T. T. D. Peetsma & M. L. L. Volman (Red.), Bevorderende en belemmerende factoren voor een leven lang leren. Explorarief onderzoek op microniveau (p. 171-185). Den Haag: Sdu Servicecentrum. ISBN 90 346 3541 1 webpagina.
Ben Wilbrink (2014). Al die teksten in onze eindexamens, waar komt dat fenomeen toch vandaan? Kan Sander Dekker precies 75 L zand in een kruiwagen scheppen? Van Twaalf Tot Achttien, Vakblad voor Voortgezet Onderwijs, 24, 28-30. concept-versie, met noten
Ben Wilbrink (21 oktober 2015). Leren denken door rekenen is 19e eeuw. webpagina.
Ben Wilbrink (17 september 2015). 21st century skills: we can write and talk about them; they do not exist otherwise. 21st century skills are like fire without fuel. A fantasy. webpage
http://benwilbrink.nl/literature/21st_century_skills.htm.
Ben Wilbrink & Marco Roos (1990). Strategic education policy and organizational structures in the educational sciences. ARHO & AWT, congrespaper EAIR Edinburgh.
Daniel T. Willingham (2007). Critical Thinking. Why Is It So Hard to Teach?. American Educator, summer, 9-19
pdf
Michaela Horvathova (Consultant Directorate for Education and Skills, OECD) (2015). REVIEW STUDY OECD DUTCH CURRICULUM: '#ONDERWIJS 2032' Paper #1: EVIDENCE ABOUT KNOWLEDGE AND SKILLS FOR WORK AND LEARNING. pdf Especially the conclusion tweet.
It will be interesting to check on the references, 42 in total. A break down:
The alarming thing is: there is not even one serious scientific source mentioned in this list of references. No evidene base whatsoever. Many publications that are not trustworthy at all (conflicts of interest), among them the list OECD-publications (not independent either).
Autor, D. H. (2014): ‘Polanyis Paradox and the Shape of Employment Growth,’ NBER Working Papers 20485,National Bureau of Economic Research, Inc.
Autor, D. (2013). The Changing Task Composition of the US Labor Market: An Update of Autor, Levy, and Murnane (2003), MIT and NBER, Brendan Price, MIT, June 21 2013.
BIAC Education Committee Survey Synthesis Report, June 2013 [BIAC The voice of OECD Business]
Blinder, A. and Krueger, A. (2009). Alternative Measures of Offshorability: A Survey Approach by Alan S. Blinder, Princeton University, CEPS Working Paper No. 190, August 2009 [NBER http://www.nber.org/papers/w15287]
Blinder, A. (2007). How Many U.S. Jobs Might Be Offshorable?By Alan S. Blinder Princeton University CEPS Working Paper No. 142 March 2007 [arbeidsmarkt]
Cedefop (2008). Terminology of European education and training policy. A selection of 100 key terms. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
Cedefop (2012). Future skills supply and demand in Europe, Forecast 2012, European Centre for the development of Vocational Training, Research Paper, No 26.
Cedefop (2014). Skill mismatch: more than meets the eye: Skill deficits do not cause unemployment; Europe’s most talented workforce is being wasted, March 2014 Center for Curriculum Redesign, retrieved from: http://curriculumredesign.org/
Collins, J. ( 2001). Level 5 leadership: the triumph of humility and fierce resolve. Harvard Business Review, 79(1), 67-76. summary
Csikszentmihalyi, Mihaly (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention, Harper Perennial Publisher.
Fadel, Ch. & Trilling, B. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. San Francisco: Jossey-Bass. pdf; http://www.p21.org
Gardner, H. (2006), Five Minds for the Future, Harvard Business School Publishing. [ http://howardgardner.com/five-minds-for-the-future/ ]
Graetz, G. and Michaels, G. (2015). Robots at work, Center for Economic Performance, London School of Economics and Political Science, March 2015 [ http://cep.lse.ac.uk/pubs/download/dp1335.pdf ] [ Economic and Social Research Council (ESRC) ]
Green, A. & Turok, I. (2000). Employability, Adaptability and Flexibility: Changing Labour Market Prospects, Regional Studies, 34:7, 599-600, DOI: 10.1080/00343400050178401 [ http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00343400050178401#.VpaEbelpwvI ] [arbeidsmarkt]
Harouni, H. (2015). Toward a Political Economy of Mathematics Education, Harvard University, February 2015. [divers]
Heckman, J. J. and T. Kautz (2013), ‘Fostering and measuring skills: Interventions that improve character and cognition’, NBER Working Paper, No. 19656, National Bureau of Economic Research.
