WISE Math (n.d.). The Harmful Effects of Kamii and Dominick's study "The Harmful Effects of Algorithms in Grades 1-4" webpage. The article by Kamii & Dominck https://ccgpsmathematicsk-5.wikispaces.com/file/view/HArmful+Effects+of+Teaching+Algorithms.pdf
Robert Craigen (02-13-2014). [Standard algorithms, conventional algorithms if you like, but not ‘traditional’ algorithms] comment
Ben Wilbrink: Stappenschema's, algoritmen, routines, procedures. Paragraaf 5.4 in Toetsvragen ontwerpen. (herziening van 1983
Toetsvragen schrijven, Aula 809) abstract
L. N. Landa (1976). Algorithmization in learning and instruction. Englewood Cliffs, N.J.: Educational Technology Publications.
L. de Leeuw (1981). Leeralgoritmen, heuristieken en instructie-algoritmen. Pedagogische Studiën, 58, 123-130.
In de rekenliteratuur worden opvattingen over het belang van de standaardalgoritmen al gauw gezien als de lakmoesproef voor het behoren tot de reform-didactiek, danwel de traditionele didactici of de mechanistisch rekenaars. De benaming ‘reformdidactiek’ is adequaat, want deze didactiek zet zich doorgaans juist af tegen de bestaande didactiek, laten we dat de conventionele didactiek noemen. Spreken over ‘traditionele rekendidactiek’, zoals zelfs de commissie-Lenstra doet, is mijns inziens misleidend omdat het een impliciet oordeel bevat dat deze rekendidactiek zijn langste tijd gehad moet hebben, wat natuurlijk onzin is.
Fred Goffree & Huub Jansen (1975). Professor Freudenthal op de Pedagogische Academie. In Freudenthal 100, 114-122. pdf
In het Voorwoord zetten de redacteuren het verkrijgen van routine en het leren van algoritmen veel te dicht bij elkaar. De meeste stukken zijn overgenomen uit Wiskobas Bulletin. Verbijsterend (maar overbekend) voorbeeld van 29124 gedeeld door 36 op blz. 129-130.
Huub Jansen, Jan Keijnemans & Fred Goffree (Red.) (1975). Algoritmiek Instituut voor de ontwikkeling van het Wiskunde-Onderwijs.
In het Voorwoord zetten de redacteuren het verkrijgen van routine en het leren van algoritmen veel te dicht bij elkaar. De meeste stukken zijn overgenomen uit Wiskobas Bulletin. Verbijsterend (maar overbekend, het bus-probleem) voorbeeld van 29124 gedeeld door 36 op blz. 144-145.
Ongeveer 80% van de rekenfouten zijn het gevolg van het feit dat leerlingen eigen oplossingsmethoden hanteren naast de oplossingsmethoden van die in het onderwijs worden aangeleerd.
Willemsen, 1994, blz. 1
Er is een belangrijke en vroege standpuntbepaling over algoritmen in het proefschrift van Adri Treffers. Opmerkelijk, want deze verstandige positie zal geleidelijk in de ontwikkeling van het realistisch onderwijs worden verlaten, en uiteindelijk resulteren in extreme opvattingen (Uittenbogaard, 2007) dat algoritmen geen wiskunde zijn, en eigenlijk helemaal uit het onderwijs moeten worden geweerd.
Willem Uittenbogaard (2008). Geen catechismus leren, maar nadenken. Nieuw Archief voor Wiskunde 5/9 nr 1 pdf
A. Treffers (1978). Wiskobas doelgericht. Een metode van doelbeschrijving van het wiskundeonderwijs volgens wiskobas.. Instituut voor Ontwikkeling van het Wiskunde Onderwijs.
Het wiskundeonderwijs zal zowel het inventieve als het receptmatige element dienen te bevatten en niet als strijdige elementen, maar als elkaar ondersteunende noodzakelijkheden. Wat eerst het resultaat is van een vondst, kan later als een versteend roetinemiddel worden gebruikt om het oplossen van problemen op een hoger niveau te vergemakkelijken.”
blz. 50
Donald E. Knuth (1973 2nd). Fundamental algorithms. The art of computer programming volume 1, fundamental algorithms. Addison-Wesley.
