Lieven Verschaffel (1998). Vaardig oplossen van contextgebonden wiskundeproblemen in de bovenbouw van de basisschool. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 242-260. pdf van hele jaargang
Sanne Schaap, Pauline Vos, Ton Ellermeijer en Martin Goedhart (2011). De vertaalslag van een situatie naar een wiskundige formule; een studie naar vraagstellingen en leerlingprestaties op het centraal examen wiskunde B1. Tijdschrift voor Didactiek der β-wetenschappen, 28, 3-31. model, tekstbegrip-->
Stuart Katz, Richard L. Marsh, Christopher Johnson, and Erika Pohl (2001). Answering Quasi-Randomized Reading Items Without the Passages on the SAT-I.
Journal of Educational Psychology, 98, 182-197. abstract Hoe maken leerlingen eigenlijk gebruik van aangeboden contexten? Daar geeft oa onderzoek van Lieven Verschaffel (onderzoek naar word problems) antwoord op. In dit onderzoek gaat het om iets anders: leerlingen kunnen vragen ook vaak goed beantwoorden wanneer ze de bijbehorende context niet tot hun beschikking hebben. Dat is nog iets anders dan dat de context wel beschikbaar is maar niet of nauwelijks wordt gelezen. Ik vind het experiment met weglaten van contexten wel een interessante mogelijkheid om de kwaliteit van toetsvragen op voorhand te onderzoeken. In ieder geval hoop ik in dit artikel aanwijzingen te vinden voor out of the box denkende onderzoekers die met het probleem van contexten bezig zijn geweest.
Perkins, D. N., & Salomon, G. (1989). Are cognitive skills context-bound? Educational Researcher, february 16-25.
Bert van Oers (2004). From context to contextualization. Learning and Instruction. 8, 473-488. pdf
An army bus holds 36 soldiers. If 1128 soldiers are being bussed to their training site, how many buses are needed?
A full 70% of the students did the computation correctly, but only 23% of the students rounded up correctly. How could this be?”
Alan H. Schoenfeld (2007). What Is Mathematical Proficiency and How Can It Be Assessed? In Alan H. Schoenfeld (Ed.) (2007). Assessing mathematical proficiency (59-73). Cambridge University Press. p. 69-70. pdf gezien 8-2009
Schoenfeld got the example from Thomas P. Carpenter, Mary M. Lindquist, Westina Matthews & Edward A. Silver (1983). Results of the third NAEP mathematics assessment: Secondary school. Mathematics Teacher, 76, 652-659. JSTOR read online
Marian Hickendorff & Jan Janssen (2009). Het LOVS rekenen-wiskunde van het Cito - de invloed van contexten in groep 3, 4 en 5. In M. van Zanten (red.). Leren van evalueren, de lerende in beeld bij reken-wiskundeonderwijs (131-138. Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut. pdf
p. 132
p. 133
p. 137
p. 137-138
Jeanette Lubbers & Jan Muthert (1991). Cijferen of ontcijferen. Wiskunde A of tekstverklaring? Euclides, 66, 275-284. pdf
Verder zijn er twee wezenlijke verschilpunten tussen de gefingeerde situaties in de examenopgaven en levensechte situaties. In de laatste bestaat namelijk wel altijd de mogelijkheid van wat in de taalkunde 'repair' wordt genoemd. Als een lezer/luisteraar iets niet helemaal begrijpt, kan hij of zij doorgaans om nadere uitleg of een helderder formulering vragen. Bij examens bestaat die mogelijkheid niet. We hebben al eerder gezegd dat verlen- ging van de zittingsduur van een examen en het gebruik van een woordenboek geen oplossing bieden. [verwijst hier naar de uitvoerige noot 2 blz. 283-284 over hoe de Inspectie deze problemen denkt te hebben ‘opgelost’. b.w.]
Don Metz (2015). Understanding contextual teaching in mathematics. The MERN Journal, 7, 54-60.
Ayesha Ahmed & Alastair Pollitt (). Improving the quality of contextualized questions: an experimental investigation of focus. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice. [full-text requested] abstract
E. Gillard, W. van Dooren & L. Verschaffel (2009). Dual process-theorieën toegepast op het (leren) oplossen van wiskundige problemen. Pedagogische Studiën, 86, 385-400. Op de website zijn een aantal nummers niet beschikbaar voor download, waaronder 86-5 en 86-6, Ook 87-1. Dat is vervelend.
Gaat over heuristische/intuïtieve vs analytische redeneerpatronen. —
[zie ook http://www.fisme.science.uu.nl/nwd/nwd2010/handouts/VanDooren_werkmateriaal.pdf en Wim van Dooren, Dirk de Bock en Lieven Verschaffel Intuïties en intuïtieve regels: Interpretatiekader voor fouten van leerlingen? Nieuwe Wiskrant 24-2/december 2004 28-31 pdf In deze laatste publicatie ook een heel aardig probleempje, in figuur 1, het ladderprobleem: er staan een ladder schuin tegen een muur, hij glijdt weg. de vraag is: welke baan beschrijft het mddelpunt van de ladder? — Wason selectietaak.
Monica Wijers, Vincent Jonker & Sieb Kemme (2004). Authentieke contexten in het vmbo. Verslag van een onderzoek. Euclides, 79, 308-13. #7
http://www.benwilbrink.nl/projecten/gedocumenteerde_contextopgaven.htm