Heckman, J.J, Stixrud, J., and Urzua S.(2006), The Effects of Cognitive and Noncognitive Abilities on Labor Market Outcomes and Social Behavior, University of Chicago, UCL and American Bar Foundation. [pseudo-psychologie]
IBM (2009). IBM’s Role in Creating the Workforce of the Future. Beyond IT: Strategies for Managing in a Global Knowledge Economy, September 2009.
Jacobs, H. H. (Ed.) Interdisciplinary Curriculum: Design and Implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. [contents: http://www.ascd.org/publications/books/61189156.aspx ] [ch. 1: http://www.ascd.org/publications/books/61189156/chapters/The-Growing-Need-for-Interdisciplinary-Curriculum-Content.aspx ] [divers]
Kuhn, P. and Weinberger, C. (2003). Leadership Skills and Wages, University of California, Santa Barbara [ preview http://www.jstor.org/stable/10.1086/430282?seq=1#page_scan_tab_contents ] [pseudo-psychologie]
Leonard, D. B. (1998). The Wellsprings of Knowledge: Building and Sustaining the Sources of Innovation. Boston: Harvard Business School Press. [ http://dl.acm.org/citation.cfm?id=526067 ] [definitely not psychology] [divers]
Lindqvist, Erik, and Roine Vestman. 2011. "The Labor Market Returns to Cognitive and Noncognitive Ability: Evidence from the Swedish Enlistment." American Economic Journal: Applied Economics, 3(1): 101-28. [pseudo-psychologie]
Manpower Group (2014). The Talent Shortage Continues: How the Ever Changing Role of HR Can Bridge the Gap.’ White Paper, Manpower, 2014.
Mann, A. and Huddleston, P. (2015). How should our schools respond to the demands of the twenty first century labour market? Eight perspectives. [ http://www.educationandemployers.org/wp-content/uploads/2015/02/How-should-our-schools-respond-to-the-demands-of-the-twenty-first-century-labour-market-eight-perspectives.pdf ] [a charity publication: the Education and Employers Taskforce]
Kay Carberry Peter Cheese Chris Husbands Ewart Keep Hugh Lauder David Pollard Andreas Schleicher Lorna Unwin, Edited and introduced by Anthony Mann and Prue Huddleston Occasional Taskforce Research Paper 4: February 2015, Education and Employers research. [a charity publication: the Education and Employers Taskforce]
McKinsey Global Institute (MGI), 2012, Help wanted: The future of work in advanced economies, Discussion Paper, The McKinsey Global Institute, March 2012.
McKinsey Report,(2014). Education to Employment: Getting Europe’s Youth into Work, McKinsey Center for Governement, January 2014.
Michaels, G., Natraj, and J. Van Reenen (2014): "Has ICT Polarized Skill Demand? Evidence from Eleven Countries over Twenty-Five Years," The Review of Economics and Statistics, 96(1), 60—77. [abstract: http://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/REST_a_00366?journalCode=rest#.VpagHulpwvI ] [arbeidsmarkt]
OECD (2010) Ministerial report on the OECD Innovation Strategy, Innovation to strengthen growth and address global and social challenges, Key Findings, 2010
OECD (2011), Growing income inequality in OECD countries: What drives it and how can policy tackle it?, Organisation for Economic Co-operation and Development, May 2011.