Donald E. Knuth (1981 2nd). The art of computer programming. Volume 2, Seminumerical algorithms. Addison-Wesley. isbn 0201038226 (Random numbers - Arithmetic)
Arithmetic is, in fact, a lively subject which has played an important part in the history in the world, and it is still undergoing rapid development. In this chapter, we will analyze algorithms for doing algorithmic operations on many types of quantities, such as “floating-point” numbers, extremely large numbers, fractions (rational numbers), polynomials, and power series; and we will also discuss related topics such as radix conversion, factoring of numbers, and the evaluation of polynomials.
p. 161
In kort bestek. De decimale komma is een speciaal geval van het radix-punt (wortel-punt?)
En dat gebeurt dan van blz. 179 tot en met 197.
blz. 399 e.v.
Cornelia S. Grosse & Alexander Renkl (2006). Effects of multiple solution methods in mathematics learning. Learning and Instruction, 16, 122-138. abstract
(...)
Although learning with multiple representations (or multiple solutions) may foster understanding, it also presents certain challenges. The learners not only have to understand every single representation, but they also have to integrate them in order to establish coherence. As learners rarely map different representations onto each other, the positive effects that are intended by the use of multiple representations often do not occur to the expected extent (see De Jong et al., 1998 ). Further, as learners typically do not discern interrelations between different representations on their own, Van Someren, Boshuizen, De Jong, and Reimann (1998) point out the importance of teaching them these interrelations (see also Bodemer, Plo¨tzner, Feuerlein, & Spada, 2004; De Jong et al., 1998 ). Similarly, learners typically do not compare analogical problems spontaneously (Reeves & Weisberg, 1994 ). They only profit from multiple analogical examples when they are encouraged to compare them. Thus, when dealing with multiple solutions, it seems highly advisable to support learners in order to optimise their true learning potential. This can be achieved either by prompting self-explanations that focus on comparing different solutions or by corresponding instructional explanations.
Although the employment of multiple solution methods is promising, their effects may depend on the type of learning outcomes considered. In teaching procedural skills for solving ‘‘standard problems’’ in a mathematical sub-domain, multiple solutions might not be important. As long as procedural skills can be algorithmically applied (maybe with minor changes) without the need to generate ‘‘new’’ solution procedures, a deep understanding of different solution methods remains unnecessary. However, if the higher-order learning goal of obtaining conceptual knowledge (i.e., understanding solutions as well as their application and their advantages) is to be achieved, multiple solutions should become quite useful. They help the learner understand the appropriateness of different solution methods and appreciate their relative advantages and disadvantages. In a nutshell, learning with multiple solutions would seem to be particularly beneficial in fostering conceptual knowledge, as opposed to procedural skills which might not be as enhanced.
H.G.B. Broekman, L.C. Spijkerboer & J.J.M. Terlingen (red.). Algoritmen en heuristieken in contextrijk reken-wiskundeonderwijs OW & OC. geen isbn
Stephen Norton (2012). The Use of Alternative Algorithms in Whole Number Computation. pdf
Bert Jonsson, Mathias Norqvist, Yvonne Liljekvist, Johan Lithner (2014). Learning mathematics through algorithmic and creative reasoning. The Journal of Mathematical Behavior, 36, 20-32. free access
tweet Is it essential in math education for students to struggle with important mathematics? To struggle in order to learn sounds like bulshit in my psychological ears. What, then, does the above research show? To call bad instruction or no instruction at all ‘adidactical’ is disingenuous. At the very least, providing no instruction in situations where students are struggling with the tasks set, will result in inefficiënt use of study time.
J. C. van Bruggen (1975). Het leren en onderwijzen van vier rekenalgoritmen volgens het konsept van de progressieve schematisering. ORD 1975
constructivisme - realistisch rekenen - Wiskobas - zelf-ontdekkend leren - guided discovery learning
De grondstelling van onderwijskundige aard is nu, dat:
Kinderen de gelegenheid geven zelfstandig verdergaande schematiseringen te ontdekken. Dit gedrag is een operationalisering van de doelstelling leren schematiseren.
http://www.benwilbrink.nl/projecten/algoritmen.htm