OECD (2012), Better Skills, Better Jobs, Better Lives: A Strategic Approach to Skills Policies, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264177338-en
OECD (2013), OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/9789264204256-en
OECD (2013 b), ‘Netherlands’, in OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264204256-19-en
OECD (2014), OECD Employment Outlook 2014, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/empl_outlook-2014-en
OECD (2014b), ‘The role of skills in early labour market outcomes and beyond’, in OECD Employment Outlook 2014, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/empl_outlook-2014-8-en
OECD (2015), "Labour force forecast" (indicator). DOI: http://dx.doi.org/10.1787/c6d4db79-en (Accessed on 31 March 2015)
OECD (2015b), Skills for Social Progress: The Power of Social and Emotional Skills, OECD Skills Studies, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264226159-en
Oslon, L. (2007). What does 'ready' mean? In "Ready for what? : Preparing Students for College, Careers and Life after High School." EdWeek. June 12, 2007. [ http://www.edweek.org/ew/articles/2007/06/12/40overview.h26.html ] [among others: Gardner cited ] [arbeidsmarkt]
Pellegrino, J. & Hilton, M. (Eds.) (2012). Education for Life and Work: Developing Transferable Knowledge and Skills in the 21st Century. Washington, DC: National Research Council. Pages 1-67.
Soland, J. Hamilton, L. and Stecher, B (2013). Measuring 21st century competencies — Guidance for Educators, Rand Corporation, November 2013
World Economic Forum (2015). New Vision for Education Report: Unlocking the Potential of Technology, Prepared in collaboration with Boston Consulting Group, 2015. [ pdf
]
Maria Grever (11/03/16). Zonder geschiedenis varen we stuurloos door de wereld. Trouw
webpage
AVS OnderwijsCoöperatie VO-raad PO-raad (7 maart 2016). Brief aan Tweede Kamer over Hoofdlijnendebat over het advies van het Platform Onderwijs2032
pdf Schaamteloze slijmerij. Voor de onderwijssector in het bijzonder is het toch ongelooflijk dat eduquack wint van science.
Marc Chavannes (9 maart 2016) Het onderwijs wordt weer verbouwd. En dat is een slecht idee.
de Correspondent
webpagina
Maarten Huygen (12 maart 2016). Onderwijsvernieuwing? Alweer, zucht iedereen. nrc webpagina
Onderwijsraad (2 oktober 2014). Onderwijspolitiek na de commissie-Dijsselbloem.
webpagina
@Onderwijscoop pleit voor tussenfase in proces #Onderwijs2032. (16 maat 2016). brief
Verus (16 maart 2016). Onderwijsplannen moeten voortaan Dijsselbleom-proof zijn. webpagina
Martin Sommer (19 maart 2016).
De D66-mens moet nog even wachten. Ook in 2032 is het nog handig te weten dat Kiev dichterbij ligt dan Moskou. column de Volkskarant webpagina
Robert J. Gordon (2016).
The Rise and Fall of American Growth: The U.S. Standard of Living since the Civil War.
Princeton University Press. 784 pp info and Chapter 1 free
Dick van der Wateren (30 maart 2016). Onderwijs2032 als nadere professionalisering. verklaring/petitie
Werkgroep Wiskunde voor Morgen (onder voorzitterschap van prof. dr. Koeno Gravemeijer)web
Brief Vereniging Hogescholen, VSNU, MBO-Raad (8 april 2016). pdf
Paul Schabel, Karin den Heijer (10 april 2016). Debat onderwijs2032. Buitenhof. terugzien 37:30
Ben Wilbrink (11 april 2016). Toch interessant te zien hoe het PlatformOnderwijs2032 omgaat met kritiek die man en paard noemttweet
Gert Biesta (6 oktober 2015). Onderwijs moet de leerling meer vormen. Trouw pdf
http://www.benwilbrink.nl/projecten/onderwijs2032.htm
Dutch education reform ‘Education-2032’ #onderwijs2032 — reform indeed: progressivist pseudo-science
Of course, Dutch education reform is a local affair, most of the debate is therefore in Dutch. Yet the issues at stake are the same as in other countries under the influence of OECD’s educational imperialism. Therefore I will do my best to comment in English.
At issue is the education reform proposal ‘Onderwijs 2032’. The report of the Commission-Schnabel now is available in English translation also pdf.
Call for action of psychologists. For starters: Casper Hulshof, Amber Walraven, Paul Kirschner & myself. I will have to do my homework first: extract from the Dijsselbloem-Committee’s report the criteria Dutch parliament itself would use to assess the soundness of the report of the Onderwijs 2032 Platform. Next will be: read that Platform report and produce an inventory of criticcal points that need our attention. That’ll do for now ;-) Language: will be Dutch, English would make things unnecessarily more complicated.
Commissie-Dijsselbloem
De Commissie-Dijsselbloem benadrukt dat inhoudelijke vernieuwingen wetenschappelijk gevalideerd moeten zijn, en anders eerst in wetenschappelijk begeleide pilots e.d. uitgeprobeerd.
De onderzoeksopdracht werd verleend naar aanleiding van onrust over ‘het nieuwe leren’. ( . . . ) De onderzoekscommissie heeft gebruik gemaakt van alle denkbare kennis en ervaring op dit thema door werkbezoeken af te leggen, gesprekken te voeren, achtergrondstudies uit te zetten, regionale hoorzittingen te organiseren en tenslotte een reeks besloten en openbare gesprekken te voeren. Daarnaast heeft de commissie zeer veel brieven en mails ontvangen van geïnteresseerde burgers en betrokken mensen uit het onderwijs.
uit de samenvatting
De overheid heeft zich, soms tot in het klaslokaal, bemoeid met de didactiek en tegelijkertijd de invulling van de onderwijsdoelen in hoge mate aan anderen overgelaten en nagelaten voldoende toezicht te houden op onderwijsresultaten.
Verantwoordelijke bewindslieden vertoonden een tunnelvisie. De uitvoering van het vernieuwingsproces werd gedurende de gehele jaren negentig uit handen gegeven aan externe procesmanagers. Een dergelijke constructie stond op gespannen voet met de ministeriële verantwoordelijkheid en een adequaat parlementair toezicht. De kring van beleidsmakers stond onvoldoende open voor kritiek en waarschuwingen. Eigen ervaringen in plaats van wetenschappelijk onderzoek vormden de onderbouwing van de ingezette didactische vernieuwingen. Deugdelijke pilots en experimenten ontbraken.
[toetsingskader] Wanneer het gaat om onderwijsinhoudelijke vernieuwingen dienen deze wetenschappelijk gevalideerd te zijn. Zoniet, dan moet de beleidsvernieuwing eerst kleinschalig en wetenschappelijk begeleid worden uitgeprobeerd en geëvalueerd. De commissie bepleit verder dat de Tweede Kamer uit een oogpunt van zorgvuldigheid bij grote beleidsveranderingen zelf een onafhankelijke uitvoeringstoets laat verrichten. Voor wat betreft vernieuwingen van de onderwijsinhoud (examenprogramma’s e.d.) bepleit de commissie een continu en geleidelijk proces waarvoor ook zichtbaar en structureel middelen op de begroting moeten worden vrijgemaakt. Vakdocenten moeten betrokken worden bij de inhoudelijke uitwerking van deze nieuwe onderwijsprogramma’s.
Opmerkingen bij het tussenadvies van Platform-Onderwijs2032
Ben Wilbrink, psycholoog en onderwijsonderzoeker, Leiden, http://www.benwilbrink.nl
Citaten uit het advies geef ik in boxen aan. Ik moet aannemen dat het Platform met een eigen professioneel oordeel is gekomen, niet met een samenvatting van de ontvangen meningen, en ga daar dan ook van uit.
Grappig:
Paul Schnabel, radio 1:
Paul Schnabel in Nieuwsuur:
Het Platform:
Het Platform kiest voor ‘21e-eeuwse vaardigheden’ zonder die zo te benoemen:
Leiden, 27 oktober 2015.
referenties
https://heatherfblog.wordpress.com/2015/06/01/the-hydra/
http://www.salon.com/2015/08/16/the_education_fad_thats_hurting_our_kids_what_you_need_to_know_about_growth_mindset_theory_and_the_harmful_lessons_it_imparts/
http://www.oecd-ilibrary.org/education/fostering-and-measuring-skills_5jxsr7vr78f7-en.
http://www.cpb.nl/publicatie/investeringen-in-persoonlijke-ontwikkeling-verbeteren-sociaaleconomische-uitkomsten
http://www.benwilbrink.nl/projecten/hypothese6.htm
http://benwilbrink.nl/publicaties/91S trategicScienceEAIR.htm